Wsparcie dla kupujących nowe auta. „Mój elektryk” z nowym budżetem?
Analizę budżetu programu „Mój elektryk” przeprowadził Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Jego specjaliści słusznie zauważają, że bez państwowego wsparcia zakup elektryków nie miałby szans na rozwój, podobnie zresztą jak w innych krajach świata, gdzie istnieją podobne programy.
Trwają prace nad nowym budżetem
Jak czytamy, obecny budżet programu „Mój elektryk”, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), wynosi 900 mln zł. – Z tego 100 mln zł przeznaczono na nabór wniosków od osób fizycznych, 200 mln zł na nabór wniosków od przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne, a 600 mln zł na przekazanie, w ramach udostępnienia, środków do banków. Na dzień 15 kwietnia 2024 r. wykorzystanie budżetu wyniosło 78 proc. – poinformowała IBRM Samar Katarzyna Ważyńska, z wydziału promocji i komunikacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – Z uwagi na duże zainteresowanie programem, obecnie trwają prace nad zwiększeniem jego budżetu – dodała enigmatycznie.
Przypomnijmy, że celem programu „Mój elektryk” jest ograniczenie zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów elektrycznych i wodorowych. Program zakłada dwie „ścieżki” – dla klientów indywidualnych oraz dla firm i organizacji. Dotacje dla osób fizycznych obsługuje bezpośrednio NFOŚiGW, natomiast „ścieżka” leasingowa jest prowadzona przez Bank Ochrony Środowiska.
Wielkość dopłat
W programie „Mój elektryk” od 12 lipca 2021 roku w NFOŚiGW trwa nabór wniosków od osób fizycznych chcących otrzymać dotację do kupionego osobowego samochodu elektrycznego. Program daje możliwość otrzymania z Funduszu bezzwrotnej dotacji do zakupu fabrycznie nowych pojazdów elektrycznych i wodorowych kategorii M1, których cena (koszt nabycia) nie przekracza 225 000 zł, przy czym limit cenowy nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Dotacja wynosi do 18 750 zł, natomiast w przypadku rodzin z trójką lub większą liczbą dzieci może sięgnąć 27 000 zł.
Z kolei na podstawie umowy zawartej we wrześniu 2021 roku z NFOŚiGW, Bank Ochrony Środowiska zaprosił firmy leasingowe do współpracy przy wdrażaniu programu. BOŚ udziela dopłat do leasingu zeroemisyjnych pojazdów osobowych (samochody do przewozu max. 8 osób) oraz pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony. Wysokość dopłaty do leasingu jest uzależniona od kategorii leasingobiorcy i typu pojazdu. Przykładowo, przedsiębiorcy, którzy chcą kupić auto osobowe mieszczące max. 8 pasażerów mogą otrzymać 18 750 zł lub 27 000 zł dofinansowania. Wyższa kwota przysługuje firmom, które deklarują roczny przebieg na poziomie powyżej 15 000 kilometrów. Z dopłat do leasingu mogą skorzystać m.in.: przedsiębiorcy, osoby fizyczne, spółdzielnie i rolnicy indywidualni, jednostki sektora finansów publicznych, stowarzyszenia i fundacje oraz kościoły i inne związki wyznaniowe.
Nowe regulacje
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przypomina, że to nie wszystko. 22 listopada 2021 roku Fundusz rozpoczął nabór wniosków o dotacje dla podmiotów innych niż osoby fizyczne, które będą mogły otrzymać dofinansowanie na zakup pojazdów elektrycznych i napędzanych wodorem. Wsparciem finansowym może być objęty zakup zarówno samochodów osobowych, jak i dostawczych o zeroemisyjnym napędzie (elektrycznych lub wodorowych). Dla osobowych „elektryków” firmowych przewidziano dotację w wysokości 18 750 zł lub nawet 27 000 zł, jeśli deklarowany roczny przebieg pojazdu wyniesie co najmniej 15 tys. km. W przypadku samochodów dostawczych dotacja jest jeszcze wyższa, w zależności od przebiegu rocznego – do 50 tys. zł lub do 70 tys. zł, maksymalnie do 20 proc. lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych kupna samochodu. Narodowy Fundusz oferuje również wsparcie w wysokości do 4 tys. zł (nie więcej niż 30 proc kosztów kwalifikowalnych) dla elektrycznych pojazdów dwu- trój- i czterokołowych stosowanych do celów gospodarczych. Poza pojazdami osobowymi (kategoria M1) nie obowiązują limity cenowe.
Nabory wniosków od osób fizycznych, przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne oraz dofinansowanie ścieżki leasingowej według obecnych zasad ma trwać do 30 września 2025 r. lub do wyczerpania środków przeznaczonych na program. – Celem na rok 2024 jest zaplanowanie budżetu do końca realizacji programu, czyli do 2025 roku, tak aby beneficjenci mieli stabilną i pewną perspektywę dofinansowania pojazdu elektrycznego – mówiła IBRM Samar pod koniec ubiegłego roku Ewelina Steczkowska, rzecznika Funduszu.
Według danych dostępnych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w ostatnim dniu marca 2024 roku liczba zarejestrowanych w Polsce elektrycznych (BEV) samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony przekroczyła 62,5 tys. sztuk.