Leasing powinien objąć także elektryczne rowery, uważa branża

Leasing powinien objąć także elektryczne rowery, uważa branża

Rower elektryczny, zdjęcie ilustracyjne
Rower elektryczny, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Shutterstock / moreimages
Branża leasingowa podnosi, że właśnie leasing jest najpopularniejszą formą finansowania zakupu nowych pojazdów elektrycznych. Liczy na dalsze ułatwienia w programie „Mój elektryk” i uwzględnienie w nowym programie „Mój rower elektryczny”, w którym została pominięta.

Niestety z punktu widzenia branży leasingowej, ale nie została ona uwzględniona w rządowym projekcie programu „Mój rower elektryczny”. Leasing i wynajem zostały w nim pominięte. Związek Polskiego Leasingu liczy, że to się zmieni w ostatecznej formie dopłat. Liczy także, że w ramach programu „Mój elektryk” branża zostanie bardziej uwzględniona, dlatego, że zwiększenie budżetu programu jest koniecznością, a został już wykorzystany w 90 proc. – [W ramach programu „Mój elektryk”] 62 proc. łącznej dotacji jest wykorzystywane przez tzw. ścieżkę leasingową. Nie jest to zaskoczeniem, bo mikro, małe i średnie firmy chętnie sięgają po leasing w finansowaniu swoich inwestycji. Dla skutecznego i szybkiego udzielania finansowania potrzebne byłoby jednak skrócenie czasu na procedowanie wniosku. Dziś zdarza się, że przyznanie dotacji do pojazdu elektrycznego zajmuje wiele miesięcy. Z tego powodu część klientów rezygnuje z chęci otrzymania takiego wsparcia – mówi Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu.

Dodatkowe pieniądze na leasing elektryków

Jak wynika z danych BOŚ Banku dotąd wypłacono już 350 mln zł dotacji na łącznie 10,2 tys. pojazdów. Jest to niemal 60 proc. wartości przyznanych już dotacji (592 mln zł). Wszystkie wnioski dotyczące dopłat do leasingu i wynajmu opiewają zaś na 657 mln zł.

Jeśli chodzi o udział leasingu w zakupach elektryków, to wiedzę na ten temat przynoszą dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Tylko w pierwszej połowie 2024 roku zarejestrowano w Polsce niemal 9 tys. samochodów elektrycznych. Z tej liczby 7,6 tys. było rejestracjami na firmy. Łącznie leasing i wynajem obejmują 74 proc. nowych rejestracji na firmy. – Leasing i wynajem jest najpopularniejszym sposobem finansowania elektryków przez przedsiębiorców. Cieszy nas zatem zapowiedź rządu, że w ramach Krajowego Planu Odbudowy znajdą się dodatkowe pieniądze na dopłaty do ich zakupu – dodaje Monika Constant.

Leasing także rowerowy

Przypomnijmy, że w zgodzie z KPO na dopłaty do zeroemisyjnych samochodów zostanie przeznaczonych 374 mln euro (niemal 1,6 mld zł). Wraz z dofinansowanie samochodów uruchomione zostanie dofinansowanie elektrycznych rowerów. W tym wypadku branża leasingowa zgłasza swoje poprawki. – W rządowym projekcie programu „Mój rower elektryczny" w warunkach dofinansowania nie zostały uwzględnione leasing i wynajem. Związek Polskiego Leasingu liczy na to, że postulaty branży zgłoszone podczas niedawno zakończonych konsultacji zostaną uwzględnione w ostatecznej wersji tego programu. Za tym scenariuszem przemawiają doświadczenia z początkowej fazy wdrażania programu „Mój elektryk”. Początkowe wykluczenie leasingu i wynajmu jako formy finansowania zakupu pojazdów elektrycznych wpłynęło na utrudnienie absorbcji funduszy. Elastyczność leasingu i jego popularność mogą i tym razem pomóc w efektywniejszym wykorzystaniu dostępnej puli pieniędzy przeznaczonych na wspieranie rozwoju elektromobilności – mówi prezeska ZPL.

Czytaj też:
Wyceniony i gotowy do pracy. Elektryczny bestseller od Renault w salonach
Czytaj też:
7 miliardów złotych na nową mobilność. Rząd ma ambitne plany
Czytaj też:
Porsche przyznaje: „nasze cele dotyczące elektryków były zbyt ambitne”
Czytaj też:
Wynajem długoterminowy. Co droższe: spalinówka, czy elektryk?

Opracował:
Źródło: ZPL