Wspólny projekt badawczy inżynierów z francuskiego narodowego centrum badań naukowych, Saft i Stellantisa, znany jest pod nazwą Intelligent Battery Integrated System (zintegrowany system inteligentnych akumulatorów). IBIS łączy funkcje ładowarki elektrycznej i falownika w modułach akumulatorów litowo-jonowych. Technologia ta stanowi przełom w dziedzinie mobilnych i stacjonarnych systemów magazynowania energii.
Bardziej wydajny z większym zasięgiem
Po 4 latach projektowania, modelowania i symulacji zespół składający się z 25 osób, zaprezentował przełomowy prototyp akumulatora w którym zastosowano tzw. karty konwersji. Montowane są blisko ogniw akumulatorów litowo-jonowych, a zaawansowany system sterowania umożliwia akumulatorowi bezpośrednie wytwarzanie prądu przemiennego dla silnika elektrycznego. Dzięki kartom konwersji udało się zintegrować funkcje falownika i ładowarki, co sprawiło, że akumulator IBIS jest bardziej wydajny i będzie oferował większy zasięg pojazdów elektrycznych. Nowa generacja akumulatorów ma być także mniej awaryjna i trwalsza, tańsza w produkcji oraz zajmować mniej miejsca wewnątrz pojazdu.
Badania i testy potrwają kilka lat
Obecnie trwają pracę nad w pełni funkcjonalnym prototypem pojazdu, który będzie sprawdzany na stanowiskach i torach testowych Stellantis, a także na drogach. Nowej generacji pojawią się w samochodach koncernu Stellantis przed zakończeniem bieżącej dekady.
Czytaj też:
Wymiana świec zapłonowych. Pięć minut roboty?Czytaj też:
Wymiana filtra kabinowego. Jak to zrobić samemu?