Będą dopłaty do używanych elektryków. Rada UE zaakceptowała rewizję KPO

Będą dopłaty do używanych elektryków. Rada UE zaakceptowała rewizję KPO

Toyota C-HR PHEV
Toyota C-HR PHEV Źródło: Toyota
Rada Unii Europejskiej zaakceptowała zmiany w polskim Krajowym Planie Odbudowy. Co to oznacza dla polskiego rynku?

O sprawie obszernie pisze Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jak przypomina, pod koniec kwietnia rząd wnioskował m.in. o wykreślenie z KPO zapisu o wprowadzeniu podatku od aut spalinowych, w zamian za program wsparcia finansowego dla aut elektrycznych.

Rada Unii Europejskiej, a konkretnie Rada do Spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN), wydała 16 lipca zgodę na rewizję Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Wcześniej, 1 lipca 2024 roku zielone światło dla zmian w KPO dała Komisja Europejska. Wniosek w tej sprawie polski rząd wystosował do Komisji jeszcze 30 kwietnia 2024 roku.

– Dowiezione. Rada UE właśnie przyjęła rewizję KPO. Teraz czas intensywnych inwestycji! We wrześniu składamy dwa wnioski o płatność. A pod koniec roku kolejny – jeszcze większy niż poprzedni – przelew dla Polski – pochwaliła się na platformie X (wcześniej Twitter) Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister Funduszy i Polityki Regionalnej.

Podatku nie będzie

Jak czytamy w opracowaniu IBRM Samar, dzięki wtorkowej decyzji Komisji Europejskiej nie będzie (zawartego wcześniej w KPO) obowiązku wprowadzenia w Polsce podatku od samochodów spalinowych. Ale, jak się niedawno okazało, podatek ten ominie głównie osoby fizyczne, zostaną nim natomiast obciążone firmy dysponujące więcej niż jednym samochodem. Nowy podatek miałby zastąpić istniejącą dziś opłatę za korzystanie ze środowiska, a nad szczegółowymi rozwiązaniami pracuje obecnie Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Coś za coś

W zamian za rewizję KPO polski rząd, w ramach środków dostępnych w KPO, zobowiązał się do udzielania finansowej pomocy w nabyciu nowych i używanych pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne. Na ten cel zaplanowano wydać 373,75 mln euro, czyli około 1,6 mld zł.

Czytaj też:
Rewizja KPO. Co unijna decyzja oznacza dla polskich kierowców?
Czytaj też:
Używane samochody tanieją. Kupujący zacierają ręce

Opracował:
Źródło: IBRM Samar