Pierwszy na świecie TIR na wodór. Właśnie zaczyna „pracować” na drogach

Pierwszy na świecie TIR na wodór. Właśnie zaczyna „pracować” na drogach

Hyundai Xcient Fuel Cell
Hyundai Xcient Fuel CellŹródło:Hyundai
Hyundai wysłał do Szwajcarii 10 ciężarówek Xcient Fuel Cell, pierwszych na świecie samochodów ciężarowych z ogniwami paliwowymi. W tym roku Koreańczycy dostarczą do Szwajcarii łącznie 50 ciężarówek, a do 2025 roku trafi tam 1 600 sztuk tego modelu.

Zasilany przez wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 190 kW (258 KM) Xcient może przejechać około 400 km na jednym ładowaniu. Opracowane niezależnie przez Hyundai ogniwo paliwowe stosowane w TIR-ze ma przyczynić się do dekarbonizacji świata. Koreański gigant pracuje teraz nad ciągnikiem siodłowym zdolnym do pokonania 1 tys. km na jednym tankowaniu.

Xcient to pierwsza na świecie masowo produkowana ciężarówka z ogniwami paliwowymi.

– Xcient Fuel Cell to dzisiejsza rzeczywistość, a nie projekt przyszłości. Wprowadzając ten pojazd na drogi, Hyundai rewolucjonizuje segment pojazdów ciężarowych i rozwinie czystą mobilność wodorową. Zbudowanie kompleksowego ekosystemu opartego na wodorze, w którym najważniejsze potrzeby transportowe są zaspokajane, doprowadzi do zmiany punktu widzenia na użytkowanie samochodów emisyjnych w tym segmencie – odważnie powiedział In Cheol Lee, wiceprezes wykonawczy i dyrektor działu pojazdów użytkowych Hyundai Motor.

Xcient jest zasilany układem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 190 kW z dwoma stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW każdy. Siedem dużych zbiorników wodoru oferuje łączną pojemność 32,09 kg wodoru. Zasięg jazdy na jednym ładowaniu modelu wynosi około 400 km. Zasięg został optymalnie dostosowany do wymagań klientów flot samochodów użytkowych, przy uwzględnieniu dostępnej infrastruktury ładowania w Szwajcarii. Czas tankowania każdej ciężarówki zajmuje w przybliżeniu od 8 do 20 minut.

Technologia ogniw paliwowych szczególnie dobrze nadaje się do komercyjnej spedycji i logistyki ze względu na długie dystanse i krótkie czasy tankowania – uważają Koreańczycy. System ogniw paliwowych z dwoma stosami zapewnia wystarczającą ilość energii, aby napędzić ciężkie samochody ciężarowe podczas jazdy w górę i w dół po górzystym terenie. Firma pracuje obecnie nad dalekobieżnym ciągnikiem siodłowym zdolnym do przejechania 1 tys. km na jednym ładowaniu. Nowy ciągnik, wyposażony w ulepszony system ogniw paliwowych o wysokiej trwałości i mocy, trafi na globalne rynki, w tym Ameryki Północnej i Europy.

Hyundai wybrał Szwajcarię jako punkt wyjścia dla swojego przedsięwzięcia biznesowego z różnych powodów. Jednym z nich jest szwajcarski podatek drogowy LSVA od pojazdów użytkowych, z którego zwolnione są pojazdy bezemisyjne. Dzięki temu koszty transportu na kilometr dla ciężarówki z ogniwami paliwowymi są na podobnym poziomie w porównaniu do zwykłej ciężarówki z silnikiem Diesla.

Czytaj też:
Znamy ceny nowego Hyundai’a i30 N Line

Galeria:
Hyundai Xcient Fuel Cell