Dostawczak-pudełko od Renault i Volvo. Takie auta będą dominować w miastach

Dostawczak-pudełko od Renault i Volvo. Takie auta będą dominować w miastach

Renault Estafette Concept
Renault Estafette Concept Źródło: Renault
Estafette Concept to dostawczak od Renault i Volvo, na razie koncepcyjny, ale decyzja, że takie właśnie auta będziemy wkrótce oglądać w miastach, już zapadła.

Nie wiemy, czy po zerknięciu na zdjęcia, Renault Estafette Concept wam się spodoba. Nie mamy jednak wątpliwości, że po pierwsze: nie musi, bo to auto dla biznesu, a po drugie, jest częścią większego trendu światowego. Niedawno pisaliśmy na Auto.Wprost.pl o ofensywie koreańskiej Kii w segmencie aut dostawczych, pudełkowatych, dostosowanych do potrzeb konkretnych biznesów, multifunkcyjnych. Mogliście też przeczytać o wspólnej inicjatywie japońskiego Sharpa (tak, tego od telewizorów) i tajwańskiej firmy Foxconn (producenta iPhone'a), które stworzą wspólne auto.

Renault Estafette Concept

Teraz Renault poinformowało o koncepcyjnym Estafette Concept. Wóz jest wizją przyszłych elektrycznych dostawczaków Renault i zapowiedzią nowych modeli. Będą one wszystkie produkowane przez Flexis, nową spółkę założoną przez Grupę Renault, Grupę Volvo i Grupę CMA CGM. Chodzi o dostawczaki, które nie muszą mieć ogromnych zasięgów, bo służyć mają dostawom ostatniego kilometra (w Stanach Zjednoczonych mówi się: ostatniej mili). A więc kurierom, pojazdom dla małego biznesu, które nie pokonują wielu kilometrów dziennie, ale powinny być pojemne i komfortowe.

Renault Estafette Concept

Jak informuje Renault, Estafette Concept jest kompaktowy i bardzo przestronny. Wóz ma wymiary Kangoo L2, ale jest zwrotny jak Clio. Jego przestrzeń ładunkowa to już wyższa liga, gra w klasie Trafica L1H2.

Tańszy w użytkowaniu

Renault Estafette Concept

W 100 proc. elektryczny i skomunikowany z siecią Estafette Concept wykorzystuje technologię SDV (Software Defined Vehicle, czyli technologię pojazdów opartych na oprogramowaniu) platformy FlexEVan opracowanej przez Ampere. W skrócie chodzi o ciągłe monitorowanie pojazdu, a przez to obniżenie kosztów jego ładowania, użytkowania i serwisowania o około 30 proc.

Renault Estafette Concept

Renault mówi jasno: dostaw, w związku z gwałtownym rozwojem internetowych platform sprzedażowych, jest coraz więcej. Miejsca w miastach mniej (dla ruchu kołowego). Takie pojazdy Renault Estafette są po prostu koniecznością. Zresztą sama nazwa Estafette nawiązuje do furgonetki Renault, która zrewolucjonizowała świat dostaw 65 lat temu.

Renault Estafette Concept

– Celem jest zrewolucjonizowanie miejskiej logistyki, aby była bardziej zrównoważona, bezpieczniejsza i w pełni wpisywała się w tkankę miejską z korzyścią dla wszystkich – zarówno kierowców, jak i mieszkańców. Estafette Concept jest pierwszym przykładem tego, jak będą wyglądały samochody dostawcze jutra: zaprojektowany specjalnie do jazdy po mieście, kompaktowy, podłączony do sieci i zapewniający w pełni zrównoważone dostawy – powiedział Philippe Divry, dyrektor generalny spółki Flexis SAS.

W tym aucie można chodzić

Renault Estafette Concept

Estafette Concept ma kształty podkreślone kolorami w stylu pop. Mierzy 4,87 m długości i 1,92 m szerokości Estafette Concept jest zbliżony wymiarami do Kangoo L2 (4,91 i 1,86 m). Mieści się na standardowym miejscu postojowym, ale jest bardziej zwrotny (nieco ponad 10 metrów promienia zawracania). Estafette Concept jest dużo wyższy (2,59 m w porównaniu do 1,85 m Clio), przez co ma pudełkowaty kształt. To celowe: kierowca może swobodnie poruszać się po wnętrzu w pozycji stojącej. Boczne drzwi są przesuwne, dają się otworzyć jednym ruchem. Pionowe roletowe tylne drzwi zwijają się samoczynnie i odsłaniają całą wysokość wnętrza vana. W przeciwieństwie do dwuskrzydłowych drzwi nie wymagają wolnej przestrzeni za samochodem.

Kokpit jest pomalowany na jasnożółty kolor i wyposażony w jeden fotel dla kierowcy. Składane siedzenie może być zamontowane po prawej stronie. Kierowca może obrócić swój fotelem w prawo, aby przejść do pozycji stojącej. Podest fotela jest wyposażony w 7 szufladowych schowków: 3 po lewej i 4 po prawej stronie.

Czytaj też:
Nowe samochody Kii. Takich aut dotąd w Europie nie było
Czytaj też:
Producent telewizorów chce wytwarzać samochody. Zamieszany jest wytwórca iPhone’a

Opracował:
Źródło: Renault, Volvo