Toyota Yaris Cross po liftingu. Klienci będą zadowoleni ze zmian

Toyota Yaris Cross po liftingu. Klienci będą zadowoleni ze zmian

Toyota Yaris Cross Hybrid 130
Toyota Yaris Cross Hybrid 130 Źródło:Toyota
Toyota Yaris Cross przeszła gruntowną modernizację. Oprócz mocniejszej hybrydy w odświeżonym modelu pojawił się ulepszone systemy wspomagające kierowcę oraz nowe cyfrowe wnętrze.

Toyota Yaris Cross to miejski crossover segmentu B, który został zaprezentowany w 2020 roku. W salonach pojawił się w 2021 roku, a jesienią bieżącego roku przeszedł modernizację. Yaris Cross był w pierwszym półroczu 2023 roku drugim najchętniej wybieranym autem hybrydowym Toyoty. Do tej pory klienci tego modelu nie mieli wyboru w kwestii napędów hybrydowych. Dostępny był jedynie silnik 1.5 Hybrid Dynamic Force o mocy 116 KM, który można połączyć z napędem na przód lub napędem na cztery koła AWD-i. W pierwszym półroczu 2023 roku do polskich klientów trafiło 5354 Yarisów Cross z tym napędem, co stanowi aż 87 proc. całkowitej sprzedaży tego modelu.

Toyota Yaris Cross 2024

Toyota Yariss Cross po liftingu – z nową, mocniejszą hybrydą

Teraz się udział napędu hybrydowego w sprzedaży miejskiego crossovera Toyoty może się jeszcze zwiększyć. W pierwszym kwartale 2024 roku ruszą zamówienia na Yarisa Crossa po liftingu. Odświeżony model otrzyma nowy napęd hybrydowy 5. generacji o nazwie Hybrid 130. Jego sercem jest 1,5-litrowy, trzycylindrowy benzyniak z nową przekładnią i mocniejszym silnikiem elektrycznym (MG1). Dzięki ulepszonej jednostce sterującej mocą (PCU) udało się zwiększyć w układzie hybrydowym moc (o 14 procent do 132 KM) oraz maksymalny moment obrotowy (o 30 proc. do 185 Nm).

Toyota Yaris Cross 2024

Toyota Yariss Cross po liftingu – lepsze osiągi przy zbliżonym spalaniu

Mocniejszy napęd hybrydowy zapewnia Yarisowi Cross lepsze przyspieszenie (od 0 do 100 km/h o 0,5 s szybciej – w 10,7 s) i elastyczność (od 80 do 120 km/h krócej o 0,4 s – w 8,9 s). Miejski crossover Toyoty z nową hybrydą nadal jest autem ekonomicznym, średnio spala od 4,5 do 5,4 l/100 km benzyny (116-konny wariant od 4,4 do 5,4 l/100 km). Nowy, 132-konny napęd hybrydowy będzie dostępny w wyższych wersjach wyposażenia, w tym GR Sport oraz nowej Premiere Edition. Dotychczasowa hybryda o mocy 116 KM będzie oferowana w Yarisie Cross równolegle.

Toyota Yaris Cross 2024

Toyota Yariss Cross po liftingu – ulepszone multimedia

Zmodernizowany Yaris Cross ma ulepszone i rozbudowane multimedia. W zależności od wersji auto wyposażone jest w 7-calowy lub 12,3-calowy wirtualny kokpit. W przypadku 12 3-calowych cyfrowych zegarów (standardowe w wersjach Executive, GR Sport oraz Premiere Edition) kierowca może dopasować ich układ, korzystając z czterech opcji: Smart, Casual, Sporty i Tough.

System multimedialny Toyota Smart Connect ma zwiększoną moc obliczeniową. Jego nawigacja oparta jest na chmurze, a informacje o ruchu drogowym są przekazywane na bieżąco. Z kolei inteligentny asystent głosowy, wywoływany komendą „Hej Toyota”, może sterować np. temperaturą. Toyota Smart Connect łączy się bezprzewodowo ze smartfonami przy pomocy interfejsów Apple CarPlay i Android Auto.

