Sprzedaż samochodów rośnie. Będzie lepiej
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony spadła w czerwcu 2020 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast wyższa w stosunku do maja 2020 roku. Z informacji podanych przez IBRM Samar wynika, że skumulowana liczba rejestracji po sześciu miesiącach 2020 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2019 roku.
Dane CEPiK wskazują, że w czerwcu 2020 r. zarejestrowano w Polsce 35 797 samochodów osobowych, o 20,54 proc. mniej niż rok wcześniej i o 69,26 proc. więcej niż w maju 2020 r. Dane skumulowane wykazują spadek sprzedaży. W 2020 roku zarejestrowano w Polsce dotychczas 179 828 samochodów osobowych, o 35,39 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży, sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła, ocenia IBRM Samar. Według ACEA (która w swych statystykach dotyczących polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła maj 2020 rok na 7. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane).
W czerwcu 2020 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 29,02 proc. Udział firm osiągnął poziom 70,98 proc.
Piętnaście pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej (rok do roku) zanotowało spadek liczby aut zarejestrowanych w 2020 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy spadek zanotował Opel, o 65,20 proc.
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2020 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 25 760 aut tej marki, o 17,78 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 14,32 proc. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 25 297 sztuk, o 27,04 proc. mniej niż w 2019 roku. Udział marki wyniósł 14,07 proc. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. W 2020 roku klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 14 646 samochodów, o 46,35 proc. mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,14 proc. Na czwartej pozycji była Kia, a na piątej Renault.
Najczęściej kupowanym modelem w 2020 roku jest Toyota Corolla, za którą uplasowała się Skoda Octavia oraz Toyota Yaris, następnie Skoda Fabia, a za nią Dacia Duster.