Dwie nowe „eski” w realizacji na wschodzie Polski. To część obwodnicy Białegostoku

Dwie nowe „eski” w realizacji na wschodzie Polski. To część obwodnicy Białegostoku

Droga ekspresowa S61
Droga ekspresowa S61 Źródło:GDDKiA
Umowy na budowę dwóch odcinków dróg ekspresowych: S16 Knyszyn – Krynice oraz S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo na wschodzie Polski podpisali drogowcy.

Ten drugi odcinek (S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo), wraz z będącym już w budowie fragmentem S19 Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód, tworzyć będzie północną-zachodnią obwodnicę Białegostoku.

Oba odcinki będą budowane w standardzie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 metra plus pas awaryjny. Nawierzchnie będą dostosowane do ruchu ciężkich pojazdów o nacisku osi 11,5 tony. Rodzaj nawierzchni, z asfaltu czy z cementu, wybiorą wykonawcy.

Mapa dróg wschodniej Polski

S16 Knyszyn – Krynice

Przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka S16 Knyszyn – Krynice drogowcy rozstrzygnęli w styczniu bieżącego roku. Najkorzystniejszą ofertę złożyło Konsorcjum firm – Mirbud (lider) i Kobylarnia – 314,7 mln zł. Wykonawca ma zrealizować inwestycję w systemie Projektuj i buduj w okresie 39 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych podczas budowy).

Obecne podpisanie umowy pozwoli, zgodnie z planem, uzyskać decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w 2025 roku i wybudowanie tego odcinka S16 w latach 2026-2028.

S16 od Knyszyna do okolic Krynic będzie miała 8,44 km długości. Zaprojektowano 12 obiektów inżynierskich w tym cztery wiadukty, sześć przejść dla zwierząt oraz dwa przepusty o funkcji ekologicznej.

Na północy, od strony Knyszyna łączyć się będzie z obecną drogą krajową nr 65 za pomocą ronda. Z kolei na południu, w rejonie miejscowości Krynice połączy się z projektowaną drogą ekspresową S19 (planowany węzeł Dobrzyniewo). Dalej wspólnym przebiegiem S16 i S19 poprowadzona jest do węzła Białystok Zachód (dawniej Choroszcz), na istniejącej drodze ekspresowej S8.

S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo

Przetarg drogowcy rozstrzygnęli w grudniu 2023 roku. Najniższą cenę 320,8 mln zł zaproponowała firma Unibep. Realizacja zadania planowana jest na lata 2025-2028.

Odcinek S19 od istniejącego węzła Białystok Północ (dawniej Sochonie na DK8) do węzła Dobrzyniewo (z węzłem) będzie miał długość 9,47 km. Zaplanowano 18 obiektów inżynierskich, w tym 11 wiaduktów i siedem przejść dla zwierząt

W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł Dobrzyniewo na skrzyżowaniu S19 z S16. Umożliwi wyprowadzenie ruchu w kierunku Ełku (S16) i węzła Białystok Zachód na S8 (kierunek Warszawa – Białystok), a z niego także – w przyszłości – na kierunek Białystok – Lublin (S19).

Czytaj też:
Kolejny odcinek S17. Drogowcy dokonali kluczowego wyboru
Czytaj też:
Kontynuacja autostrady A2. Jest dofinansowanie inwestycji

Opracował:
Źródło: GDDKiA