Toyota Yaris Cross 2024

Toyota Yariss Cross po liftingu – cyfrowy kluczyk

Yaris Cross będzie dostępny teraz z cyfrowym kluczykiem. Połączony z aplikacją MyToyota umożliwia korzystanie z auta przy pomocy smartfona nawet pięciu użytkownikom. Cyfrowy kluczyk otwiera i zamyka auto, a także go uruchamia bez konieczności wyciągania telefonu z torebki czy kieszeni. Jest kompatybilny ze smartfonami z systemami operacyjnymi Apple i Android. W topowych wersjach GR Sport i Premiere Edition będzie oferowany w standardzie z roczną subskrypcją w cenie auta.

Toyota Yariss Cross po liftingu – ulepszone systemy wspomagania kierowcy

Zmodernizowany Yaris Cross otrzymał najnowszą generację Toyota Safety Sense. Dzięki modułowi DCM multimedia, a także systemy Toyota Safety Sense auta można aktualizować metodą over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie. Odświeżony model zyskał nową kamerę oraz radary, które wykrywają większą liczbę niebezpiecznych sytuacji. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) może teraz wykryć potencjalne zderzenie czołowe, a także większą liczbę obiektów, które mogą znaleźć się na drodze auta jak piesi, rowerzyści czy od teraz też motocykliści. Yaris Cross otrzymał nową funkcję ograniczenia przyspieszenia, które włączy się w sytuacji zagrożenia zderzeniem z poprzedzającym autem.

Emergency Driving Stop System

Nowy układ Emergency Driving Stop System (EDSS) pomoże, gdy kierowca zasłabnie, o ile aktywowany jest układ LTA. Jeśli system wykryje, że przez określony czas kierowca nie wykonał żadnego ruchu kierownicą, nie dotykał hamulca i pedału przyspieszenia, włączy ostrzeżenie dźwiękowe. Jeśli nadal nie będzie reakcji, auto bezpiecznie się zatrzyma, włączy światła awaryjne, a drzwi zostaną odblokowane.

Tempomat adaptacyjny

W zmodernizowanym Yarsie Cross zastosowano ulepszony aktywny tempomat adaptacyjny (ACC), który wyposażono także w funkcję uniemożliwienia niebezpiecznego manewru wyprzedzania z niewłaściwej strony. Z kolei układ Preliminary Deceleration/Turn Signal Linked Control pomaga kierowcy wrócić na pas ruchu z odpowiednią prędkością i zachowując odpowiedni dystans od innych pojazdów.

Ostrzeganie o zmianie pasa ruchu

Ulepszono także system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), który teraz jest w stanie wykryć, czy kierowca próbuje ominąć jakąś przeszkodę czy inny pojazd i włącza ostrzeżenie. Nowe funkcje otrzymał także asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) oraz układ rozpoznawania znaków (RSA). Drugi system potrafi teraz dostosować prędkość auta do tej widocznej na znakach drogowych.

Toyota Yariss Cross po liftingu – lepsze wyciszenie kabiny

Podczas modernizacji modelu inżynierowie położyli duży nacisk na lepsze wygłuszenia wnętrza oraz ograniczenie wibracji pochodzących z układu napędowego. Do lewego mocowania silnika dodano amortyzator dynamiczny, zamontowano też rezonator na dolocie. W wygłuszeniu deski rozdzielczej zastosowano dodatkowe dwie warstwy filcu, a ograniczenie hałasu drogowego oraz szumu opływającego auto powietrza uzyskano poprzez pogrubienie szyb czołowej i bocznych.

Toyota Yariss Cross po liftingu – wyjątkowa wersja na start

Sprzedaż odświeżonego Yarisa Cross rozpocznie się w pierwszym kwartale 2024 roku. Z tej okazji Toyota przygotowała dla klientów wyjątkową wersję Premiere Edition. Odmiana ta wyróżnia się nowym, dwukolorowym nadwoziem z lakierem Urban Khaki. Paleta dwukolorowych nadwozi obejmuje też opcje bi-tone z lakierami Platinum White Pearl oraz Silver Metalic. Dla wersji Premiere Edition zarezerwowane są pięcioramienne, 18-calowe felgi aluminiowe pomalowane na ciemnoszary kolor. We wnętrzu tej wersji do nowego, zielonego lakieru nawiązują przeszycia oraz elementy ozdobne deski rozdzielczej i drzwi.

Ceny zmodernizowanej Toyoty Yaris Cross poznamy dopiero w przyszłym roku.

Czytaj też:
Wyprzedaż rocznika 2023 na najnowszą Toyotę. Do 42 tys. zł taniej
Czytaj też:
Hybrydowy SUV z napędem 4x4. Czy to będzie dobry wybór?

Opracował:
Źródło: Toyota