Ulepszony RS 3 był sportowy, ale stał się jeszcze bardziej. Ma nowe motorsportowe koła, kubełkowe fotele RS i wyostrzony dźwięk pięciocylindrowego silnika z sekwencją zapłonu. Po zmianach, ale jeszcze przed premierą, nowy RS 3 ustanowił nowy rekord okrążenia na torze Nürburgring-Nordschleife.
Jeśli chodzi o zabiegi wizualne, to zdecydowano się na niewielkie zmiany. Sześciokątna rama Singleframe jest bardziej płaska i znacznie szersza niż poprzednio. Zwiększono również boczne wloty powietrza oraz trzech otwory nad przednim splitterem. Po liftingu RS 3 nieco bardziej przypomina Audi Sport Quattro S1 Pikes Peak z 1987 roku. Uzupełnieniem zmian jest zastosowanie nowych reflektorów LED. Także tylne światła również mają nową stylistykę: dostały strzałki, które rozświetlają się od wewnątrz do zewnątrz z funkcją animacji.
Kolorowy wybór
RS 3 wyróżnia się kolorami. Można wybrać klasyczne: zielony Kyalami i szary Kemora, ale też nowe lakiery metaliczne: niebieski Ascari i czerwony Progressive. Po raz pierwszy w konfiguratorze pojawia się także matowy lakier szary Daytona. Singleframe i dyfuzor mają czarne wykończenie, do wyboru z wysokim połyskiem lub matowe.
W środku dominuje czerń i ciemne barwy. Nowa jest kierownica, sportowe lub kubełkowe fotele RS, elementy z włókna węglowego i sportowe wyświetlacze. Kierownica nie jest już okręgiem, została spłaszczona u góry i w dolnej części, wygląda niemal jak kierownica bolidu F1, do której to serii Audi zamierza dołączyć w 2026 roku. Może być pokryta standardowo perforowaną skórą lub opcjonalnie materiałem Dinamica. Ambientowe oświetlenie trafiło na nowe elementy, w tym schowek przed bardziej płasko zaprojektowaną dźwignią zmiany biegów, konsolę środkową z uchwytami na kubki i drzwi. Pojawiło się też coś zupełnie nowego, czyli oświetlenie planarne, w którym źródło światła w panelu drzwi podświetla setki laserowych rombów o różnych rozmiarach.
Silnik bez zmian
Przypomnijmy, że Audi RS 3 jest napędzane silnikiem 2.5 TFSI Audi Sport o mocy 294 kW (400 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm. Ten motor powoduje, że RS 3 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy i może osiągnąć prędkość maksymalną 290 km/h. Mocy zatem nie zwiększono, a unikalny dźwięk wciąż opiera się na charakterystycznej sekwencji zapłonu 1-2-4-5-3.
Ulepszony układ jezdny
Mimo braku przyrostu mocy, auto jest szybsze w zakrętach. Zmniejszono tendencję do podsterowności dzięki precyzyjnemu dostrojeniu – opartemu na wektorowaniu momentu obrotowego hamulców. Ulepszono również algorytm, który ma wpływ na nadsterowność. Audi wyjaśnia, że u poprzednika nadsterowność była generowana głównie poprzez zwiększanie wymaganego obciążenia (dodawanie gazu). Teraz nadsterowność jest łatwiejsza do zainicjowania w RS 3 za pomocą kąta skrętu kierownicy. Pozwala to kierowcy szybciej uzyskać ten sam kąt podczas poślizgu.
Nowy zapach nowego wozu
Jest jeszcze jedna rzecz, która się zmieniła, ale chyba nikt nie zgadłby, w jaką stronę postanowiło pójść Audi. Otóż Niemcy zmienili zapach auta. Pracowała nad nim masa specjalistów, a teraz aromat składa się z naturalnych zapachów materiałów premium, takich jak skóra i przyjemny zapach wybranych rodzajów polimerów.
Czytaj też:
Nowe Audi A6 e-tron. Limuzyna albo kombi i ponad 750 km zasięguCzytaj też:
Koniec Audi A4. To sensacja, następca będzie się nazywać inaczej
Audi RS 3