Jest nowe BMW M3 CS. Najmocniejsze M3 w historii

Jest nowe BMW M3 CS. Najmocniejsze M3 w historii

BMW M3 CS
BMW M3 CS Źródło:BMW
BMW pokazało nowe M3 CS. To najmocniejsze i najbardziej zaawansowane M3 w historii.

Koncepcja napędu nowego BMW M3 CS obejmuje 6-cylindrowy silnik rzędowy o mocy 550 KM, 8-stopniową skrzynię M Steptronic oraz inteligentny napęd na wszystkie koła M xDrive. Taka konfiguracja umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,4 s.

Nowe BMW M3 CS będzie produkowane w limitowanej edycji w zakładach BMW Group w Monachium od marca 2023 roku. Na rynku pojawi się w tym samym miesiącu. Najważniejszymi rynkami tego nowego modelu specjalnego są USA, Niemcy, Wielka Brytania i Japonia.

Wyższa moc, niższa masa, fascynujące osiągi

Wyższa moc, niższa masa – taka formuła daje nowemu BMW M3 CS fascynujące właściwości jezdne. Napęd zapewnia specjalnie zmodyfikowana wersja wysokoobrotowego 6-cylindrowego silnika rzędowego z technologią M TwinPower Turbo opracowanego do BMW M3 i BMW M4. Na bazie tego trzylitrowego silnika stworzono też jednostkę napędową BMW M4 GT3, które w sezonie 2022 od razu zdobyło zwycięstwo w mistrzostwach DTM.

Silnik nowego BMW M3 CS ma liczne rozwiązania zaczerpnięte bezpośrednio z motorsportu. Beztulejowy blok silnika w zamkniętej konstrukcji charakteryzuje się niezwykle wysoką sztywnością i przystosowany jest do bardzo wysokich ciśnień spalania. Lekkie gładzie cylindrów z powłoką stalową wykonaną w technologii natryskiwania łukowego (LDS) zmniejszają straty mocy wynikające z tarcia. Bardzo wysoka sztywność skrętna lekkiego kutego wału korbowego sprzyja oddawaniu mocy i pracy silnika na wysokich obrotach. Rdzeń głowicy cylindrów wykonany jest w technologii druku 3D, co umożliwia ułożenie przebiegu kanałów chłodzenia w sposób, który nie byłby możliwy w przypadku konwencjonalnego odlewania metalu, a który zapewnia optymalne chłodzenie.

6-cylindrowy silnik rzędowy o mocy 550 KM

Dzięki tym specjalnym cechom silnik nowego BMW M3 CS jest konsekwentnie nastawiony na pracę z dużym obciążeniem i na maksymalne oddawanie mocy. Jego wysoki potencjał pozwolił na podniesienie mocy maksymalnej o 40 KM do 550 KM w porównaniu z jednostką napędową BMW M3 Competition Limuzyna z napędem M xDrive.

Również charakterystyczne dla tego modelu jest twardsze mocowanie silnika, które zapewnia bardzo sztywne połączenie jednostki napędowej z konstrukcją pojazdu. Skutkiem tego jest jeszcze szybsza reakcja silnika i bezpośrednia transmisja napędu. Silnik nowego BMW M3 CS osiąga maksymalny moment obrotowy 650 Nm od 2750 do 5950 obr/min. Maksymalną moc uzyskuje przy 6250 obr/min, a odcięcie obrotów następuje przy 7200 obr/min.

Przeniesienie mocy na drogę

Moc silnika nowego BMW M3 CS przenoszona jest przez 8-stopniową skrzynię M Steptronic z Drivelogic obsługiwaną charakterystyczną dla M dźwignią biegów na konsoli środkowej oraz karbonowymi łopatkami na kierownicy. Przycisk Drivelogic w dźwigni biegów pozwala na zmianę charakterystyki zmiany biegów. Do wyboru jest ustawienie komfortowe, sportowe oraz zoptymalizowane do jazdy na torze wyścigowym.

Napęd na wszystkie koła M xDrive ma elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe w przekładni rozdzielczej, które zapewnia stały i w pełni adaptacyjny rozdział napędu na przednie i tylne koła. W menu M Setup kierowca może oprócz podstawowego trybu 4WD wybrać tryb 4WD Sport, w którym na tylne koła przekazywana jest jeszcze większa część napędu. Po wyłączeniu układu DSC (Dynamic Stability Control) dostępny jest również tryb 2WD – napęd wyłącznie na tylne koła.

Interakcja silnika, skrzyni biegów i napędu M xDrive zapewnia imponujące przyspieszenie. BMW M3 CS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s, a od 0 do 200 km/h w 11,1 s. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h wynosi 2,6 s (na 4. biegu) lub 3,3 s (na 5. biegu). Prędkość maksymalna BMW M3 CS wyposażonego standardowo w pakiet M Driver jest ograniczona elektronicznie do 302 km/h.

Czytaj też:
BMW pokaże mecz na ekranie. Kierowcy będą mieli co robić podczas ładowania
Czytaj też:
Kierowca BMW nie opanował auta. Śmiertelny wypadek w Łodzi

Galeria:
BMW M3 CS
Źródło: BMW