Renault przechodzi na weganizm. Koniec skóry w autach francuskiej marki

Renault przechodzi na weganizm. Koniec skóry w autach francuskiej marki

Nowy Renault Captur
Nowy Renault Captur Źródło: Renault
Renault pracuje nad całkowitym wycofaniem materiałów pochodzenia zwierzęcego do 2025 roku. Już teraz w niektórych autach całkowicie wyeliminowano skórę, zastępując ją materiałami pochodzącymi z recyklingu.

Kilka przykładów na początek. W Renault Sceniku E-Tech 100 proc. Electric całkowicie wyeliminowano skórę naturalną, zastępując ją materiałami pochodzącymi z recyklingu. To teen model jest odpowiedzią Grupy Renault na zobowiązania podjęte w kontekście zrównoważonego rozwoju. Pod koniec okresu użytkowania 89 proc. masy Renault Scenika E-Tech 100 proc. Electric łącznie z akumulatorem nadaje się do recyklingu.

Scenic E-Tech 100 proc. Electric jest zbudowany w co najmniej 22 proc. z materiałów pochodzących z recyklingu, z czego kilka pochodzi z obiegu zamkniętego (przetwarzanie zużytego materiału na ten sam materiał).

To dopiero początek, Grupa Renault dąży do tego, aby do 2030 roku w jej samochodach aż 33 proc. materiałów pochodziło z recyklingu.

Auto bez skórzanej tapicerki

We wnętrzu Renault Scenika E-Tech 100 proc. Electric całkowicie wyeliminowano skórę naturalną, zastępując ją materiałami pochodzącymi z recyklingu, które mają mniejszy ślad węglowy i w żaden sposób nie wpływają na jakość postrzeganą, wrażenia dotykowe czy odczucie komfortu.

Renault chce zrezygnować ze skóry do 2025 roku. Tapicerka siedzeń w wersji wyposażenia Techno w Sceniku jest wykonana w 100 proc. z włókien pochodzących z recyklingu, a w wersji Iconic – w 87 proc. Kierownica pokryta jest materiałem typu tkanina powlekana groszkowym tworzywem i w 51 proc. jest to materiał pochodzenia biologicznego: w 25 proc. PVC na bazie oleju rycynowego oraz w 26 proc. włókien bawełnianych. Konstrukcja deski rozdzielczej zawiera do 80 proc. materiałów z recyklingu, tj. polipropylenu z odpadów przemysłowych, a jej pokrycie jest wykonane w 43 proc. z materiałów pochodzących z bioźródeł – z kenafu, czyli ketmii konopiowatej, rośliny wykorzystywanej do produkcji tkanin, o włóknach podobnych do juty. Wzmocnienia kieszeni w płatach drzwi wyprodukowano w 50 proc. z włókien naturalnych. Tworzywo pochodzące z recyklingu plastikowych butelek wykorzystano w 97,65 proc. w wykładzinach podłogowych oraz w 99,5 proc. w podsufitce.

Mniej także w Capturze

W debiutującym właśnie na polskim rynku nowym Renault Capturze, Renault ograniczyło wykorzystanie chromu, a skórę naturalną zastąpiło powlekaną tkaniną o ziarnistej fakturze.

Wszystkie tapicerki nowego modelu są wykonane z tkanin pochodzących z recyklingu. Materiał zastępujący skórę w Renault Capturze w wersji Esprit Alpine jest wykonany w 26 proc. z materiałów z recyclingu, co pozwoliło zmniejszyć zużycie wody przy jego produkcji od 10 do 20 razy.

Renault 5 bez skóry

Renault 5, które pojawi się w polskich salonach na początku przyszłego roku, będzie również w pełni zrównoważonym projektem. W przypadku Renault 5, to samochód, którego 85 proc. masy nadaje się do wtórnego wykorzystania. Jest zbudowany w 19,4 proc. z materiałów pochodzących z recyklingu (spełniających normę ISO14021), 26,6 proc. materiałów pozyskano do produkcji w ramach gospodarki obiegu zamkniętego, w tym 41 kg polimerów z recyklingu. Tapicerka siedzeń w wersjach Techno i Iconic Cinq będzie wykonana z materiałów pochodzących w 100 proc. z surowców pochodzących z recyklingu butelek plastikowych. Do produkcji kierownicy oraz izolacji wewnętrznej tej ostatniej wersji zostaną także wykorzystane materiały z bioźródeł.

Czytaj też:
Clio z automatem na rynku. Renault kusi konkurencyjną ceną
Czytaj też:
300-konne Renault Rafale z napędem na obie osie. Swoje dołożyło Alpine

Opracował:
Źródło: Renault