Takie moto-wspominki to my lubimy. Oto restomod Renault 17

Takie moto-wspominki to my lubimy. Oto restomod Renault 17

Renault 17 electric restomod
Renault 17 electric restomod Źródło: Renault
Restomody to samochody z dawnych lat, które zyskały status kultowych. I teraz na ich podstawie budowane są nowe auta, czerpiące z ich wzornictwa, najczęściej z elektrycznym napędem. Restomod na bazie Renault 17 jest prawdziwym dziełem sztuki.

Renault 17 electric restomod x Ora Ïto miało swoją światową premierę 4 września w paryskim Maison5. To nowy, wyjątkowy pojazd, restomod show car, opracowany we współpracy z francuskim projektantem Ora Ïto. Auto oparte jest na kultowym sportowym coupé Renault 17, jest reinterpretacją modelu z 1971 roku.

Renault 17 electric restomod

Renault 17 electric restomod x Ora Ïto to czwarte wspólne przedsięwzięcie marki z projektantami w ciągu 4 lat. W 2021 roku, w ramach obchodów 60-lecia powstania Renault 4, marka nawiązała współpracę z projektantem Mathieu Lehanneurem. Wówczas powstała koncepcja Suite N°4. Potem, w 2022 roku, pojawił się prototyp 5 Diamant, elektryczny show car z okazji pięćdziesiątej rocznicy modelu R5. Auto powstało we współpracy marki z projektantem Pierre'em Gonalons. Z kolei w 2023 roku Renault zaprezentowało elektryczny show car Twingo zaprojektowany przez znaną holenderską projektantkę i artystkę Sabine Marcelis. Współpraca z Ora Ïto, czyli stworzenie restomoda opartego na legendarnym modelu Renault 17, jest czwartą z kolei.

Awangarda w cenie

Renault 17 electric restomod

Renault 17 restomod jest awangardowy i odważny, podobnie jak oryginalne Renault 17, które swego czasu stało się ikoną lat 70 i elementem popkultury. – Projekt celebruje kultowy design Renault – wzbogaca go o współczesne elementy i oferuje międzypokoleniowe doświadczenie. W Renault jesteśmy dumni, że możemy współpracować z tak odważnymi i utalentowanymi osobami jak Ora Ïto, aby na nowo odkrywać nasze kultowe modele, zachowując przy tym ducha marki – powiedział Arnaud Belloni z Renault.

Renault 17 electric restomod

Jak się można domyślić Renault 17 electric restomod x Ora Ïto to jednostkowy egzemplarz, który nie jest zapowiedzią żadnego pojazdu seryjnego. Został on zaprojektowany jako restomod pokazowy i takim pozostanie. – Razem z Sandeepem (Bhambra) i Gillesem (Vidal) pracowaliśmy nad retro-futurystycznym, niemal filmowym motywem. Chciałem przyoblec Renault 17 w drugą skórę, aby na moich zasadach podkreślić jego wielkość i przenieść go do naszych czasów: z płynnością, dynamizmem, racjonalnością i moim znakiem rozpoznawczym, którym jest „simplexity”. Chciałem uprościć złożone elementy – powiedział Ora Ïto.

Renault 17 electric restomod

Przypomnijmy, premiera Renault 17 miała miejsce w 1971 roku. Auto szybko stało się symbolem lat 70 ubiegłego stulecia. Było to sportowe coupé o oszczędnych liniach – dostępne jako czteromiejscowe coupé lub kabriolet. Wyróżniało się oczywiście wyglądem, ale i osiągami, wyposażone było w napęd na przednie koła, silnik usytuowany wzdłużnie, a także wtrysk paliwa oraz systemy aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa. Łącznie w latach 1971–1979 wyprodukowano ponad 92 tysiące sztuk tego modelu.

Mocny elektryk na bazie kultowego coupé

Renault 17 electric restomod

Obecne Renault 17 electric restomod x Ora Ïto zostało zaprojektowane na nadwoziu samonośnym oryginalnego pojazdu, zachowano oryginalną kabinę, drzwi, okna, szyby i uszczelki, a także techniczne powierzchnie pomocnicze. Samochód został poszerzony (+17 cm) w celu poprawy przyczepności. W Renault 17 electric restomod x Ora Ïto zastosowano cztery prostokątne reflektory z zaokrąglonymi narożnikami i uproszczone tylne światła w postaci poprzecznego paska. Samochód jeździ, wyposażony jest w całkowicie elektryczny silnik o mocy 270 KM umieszczony z tyłu.

Renault 17 electric restomod

Prototyp będzie można zobaczyć jeszcze kilka razy (poza obecnym pokazem), mianowicie podczas konkursu Chantilly Arts & Elegance Richard Mille od 12 do 15 września, a potem na stoisku Renault podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu od 14 do 20 października.

Czytaj też:
Są chętni na 300-konne Renault? Właśnie rozpoczęto przyjmowanie zamówień
Czytaj też:
Malucha z najwyższej półki można już zamawiać. Takiego auta Francuzi jeszcze nie mieli

Opracował:
Źródło: Renault