Potężny urząd chce zmienić... kształt SUV-ów. Wszystko dla bezpieczeństwa

Potężny urząd chce zmienić... kształt SUV-ów. Wszystko dla bezpieczeństwa

Ford F-150 Raptor R MY 2023
Ford F-150 Raptor R MY 2023 Źródło: Ford
SUV-y i pickupy są ogromne i przez swoją konstrukcję niebezpieczne, doszła do wniosku amerykańska organizacja NHTSA. Chce więc zmienić ich kształt, a przez to i wygląd.

Za bezpieczeństwo pojazdów i ruchu drogowego w Stanach Zjednoczonych odpowiada rządowa agencja (w Polsce można by użyć porównania do ministerstwa): National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). To wszechpotężna organizacja, od której zależy tak naprawdę wszystko w motoryzacji (tak jak od Federal Drug Administration zależy wszystko w farmacji).

NHTSA wyliczyła, że liczba ofiar śmiertelnych wypadków samochodowych z udziałem pieszych wzrosła o 33 procent w ciągu ostatnich 20 lat. Stało się tak, mimo że w samych samochodach ginie mniej osób. Teraz NHTSA chce coś z tym zrobić, ponieważ uważa, że ofiarami stali się piesi i niechronieni uczestnicy ruchu.

Poważniejsze obrażenia

Proponowane przez NHTSA przepisy mają na celu wprowadzenie nowych norm bezpieczeństwa w celu złagodzenia obrażeń dla głów pieszych w zderzeniach czołowych. Może to stanowić problem dla pickupów i SUV-ów, które stały się większe niż kiedykolwiek.

Przepisy proponowane przez NHTSA nie wymieniają konkretnych pojazdów, ale podkreślają rolę „zasadniczo całego segmentu pickupów i dużych SUV-óww Stanach Zjednoczonych”. Szczególną uwagę NHTSA zwraca się na projekty masek, chociaż w przypadku szczególnie dużych pojazdów przepis może również uwzględniać kratki i osłony. Wymagałby on, aby pojazdy spełniały określone parametry dotyczące kontaktu z pieszymi, ponieważ większość kolizji ma miejsce, gdy ktoś znajduje się przed pojazdem. W testach wykorzystano dwa rozmiary głowy — jeden zbliżony do sześcioletniego dziecka, a drugi do osoby dorosłej.

238-stronicowy dokument zawiera wytyczne i zalecenia dotyczące konstrukcji masek pojazdów, błotników i ustala parametry, w jaki sposób powinny one chronić pieszych. Generalnym wnioskiem jest to, że nowe konstrukcje musiałyby lepiej łagodzić siłę uderzenia głowy pieszego.

Kryzys bezpieczeństwa

– Mamy kryzys zgonów na drogach. Wśród narażonych na niebezpieczeństwo użytkowników dróg, takich jak piesi, jest jeszcze gorzej – powiedziała zastępca szefa NHTSA Sophie Shulman. – W latach 2013–2022 liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych wzrosła o 57 procent z 4779 do 7522. Nowe wytyczne sprawią, że pojazdy będą projektowane tak, aby chronić osoby znajdujące się wewnątrz i na zewnątrz przed poważnymi obrażeniami lub śmiercią. Będziemy nadal pracować nad tym, aby nasze drogi były bezpieczniejsze dla wszystkich i będziemy starali się chronić narażonych na niebezpieczeństwo innych niż kierowcy użytkowników dróg.

Wszystkie SUV-y niebezpieczne

W ostatnich latach NHTSA wiele uwagi poświęciła SUV-om i pickupom ze względu na ich ogromne przody, które powodują większe obrażenia u pieszych, a także ograniczają widoczność kierowcom. W 2023 roku Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) stwierdził, że pojazdy z wysokimi przodami stanowią takie samo ryzyko dla pieszych, jak ogromne ciężarówki. Raport IIHS był również krytyczny wobec SUV-ów średniej wielkości (w Europie określanych jako największe).

Proponowane przez NHTSA nowe przepisy są obecnie konsultowane publicznie. Kiedy miałyby wejść w życie, na razie nie wiadomo.

Czytaj też:
Ludzie giną w Teslach. Jest oficjalne dochodzenie
Czytaj też:
SUV-y zabijają znacznie skuteczniej niż inne auta

Opracował:
Źródło: NHTSA