Przypomnijmy, że Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ to samochód na prąd, o łącznej mocy 432 kW (588 KM) oraz 1164 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ma wirtualne blokady mechanizmów różnicowych realizowane poprzez wektorowanie momentu obrotowego, zamiast mechanicznych komponentów. Akumulator litowo-jonowy w nowym G 580 z technologią EQ składa się z 12 modułów ogniw.
Szczegóły napędu elektrycznego
W nowym aucie są 4 indywidualnie sterowane silniki elektryczne, wszystkie umieszczone w pobliżu kół. Gelenda to pierwszy masowo produkowany pojazd Mercedes-Benz Group z indywidualnym napędem poszczególnych kół. Jednostki zintegrowano z ramą drabinkową Gelendy, podobnie jak litowo-jonowy akumulator z typową dla elektrycznych Mercedesów wysoką mocą ładowania w szerokim zakresie stanu naładowania.
Cztery silniki zintegrowano z ramą drabinkową – z przodu i z tyłu znalazły się obudowy mieszczące po dwie jednostki. Napęd jest realizowany za pośrednictwem krótkich półosi, co oznacza, że do podwozia można było przykręcić także tylne silniki elektryczne. Każdy z motorów rozwija moc szczytową 108 kW (147 KM), co daje łącznie maksymalną moc całkowitą 432 kW (588 KM). Maksymalny całkowity moment obrotowy wynosi 1164 Nm.
We współpracy z ESP i centralnym sterowaniem układem napędowym (CPC) moment obrotowy jest zawsze dostarczany dokładnie tam, gdzie nowa elektryczna Klasa G potrzebuje trakcji.
Ze swoim napędem nowy Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. Jego prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 180 km/h. Ponieważ silniki elektryczne mogą błyskawicznie wygenerować maksymalny moment obrotowy, w pełni elektryczny pojazd terenowy wyróżnia się ogromną siłą ciągu.
Wirtualne, nie mechaniczne: blokady mechanizmów różnicowych
Do uzyskania efektu blokad mechanizmów różnicowych elektryczna Klasa G wykorzystuje wektorowanie momentu obrotowego. Takie rozwiązanie umożliwia precyzyjne dozowanie siły napędowej na każde koło. Ponieważ moment obrotowy jest zwiększany dokładnie tam, gdzie jest potrzebny – w ułamku sekundy – to elektryczna Gelenda pewnie prowadzi się zarówno podczas wjeżdżania pod górę, jak i na zjazdach.
Wirtualne blokady mechanizmów różnicowych pozwalają na w pełni zmienny rozdział momentu napędowego pomiędzy poszczególne koła. Efekt to dostępna przyczepność przy maksymalnej elastyczności, bez negatywnych skutków podczas pokonywania zakrętów. Elektryczna Klasa G przez cały czas pozostaje zwrotna – także wtedy, gdy wirtualna blokada mechanizmu różnicowego jest aktywna. Nie ma tu potrzeby ręcznego włączania blokad za pomocą przełączników, sterowanie jest w pełni automatyczne. Dodatkowo ułatwia to obsługę i zwiększa bezpieczeństwo jazdy.
Akumulator wysokonapięciowy
W elektrycznej Klasie G dwuwarstwowy akumulator litowo-jonowy składa się z 216 ogniw rozmieszczonych w 12 modułach pomiędzy trzema poziomami chłodzenia. Zintegrowano go z ramą drabinkową, wykonaną ze stali o grubości do 4 mm. Zapewnia to nisko położony środek ciężkości i sprawia, że cały samochód jest znacznie sztywniejszy. Aby chronić baterię przed wnikaniem wody i brudu, umieszczono ją w odpornej na skręcanie obudowie. Pojemność użytkowa akumulatora wynosi 116 kWh. Mercedes-Benz G 580 z technologią EQ dysponuje energią wystarczającą do przejechania do 473 km (w cyklu mieszanym WLTP).
Komponenty i funkcje ładowania
Elektryczną Klasę G można ładować zarówno prądem przemiennym (AC), jak i stałym (DC). Ładowarka pokładowa prądu przemiennego osiąga moc do 11 kW. Szybkie ładowanie prądem stałym jest możliwe z mocą do 200 kW. Na odpowiedniej stacji ładowania DC czas potrzebny do uzupełnienia energii z 10 do 80 proc. stanu wynosi około 32 minut.
