Za bezpieczeństwo pojazdów i ruchu drogowego w Stanach Zjednoczonych odpowiada rządowa agencja (w Polsce można by użyć porównania do ministerstwa): National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). To wszechpotężna organizacja, od której zależy tak naprawdę wszystko w motoryzacji (tak jak od Federal Drug Administration zależy wszystko w farmacji).
NHTSA wyliczyła, że liczba ofiar śmiertelnych wypadków samochodowych z udziałem pieszych wzrosła o 33 procent w ciągu ostatnich 20 lat. Stało się tak, mimo że w samych samochodach ginie mniej osób. Teraz NHTSA chce coś z tym zrobić, ponieważ uważa, że ofiarami stali się piesi i niechronieni uczestnicy ruchu.
Poważniejsze obrażenia
Proponowane przez NHTSA przepisy mają na celu wprowadzenie nowych norm bezpieczeństwa w celu złagodzenia obrażeń dla głów pieszych w zderzeniach czołowych. Może to stanowić problem dla pickupów i SUV-ów, które stały się większe niż kiedykolwiek.
Przepisy proponowane przez NHTSA nie wymieniają konkretnych pojazdów, ale podkreślają rolę „zasadniczo całego segmentu pickupów i dużych SUV-óww Stanach Zjednoczonych”. Szczególną uwagę NHTSA zwraca się na projekty masek, chociaż w przypadku szczególnie dużych pojazdów przepis może również uwzględniać kratki i osłony. Wymagałby on, aby pojazdy spełniały określone parametry dotyczące kontaktu z pieszymi, ponieważ większość kolizji ma miejsce, gdy ktoś znajduje się przed pojazdem. W testach wykorzystano dwa rozmiary głowy — jeden zbliżony do sześcioletniego dziecka, a drugi do osoby dorosłej.
238-stronicowy dokument zawiera wytyczne i zalecenia dotyczące konstrukcji masek pojazdów, błotników i ustala parametry, w jaki sposób powinny one chronić pieszych. Generalnym wnioskiem jest to, że nowe konstrukcje musiałyby lepiej łagodzić siłę uderzenia głowy pieszego.
Kryzys bezpieczeństwa
– Mamy kryzys zgonów na drogach. Wśród narażonych na niebezpieczeństwo użytkowników dróg, takich jak piesi, jest jeszcze gorzej – powiedziała zastępca szefa NHTSA Sophie Shulman. – W latach 2013–2022 liczba ofiar śmiertelnych wśród pieszych wzrosła o 57 procent z 4779 do 7522. Nowe wytyczne sprawią, że pojazdy będą projektowane tak, aby chronić osoby znajdujące się wewnątrz i na zewnątrz przed poważnymi obrażeniami lub śmiercią. Będziemy nadal pracować nad tym, aby nasze drogi były bezpieczniejsze dla wszystkich i będziemy starali się chronić narażonych na niebezpieczeństwo innych niż kierowcy użytkowników dróg.
Wszystkie SUV-y niebezpieczne
W ostatnich latach NHTSA wiele uwagi poświęciła SUV-om i pickupom ze względu na ich ogromne przody, które powodują większe obrażenia u pieszych, a także ograniczają widoczność kierowcom. W 2023 roku Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) stwierdził, że pojazdy z wysokimi przodami stanowią takie samo ryzyko dla pieszych, jak ogromne ciężarówki. Raport IIHS był również krytyczny wobec SUV-ów średniej wielkości (w Europie określanych jako największe).
Proponowane przez NHTSA nowe przepisy są obecnie konsultowane publicznie. Kiedy miałyby wejść w życie, na razie nie wiadomo.
Czytaj też:
Ludzie giną w Teslach. Jest oficjalne dochodzenieCzytaj też:
SUV-y zabijają znacznie skuteczniej niż inne auta