Będą dopłaty do używanych elektryków. Rząd wyasygnuje 1,6 mld złotych

Będą dopłaty do używanych elektryków. Rząd wyasygnuje 1,6 mld złotych

Fiat 600e
Fiat 600e Źródło:Fiat
Na dopłaty do zakupu używanych aut elektrycznych przez osoby fizyczne ma zostać przeznaczonych 373,75 mln euro, czyli około 1,6 mld zł, dzięki wprowadzonym (i zatwierdzonym) przez rząd zmianom w KPO.

O sprawie obszernie pisze Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak czytamy, dzięki pomyślnie zakończonym pod koniec kwietnia 2024 roku negocjacjom z Komisją Europejską, nie będzie podatku od samochodów spalinowych, ale w zamian rząd w ramach środków dostępnych w KPO będzie udzielał pomocy w nabyciu używanych pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne. Na ten cel zaplanowano wydać 373,75 mln euro, czyli około 1,6 mld zł.

Dotacja proporcjonalna

IBRM Samar pisze, że na razie rząd nie ujawnił zbyt wielu szczegółów dotyczących tego wsparcia. Wiemy, bo można o tym przeczytać na stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, że w planach jest udzielanie dotacji na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy pojazdów zeroemisyjnych (elektrycznych). W przypadku dotacji do zakupu używanego pojazdu, pomoc pokrywać ma część ceny. Instytut pisze, że zgodnie z planami rządu, wsparcie ma wynieść nie więcej niż 40 tys. zł dla osoby fizycznej. Z kolei w przypadku leasingu czy wynajmu długoterminowego, wysokość wsparcia nie będzie mogła przekroczyć wielkości opłaty wstępnej.

Także dla mniej zamożnych

Dodatkowo, wsparcie ma być podwyższone o 10 proc, jeśli dana osoba złoży zaświadczenie o zezłomowaniu pojazdu spalinowego, który był w jej posiadaniu od co najmniej 3 lat. Aby umożliwić nabycie pojazdu przez osoby mniej zamożne, rząd planuje zwiększyć w ich przypadku dotację o kolejne 10 proc. jeśli dochód danej osoby był niższy niż 135 tys. zł (za rok poprzedzający złożenie wniosku o dotację).

W celu ograniczenia wsparcia zakupu najdroższych pojazdów elektrycznych, wprowadzony ma zostać limit cenowy. W przypadku pojazdów nowych będzie to 225 tys. zł, a w przypadku pojazdów używanych – 150 tys. zł. Pojazd używany nie będzie mógł być starszy niż 4 lata.

Czytaj też:
Nie będzie podatku od aut spalinowych w Polsce. Kierowcy mogą odetchnąć
Czytaj też:
Wsparcie dla kupujących nowe auta. „Mój elektryk” z nowym budżetem?

Opracował:
Źródło: IBRM Samar, KPRM