Klasa G oferuje trzy programy ładowania: Standard, Praca i Dom. Użytkownicy mogą ustawić parametry, takie jak czas odjazdu i maksymalny poziom naładowania, a także uruchomić klimatyzację postojową. Programy Dom i Praca można aktywować w zależności od lokalizacji. Włączają się one automatycznie, gdy tylko pojazd zostanie zaparkowany i podłączony do ładowania w przypisanym miejscu. Użytkownicy są o tym informowani za pośrednictwem systemu MBUX.
Odzyskiwanie energii w trakcie jazdy poprzez rekuperację
Układ rekuperacji w elektrycznej Klasie G zamienia energię kinetyczną pojazdu na energię elektryczną podczas jazdy wybiegiem (żeglowania) oraz w trakcie hamowania. Silniki elektryczne pełnią wtedy funkcję generatorów i doładowują akumulator wysokiego napięcia. Rekuperacja podczas żeglowania rozpoczyna się, gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału gazu w położeniu jazdy D lub R. W pozycji D, korzystając z manetek przy kierownicy, można ręcznie wybrać jeden z kilku dostępnych poziomów działania rekuperacji:
-
D Auto: pojazd automatycznie dostosowuje intensywność rekuperacji w zależności od ruchu drogowego. Asystent ECO wskazuje w zestawie wskaźników, kiedy kierowca powinien zdjąć nogę z pedału gazu, a pojazd sam dobiera wtedy odpowiedni poziom rekuperacji.
-
D+: brak rekuperacji – pojazd toczy się swobodnie.
-
D: normalna rekuperacja.
-
D-: silna rekuperacja, mocniejsze wytracanie prędkości podczas jazdy wybiegiem.
-
D--: maksymalna rekuperacja, maksymalne opóźnienie podczas jazdy wybiegiem.
Koncepcja bezpieczeństwa układu wysokiego napięcia
Aby zapobiec porażeniu prądem i zwarciom, Mercedes-Benz opracował koncepcję ochrony układu wysokiego napięcia. Obejmuje ona osiem zasadniczych elementów zapewniających bezpieczeństwo akumulatora i wszystkich podzespołów, w których występuje napięcie powyżej 60 V. Należą do nich np. samokontrolujący się układ wysokiego napięcia, który wyłącza się automatycznie w przypadku poważnej kolizji.
Ochrona podwozia
Ochrona podwozia odgrywa kluczową rolę w pojeździe terenowym. W elektrycznej Klasie G, w przypadku uderzenia podwoziem o nawierzchnię podczas off-roadowej jazdy, akumulator nie może doznać żadnych fizycznych uszkodzeń. Ponadto istotne elementy znajdujące się pod samochodem muszą być chronione przed uszkodzeniami spowodowanymi przez kamienie, kurz i piasek. Z tego względu osłona podwozia została opracowana z naciskiem na wysoki poziom ochrony, w tym zachowanie podczas zderzenia, a także na aerodynamikę oraz aeroakustykę.
Osłonę podwozia wykonano z inteligentnej mieszanki materiałów z wykorzystaniem węgla. Zapewnia to większą sztywność niż w przypadku odpowiedników ze stali lub aluminium, jak również długotrwałą ochronę przed korozją, a do tego pozwala zmniejszyć wagę. Panel ma grubość 26 mm, waży 57,6 kg i jest przymocowany do ramy drabinkowej za pomocą ponad 50 stalowych śrub. Porównywalny element stalowy byłby około trzy razy cięższy. Zewnętrzną stronę pokrywa 1-milimetrowa warstwa chroniąca przed uderzeniami kamieni.
Pomocny Asystent ECO
Asystent ECO analizuje dane nawigacyjne wzdłuż wyznaczonej trasy. Dzięki temu może pomóc w utrzymaniu ekonomicznego stylu jazdy, minimalizując zużycie energii i maksymalizując rekuperację. Asystent ECO potrafi rozpoznać zbliżające się ronda, ostre zakręty lub ograniczenia prędkości, a także poprzedzające pojazdy. Z wyprzedzeniem oblicza optymalną prędkość samochodu: jeśli konieczna jest zmiana stylu jazdy, w zestawie wskaźników pojawi się monit o zdjęcie nogi z pedału przyspieszenia. Asystent ECO automatycznie dobierze właściwy poziom rekuperacji, tak aby odzyskiwać energię w zależności od sytuacji.
Czytaj też:
Gelenda XXI wieku. Elektryczny Mercedes-Benz G 580Czytaj też:
Nowy Mercedes EQE SUV jest już w Polsce. Znamy ceny rodzinnego auta
Elektryczny Mercedes-Benz G 580