Ładowanie elektryka w 10 minut? Nowe baterie mogą zmienić zasady gry

Toyota Motor Europe (TME) przedstawiła nowe szczegóły na temat nadchodzących produktów i technologii, dzięki którym firma planuje do 2035 roku osiągnąć cel całkowicie bezemisyjnej gamy modelowej w Europie. Do 2026 roku oferta marki w regionie wzbogaci się łącznie o sześć bateryjnych samochodów elektrycznych (BEV). Prezentacja konceptów dwóch modeli z tej linii – Urban SUV i Sport Crossover – miała miejsce na konferencji Kenshiki Forum w Brukseli. Oba auta dołączyły do Compact SUV Concept pokazanego w ubiegłym roku oraz już dostępnego w sprzedaży modelu bZ4X. W dalszej perspektywie, po 2026 roku, w samochodach marki zadebiutują baterie trakcyjne nowej generacji. I to one wydają się być najbardziej rewolucyjne z zapowiedzi koncernu.
Sześć modeli elektrycznych do 2026 roku

Toyota poinformowała, że w najbliższym okresie planuje oferować swoim klientom na całym świecie wybór samochodów zarówno z bezemisyjnymi napędami elektrycznymi na baterie i na wodór, jak i z układami napędowymi zasilanymi paliwami alternatywnymi.

Z kolei plany dotyczące rynku europejskiego obejmują wprowadzenie do sprzedaży do 2026 roku łącznie sześciu modeli BEV. Do średniej wielkości SUV-a bZ4X, który jest już dostępny w salonach, w niedługim czasie dołączą nowe auta. Prototyp pierwszego z nich – Compact SUV Concept – został zaprezentowany na Kenshiki Forum w ubiegłym roku. Podczas tegorocznej edycji Toyota pokazała dwa kolejne samochody – Urban SUV Concept oraz Sport Crossover Concept.
Nowe technologie na rynku po 2026 roku
Co najciekawsze, Toyota pracuje nad technologiami baterii następnej generacji, które po 2026 roku zmienią sposób, w jaki będą projektowane, produkowane i używane samochody elektryczne. Jak zapewnia Toyota, nowe baterie sprawią, że bezemisyjne samochody staną się bardziej dostępne i przystępne cenowo.
Cztery rodzaje baterii
Marka przygotowuje do wprowadzenia na rynek kilka różnych technologii baterii następnej generacji. Pierwszą nowością będzie wersja baterii o konwencjonalnej konstrukcji, która zapewni dwukrotnie większy zasięg i o 20 proc. niższe koszty w porównaniu z dostępną obecnie w modelu bZ4X.
Kolejną propozycją będzie bateria wyróżniająca się niskimi kosztami produkcji, która przyspieszy popularyzację aut elektrycznych. Bateria opracowana w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP), tańszej w produkcji od klasycznej litowo-jonowej, otrzyma nowy kształt oraz strukturę bipolarną. Celem inżynierów Toyoty jest zwiększenie zasięgu o 20 proc. przy redukcji kosztów o 40 proc. w porównaniu z baterią z modelu bZ4X.
Wyróżnikiem trzeciego rodzaju baterii, która wejdzie na rynek w najbliższych latach, będzie z kolei wysoka moc i osiągi. Będzie to akumulator o bipolarnej konstrukcji z katodą niklową, który obniży koszty i zwiększy zasięg napędów elektrycznych.
Z kolei najważniejszą innowacją Toyoty w dziedzinie akumulatorów będzie bateria ze stałym elektrolitem. Celem producenta jest uzyskanie czasu ładowania od 10 do 80 proc. w 10 minut.