Europejski rynek nowych samochodów w dół. Elektryki z fatalnym wynikiem

Europejski rynek nowych samochodów w dół. Elektryki z fatalnym wynikiem

Renault Symbioz
Renault Symbioz Źródło: Renault
Rejestracja nowych samochodów spadła o 3 proc. w maju 2024 roku. Samochody elektryczne w Europie mają łącznie 12,5 proc. udziału w rynku, co oznacza spadek względem ubiegłego roku. Poza dwoma krajami nikt nie chce ich kupować.

W maju 2024 r. rejestracje samochodów w Unii Europejskiej spadły o 3 proc. przy czym spadki zaobserwowano na trzech z czterech głównych rynków regionu, chodzi o Włochy (-6,6 proc.), Niemcy (-4,3 proc.) i Francję (-2,9 proc.). Tylko Hiszpania osiągnęła niewielki wzrost o 3,4 proc. w porównaniu z zeszłym miesiącem.

Pomimo pogorszenia koniunktury w maju, rejestracja samochodów w Unii Europejskiej w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 roku wzrosła o 4,6 proc. do 4,6 miliona sztuk. Wszystkie największe rynki regionu wykazały podobną tendencję wzrostową. Największą Hiszpania (+6,8 proc.), potem Niemcy (+5,2 proc.), Francja (+4,9 proc.), a najmniejszą Włochy (+3,4 proc.), w porównaniu z sytuacją sprzed roku.

Nowe rejestracje samochodów UE: źródła zasilania

W maju samochody z elektrycznym źródłem napędu stanowiły 12,5 proc. rynku samochodów w UE, co stanowi spadek z 13,8 proc. w poprzednim roku. Tymczasem hybrydy nadal zwiększały swój udział, rosnąc z 25 do prawie 30 proc. rynku. Połączony udział samochodów benzynowych i wysokoprężnych spadł do 48,5 proc. w porównaniu z 52,1 proc. co stanowi po raz pierwszy mniej niż połowę rynku.

Samochody elektryczne

W maju 2024 r. rejestracja samochodów elektrycznych (BEV) spadły o 12 proc. do 114 308 sztuk, a ich całkowity udział w rynku spadł do 12,5 proc. Belgia – obecnie trzeci co do wielkości rynek UE pod względem liczby BEV – i Francja były jedynymi kluczowymi rynkami, które odnotowały wzrost, odpowiednio o 44,8 proc. i 5,4 proc. Natomiast Niemcy (-30,6 proc.) i Holandia (-11,7 proc.) doświadczyły znacznych spadków w zeszłym miesiącu. Od stycznia do maja zarejestrowano łącznie 556 276 nowych samochodów elektrycznych na baterie, co oznacza wzrost o 2 proc. w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku.

Hybrydy także w dół

Hybrydowe rejestracje samochodów plug-In odnotowały również spadek o 14,7 proc. w zeszłym miesiącu, przy znacznym spadku na dwóch największych rynkach: w Belgii (-36,6 proc.) i Francji (-19,4 proc.). Niemcy miały niewielki wzrost o 1,7 proc. ale to nie wystarczyło, aby zrównoważyć ogólny negatywny trend. W maju hybrydy plug-In stanowiły 6,5 proc. całkowitego rynku samochodów, ze sprzedanymi 59 333 sztukami.

Pomimo ogólnego spadku rynku hybrydy były jedynym segmentem wzrostowym, a rejestracje samochodów wzrosły o 16,2 proc. w maju do ponad 272 568 sztuk. Trzy z czterech największych rynków tego segmentu – Francja (+38,3 proc.), Hiszpania (+25,4 proc.) i Włochy (+7,4 proc.) – odnotowały wzrost, podczas gdy Niemcy doświadczyły niewielkiego spadku o 0,7 proc. Wzrost ten zwiększył udział w rynku hybryd do prawie 30 proc., w porównaniu z 25 proc. w maju 2023 r.

Samochody benzynowe i diesle

W maju 2024 r. sprzedaż samochodów benzynowych spadła o 5,6 proc. do 323 551 sztuk, z godnymi uwagi spadkami na kluczowych rynkach, takich jak Francja (-20,3 proc.) i Hiszpania (-1,8 proc.). Z drugiej strony Włochy i Niemcy odnotowały niewielkie wzrosty odpowiednio 4,1 proc. i 2,1 proc. W rezultacie udział w rynku benzyny spadł z 36,5 do 35,5 proc. w porównaniu do maja poprzedniego roku.

Rynek samochodów z silnikiem Diesla odnotował jeszcze bardziej stromy spadek o 11,4 proc. do 118 733 sztuk. Stanowi 13 proc. rynku. Znaczne spadki zaobserwowano na głównych rynkach, takich jak Włochy (-30,5 proc.), Francja (-24,8 proc.) i Hiszpania (-15,4 proc.). Niemcy poszły pod prąd i doświadczyły niewielkiego wzrostu o 3,2 proc.

Czytaj też:
Odświeżony Qashqai wyjeżdża na polski rynek. Żaden inny wóz nie ma tego systemu
Czytaj też:
Nowe Audi e-tron GT. Najmocniejsze cztery pierścienie w historii, nawet do... 925 KM
Czytaj też:
Właściciele hybryd, miejcie się na baczności. Złodzieje polują na akumulatory

Opracował:
Źródło: ACEA