Jak przekonuje Carsmile, chętnych na takie „perełki” nie brakuje, choć na niektóre z nich trzeba poczekać prawie półtora roku.
Zacznijmy od tego, że styczeń był dobrym miesiącem pod względem rejestracji nowych aut. Jak podaje IBRM Samar, w zeszłym miesiącu zarejestrowano w Polsce ponad 40 tysięcy nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t, co oznacza wzrost o 20,2 proc. rok do roku.
Szczególną uwagę w statystykach przykuwa jednak segment premium, z liczbą rejestracji wynoszącą 7,3 tysiąca sztuk i wzrostem w skali roku aż o 36 proc. To najlepszy styczeń w historii. Już co piąte nowe auto sprzedawane w Polsce należy do segmentu premium – wynika z danych IBRM Samar.
Marki premium zdominowały rynek
Podobne wnioski płyną z analizy zachowań użytkowników Carsmile. – Marki premium dominują obecnie w wyszukiwanych na naszej stronie. Zajęły wszystkie trzy miejsca w zestawieniu Top 3 preferowanych marek w ostatnich 4 miesiącach. Widać, że auta klasy premium, czy wręcz luksusowe, kosztujące katalogowo od kilkuset tysięcy złotych do grubo ponad miliona złotych, są bardzo poszukiwane, a kryzys gospodarczy tu nie zagląda – mówi Michał Knitter z Carsmile.
Pożądane SUVy i crossovery
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w segmencie samochodów o wartości 100-250 tys. zł, w którym najbardziej odczuwalny jest spadek popytu będący następstwem kryzysu w gospodarce. Ciekawostką jest jednak to, że nawet w tym segmencie cenowym, mocno trzyma się sprzedaż SUV-ów i crossoverów, które są dużo bardziej odporne na zawirowania gospodarcze od innych typów nadwozia. – Rynek jest obecnie spolaryzowany, największym zainteresowaniom cieszą się najtańsze auta oraz klasa premium. W „środku” sprzedają się tylko SUV-y i crossovery, reszta jakby zamarła – mówi Michał Knitter.
Top 10 najdroższych aut w leasingu wg Carsmile
Analitycy Carsmile zestawili 10 najdroższych modeli dostępnych w wyszukiwarce platformy. Posortowali je według miesięcznej raty leasingu zawartego na okres 5 lat (opłata wstępna oraz wykup wynoszą po 25 tys. zł netto). Zestawienie otwiera Mercedes AMG GT 63 S 4-Matic+. Czy 639 KM, 900 Nm, 3,2 s „do setki” to wystarczające argumenty, aby płacić miesięczną ratę na poziomie prawie 20 tys. zł plus VAT? To równowartość niemal pięciu miesięcznych pensji przeciętnego Polaka w styczniu 2023 roku.
Miesięczna rata leasingu aut ujętych w zestawieniu zaczyna się od niespełna 10 tys. zł netto (Volvo EX 90), a kończy na blisko 20 tysiącach, jakie miesięcznie musiałby zapłacić leasingobiorca Mercedesa AMG GT. Jest to spowodowane nie tylko wysoką ceną zakupu pojazdów, ale też stopami procentowymi, które pompują ratę leasingu. Można mieć jednak nadzieję, że w okresie spłaty leasingu, który założono na 5 lat, stopy procentowe spadną, a co za tym idzie – raty za auto też się zmniejszą.
Czytaj też:
Wynajem długoterminowy coraz popularniejszy. Już co czwarta firma jest chętnaCzytaj też:
Aż 25 proc. firm w Polsce planuje zakup auta w 2023 roku. Wiemy jakiego, kiedy i za ile