Nowy Citroen e-C3. Zaskakuje wyglądem, komfortem i ceną

Nowy Citroen e-C3. Zaskakuje wyglądem, komfortem i ceną

Citroen E-C3
Citroen E-C3 Źródło:Citroen
Nowy Citroen C3 nadal należy do segmentu B, ale dzięki podwyższonemu nadwoziu jest teraz miejskim SUV-em. Debiutuje w wersji elektrycznej 113 KM dysponującej zasięgiem do 320 km. Najbardziej zaskakującą w tym modelu jest jednak cena zakupu.

Pierwsza generacja Citroena C3 zadebiutowała w 2002 roku. Od tego czas Francuzi sprzedali ponad 5,6 miliona egzemplarzy tego modelu. C3 jest najpopularniejszym autem Citroena i stanowi 29 procent całkowitej sprzedaży tej marki w Europie. Citroen chwali się, że w 2022 roku C3 zdobył 11 procent całego europejskiego rynku samochodów z segmentu B.

Citroen e-C3 – odważny krok

Tym bardziej jesteśmy zaskoczeni odważnym krokiem, na jaki się zdecydowali Francuzi, którzy oferują czwartą generację Citroena C3 w mocno odmienionym wydaniu. Po pierwsze auto debiutuje z nowym nadwoziem SUV, po drugie – z elektrycznym napędem. Zapewniamy, że to nie koniec nowych i zaskakujących rozwiązań, jakie napotkamy w tym modelu.

„Oferowanie przystępnych cenowo pojazdów jest fundamentem filozofii Citroena. Jednak oczekiwania klientów wobec pojazdów należących do segmentu B zmieniają się, co jest szczególnie związane ze wzrostem popularności SUV-ów i coraz silniejszym dążeniem do poruszania się pojazdami elektrycznymi w miastach i poza nimi” – wyjaśnia Thierry Koskas, dyrektor generalny Citroena.

Citroen E-C3

Citroen e-C3 – modne nadwozie SUV

Nowy Citroen e-C3 ma 1,57 m wysokości i jest o ok. 10 cm wyższy od poprzednika. Jego nadwozie jest tylko nieco dłuższe (4,01 m) i ma podobną szerokość co model trzeciej generacji (1,76 m). Zacznie zwiększył się jednak prześwit auta, który wynosi 163 mm, wobec 135 mm w poprzednim modelu. Jak podkreśla Citroen, nowe e-C3 dzięki prześwitowi typowemu dla SUV-ów ułatwia wsiadanie i wysiadanie oraz zapewnia pewniejszą jazdę po progach zwalniających, krawężnikach i wybojach często spotykanych w mieście.

Citroen E-C3

Citroen e-C3 – więcej przestrzeni dla pasażerów

Przy wysokości 1,57 m nowy e-C3 zapewnia pasażerom siedzącym z przodu o 30 mm więcej miejsca nad głową, co przekłada się na wyższą pozycję za kierownicą, zapewniającą lepsza widoczność oraz łatwiejsze zajmowanie miejsca. Wnętrze nowego e-C3 jest pod każdym względem bardziej przestronne niż poprzednika, pomimo tego, że pojazd jest tylko o 19 mm dłuższy i o 6 mm szerszy. Podróżni obu rzędów siedzeń mają o ok. 20 mm więcej przestrzeni na szerokość, znacznie zwiększyła się także z tyłu ilość miejsca na nogi.

Citroen E-C3

Citroen e-C3 – nieco większy bagażnik

Bagażnik nowego e-C3 ma 310 l (tylko o 10 l większy niż w poprzedniku). Pamiętajmy jednak, że model czwartej generacji jest autem elektrycznym, więc i tak należy docenić inżynierów, że udało im się zwiększyć przestrzeń w kufrze. Citroen nie podaje maksymalnej pojemności bagażnika po rozłożeniu foteli, wiadomo jedynie, że oparcia tylnych siedzeń są dzielone w proporcji 60:40 (dostępne w droższej wersji), a szerokość między tylnymi nadkolami wynosi 1015 mm.

Citroen e-C3 – 0-100 km/h w 11 s i zasięg do 320 km

Nowego Citroena e-C3 napędza elektryczny silnik o mocy 113 KM. Dzięki niemu auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w ok.11 s i rozpędza się maksymalnie do 135 km/h. Wprowadzona po raz pierwszy przez Stellantis ekonomiczna platforma Smart Car pozwoliła na montaż akumulatora LFP (litowo-żelazowo-fosforanowego) o pojemności 44 kWh. Zapewnia on e-C3 zasięg do 320 km (wg WLTP) i można go naładować prądem stałym o mocy 100 kW od 20 do 80 procent pojemności w 26 minut. Ładowanie prądem przemiennym w tym samym zakresie pojemności baterii trwa ok. 4 godzin i 10 minut przy mocy 7 kW lub 2 godz. i 50 minut w przypadku, gdy jest dostępna moc 11 kW. Standardowy kabel Mode 3 umożliwia ładowanie za pomocą jednofazowego Wall Boxa o mocy 7,4 kW lub trójfazowego o mocy 11 kW.

