Elektryfikacja Forda to między innymi wynik pracy specjalistów z Team Edison. Team Edison to zespół, który działa w Ford Motor Company od 2017 roku, ale swoje korzenie ma w latach 20. ubiegłego wieku. Wtedy była to nieformalna grupa inżynierów, która badała i wdrażała nowe technologie. Dzisiaj specjaliści Team Edison koncentrują się na projektowaniu dla Forda samochodów elektrycznych. To właśnie oni zdecydowali się zelektryfikować bardzo znane modele marki.
Ford Capri: od coupé do elektrycznego modelu
Nowy Ford Capri stanowi najnowszy rozdział w elektryfikacji modeli Forda, a jego historia zaczyna się w 1969 roku. Wtedy na rynku pojawiło się eleganckie coupé, które szybko zyskało miano „europejskiego Mustanga”. Do 1986 roku pojawiły się trzy generacje, a Ford Capri ze swoją charakterystyczną linią stał się rozpoznawaną ikoną popkultury.
W 2024 roku pojawił się na rynku zupełnie nowy Ford Capri. Charakterystyczne nadwozie w stylu SUV-coupé nawiązuje do designu swojego protoplasty, a równocześnie oferuje elektryczny napęd i zaawansowane technologie. Elektryczny Ford Capri oferuje dwa układy napędowe. Wersja z napędem na tylną oś ma 286 KM i zwiększony zasięg do 627 kilometrów. Opcja z napędem na cztery koła ma 340 KM, a zasięg w tym przypadku wynosi 592 kilometry.
Ford Mustang Mach-E: pierwszy przedstawiciel elektryfikacji
Wprowadzenie w 2020 roku na rynek elektrycznego Mustanga Mach-E oznaczało, że po raz pierwszy od 55 lat Ford zdecydował się na powiększenie rodziny Mustanga. Obecnie samochód ten jest dostępny z nowym rodzajem baterii: litowo-żelazowo-fosforanową (LFP), która pozwala zwiększyć zasięg.
Nowa bateria oznacza wzrost pojemności użytecznej z 70 do 72,6 kWh. Tym samym zwiększył się także zasięg samochodu – w przypadku napędu na tylne koła średni zasięg według WLTP wzrósł z 440 do 470 km, a w przypadku napędu na wszystkie koła – z 400 do 428 km. Zależnie od wybranej opcji Mustang Mach-E oferuje w przypadku napędu na tylną oś 269 KM lub 294 KM, a w przypadku napędu na cztery koła – 269 KM lub 351 KM.
W ofercie znaleźć można również Mustanga Mach-E z bateriami o zwiększonej pojemności wynoszącej 91 kWh. Dzięki niej zasięg elektrycznego Forda zwiększa się do 600 kilometrów w wersji z napędem na tylną oś. Z kolei odmiana GT z baterią o zwiększonej pojemności występuje z napędem na wszystkie koła i oferuje 487 KM i zasięg na poziomie do 490 km.
Ford Explorer EV
Model Explorer oferowany jest na rynku amerykańskim od 1990 roku. Obecnie w Stanach Zjednoczonych produkowana jest szósta generacja tego modelu. W 2023 roku Ford zaprezentował zaprojektowanego i wyprodukowanego w Europie Forda Explorera z napędem elektrycznym.
Explorer jest oferowany z pojedynczym silnikiem elektrycznym i napędem na tylne koła (RWD) lub dwusilnikowym napędem na wszystkie koła (AWD). Obie wersje wykorzystują akumulator niklowo-manganowo-kobaltowy (NMC) o zwiększonym zasięgu. Zależnie od wybranej opcji Explorer oferuje w przypadku napędu na tylną oś 286 KM, a w przypadku napędu na cztery koła 340 KM. Zasięg samochodu z baterią o zwiększonej pojemności i napędem na tylną oś wynosi do 602 kilometrów.
Ford E-Transit
W ofercie Ford Pro również znajduje elektryczny dostawczak. To E-Transit, który łączy w sobie rozwiązania znane z Mustanga Mach-E i konwencjonalnego modelu Transit. W tym roku zaprezentowana została nowa wersja tego modelu o rozszerzonym zasięgu.
Nowy akumulator o pojemności 89 kWh zwiększył zasięg E-Transita o 28 proc. – do 402 km – i zapewnił szybsze ładowanie prądem przemiennym i stałym. Zdolność szybkiego ładowania prądem stałym została zwiększona wraz z podniesieniem mocy z 115 kW do 180 kW, dzięki czemu po 10‑minutowym ładowaniu można uzyskać do 116 km zasięgu, a doładowanie od 10 do 80 proc. trwa około 28 minut.
Ford oferuje wybór 19 wariantów E-Transita, w tym modele o długości L3 i L4, typu van, również z podwójną kabiną, podwozia z pojedynczą kabiną, a także wersje o dopuszczalnej masie całkowitej od 3500 kg do 4250 kg. Dostępna jest również funkcja Pro Power Onboard, która dostarcza z akumulatora pojazdu poprzez standardowe gniazda prąd o mocy do 2,3 kW do zasilania narzędzi, sprzętu i podzespołów konwersji.
Czytaj też:
Super Mustang pokazany w Le Mans. Takiego auta w Europie dotąd nie byłoCzytaj też:
Debiut najbardziej ekstremalnego Forda Mustanga GTD w Europie. Zamówienia ruszą latem
Nowy Ford Capri