Pomimo spadku wysokości dochodów najbogatszych Polaków rośnie wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce. W ubiegłym roku wzrosła ona o 12,2 proc. rok do roku, osiągając 42,4 mld zł, przy inflacji na poziomie 11,4 proc. – wynika z raportu KPMG pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Nowe wymiary luksusu”. Wszystkie analizowane w raporcie segmenty – tj. samochody, usługi hotelarskie i SPA, odzież i akcesoria, nieruchomości, alkohole, kosmetyki i perfumy oraz biżuteria i zegarki osiągnęły na koniec 2023 roku wartości wyższe niż przed pandemią.
Najpierw kupujemy auta
Producentom samochodów premium i luksusowych przypadła w 2023 roku największa część rynku dóbr luksusowych w Polsce (59 proc.) – jego wartość wyniosła 25 mld zł, co stanowi wzrost o 7,1 proc., porównując z poprzednim rokiem. Nabywcy z Polski zarejestrowali o 22,2 tys. więcej samochodów z kategorii premium niż w poprzednim roku, co stanowi wzrost o 23,2 proc. rok do roku.
Także elektryki z wyższej półki
Pomimo niewielkiego udziału w rynku pod względem ilościowym (0,3 proc.) i wartościowym (1,4 proc.), samochody luksusowe również odnotowały wzrost sprzedaży o 5,6 proc. rok do roku. Co ciekawe, na polskim rynku samochodów premium i luksusowych rośnie zainteresowanie pojazdami z napędem elektrycznym. Ich udział w ogólnej sprzedaży w latach 2022-2023 wzrósł z 5 proc. do 8,1 proc. Szczególnie w segmencie marek premium samochody elektryczne zyskiwały na popularności.
Prognozy KPMG na 2024 rok dla całego rynku dóbr luksusowych w Polsce są optymistyczne – przewiduje się 21,1 proc. wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem.
Czytaj też:
Ford E-Tourneo Custom w salonach. Takiego luksusu jeszcze nie byłoCzytaj też:
Promocja na ładowanego z gniazdka SUV-a Lexusa. Do 80 tys. zł mniej za RX-a