Citroen E-C3

Citroen zapowiedział, że w 2025 roku dołączy do oferty wersja o zasięgu 200 km i nie wyklucza też wprowadzenia w nowym C3 wersji spalinowej, o czym poinformowała Laurence Hansen, dyrektor ds. produktu i strategii Citroena – „Platforma stanowiła idealny punkt wyjścia dla nowej europejskiej gamy modeli e-C3 i choć od początku była projektowana z myślą o napędzie wyłącznie elektrycznym, jest wystarczająco elastyczna, aby pomieścić układy napędowe ICE”.

Citroen E-C3

Citroen e-C3 – niespotykany w tej klasie komfort

W nowym e-C3 po raz pierwszy zastosowano, znane z wyższych i droższych modeli, zawieszenie Citroen Advanced Comfort. Zamiast mechanicznych ograniczników w każdym narożniku samochodu znajdują się dwa ograniczniki w połączeniu z amortyzatorem i sprężyną – jeden odpowiada za kompresję, a drugi za dekompresję, czyli odbicie. W przeciwieństwie do ogranicznika mechanicznego, który pochłania energię, a następnie oddaje jej część w postaci wstrząsu, ogranicznik hydrauliczny pochłania i rozprasza energię w całości. Takie rozwiązanie oferuje niespotykany w innych autach tej klasy komfort i porównywane jest przez Citroena do podróży na latającym dywanie. O wygodę jazdy w nowym e-C3 mają zadbać także nowe fotele Citroen Advanced Comfort w pokryte dodatkową warstwą pianki.

Citroen e-C3 – bezpieczny jak nigdy dotąd

W nowym modelu e-C3 znajdziemy szeroką listę systemów dbających o zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i komfortu. Poniżej lista najważniejszych rozwiązań w tym zakresie:

  • Active Safety Brake – system hamowania awaryjnego,
  • aktywny system kontroli pasa ruchu – pomaga w utrzymaniu prawidłowej pozycji między oznaczeniami pasów ruchu poprzez delikatną korektę układu kierowniczego,
  • system kontroli uwagi kierowcy informuje kierowcę, gdy trajektoria pojazdu jest niewłaściwa na jego pasie ruchu,
  • funkcja rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości – odczytuje znaki i informuje o nich kierowcę na wyświetlaczu head-up,
  • elektryczny hamulec postojowy (EPB) – aktywowany automatycznie po wyłączeniu silnika i zwalniany po naciśnięciu pedału przyspieszenia,
  • automatyczne przełączanie świateł drogowych i mijania,
  • czujniki parkowania z tyłu i kamera cofania.

Citroen e-C3 – dwie wersje wyposażeniowe

Nowy Citroen e-C3 jest dostępny w dwóch wersjach wyposażeniowych: You i Max. Podstawowa You zawiera m.in. 6 poduszek powietrznych. reflektory LED, zawieszenie Citroen Advanced Comfort, Active Safety Brake (system hamowania awaryjnego), head-up, system informacyjno-rozrywkowy My Citroen Play ze stacją dokującą na smartfona, klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane lusterka boczne, czujnik parkowania z tyłu, tylny spojler oraz tempomat.

Bogatsza wersja Max oferuje dodatkowo: 17-calowe felgi aluminiowe, dwukolorowe nadwozie, ozdobne relingi dachowe, przednie i tylne osłony podwozia, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka boczne, kierownica obszyta skórą, drugi rząd siedzeń składany w proporcji 60/40 oraz regulacja fotela kierowcy, tylne światła full LED, przyciemniane szyby z tyłu, fotele z materiału TEP, automatyczna klimatyzacja, nawigacja 3D, bezprzewodowe ładowanie, kamera cofania, elektrochromatyczne lusterko wsteczne i elektrycznie sterowane tylne szyby, kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 10,25 cala, fotele Citroen Advanced Comfort oraz automatyczne wycieraczki.

Citroen e-C3 – atrakcyjna cena zakupu

Citroen chwali się, że jego nowość na wielu rynkach będzie oferowana w przystępnej cenie. Za bazową wersję e-C3 You w Polsce trzeba zapłacić 110 650 złotych. Bogatszy wariant e-C3 Max kosztuje 132 100 zł. Citroen zapowiedział już ceny budżetowej wersji e-C3 dysponującej zasięgiem do 200 km, która ma się pojawić w 2025 roku – od 19 900 euro.

Nowy Citroen e-C3 będzie produkowany w Europie w zakładzie Stellantis Trnava na Słowacji. Zamówienia można już składać, ale auto fizycznie pojawi się w salonach dealerskich w drugim kwartale 2024 roku.

Czytaj też:
Nowe, atrakcyjne finansowanie w Citroenie. Najniższa rata wynosi mniej niż 500 plus
Czytaj też:
W końcu jest wybór w gamie ë-C4 i ë-C4. Pojawił się nowy, mocniejszy silnik

Galeria:
Citroen E-C3
Źródło: Citroen