Hybrydowy SUV z napędem 4x4. Czy to będzie dobry wybór?

Hybrydowy SUV z napędem 4x4. Czy to będzie dobry wybór?

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4
Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Źródło:Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl)
Klienci popularnych SUV-ów, ze względu na niższą cenę, często decydują się na zakup wersji z napędem na jedną oś. Na przykładzie Toyoty RAV4 sprawdzimy, ile trzeba dopłacić za napęd 4x4 oraz czy takie rozwiązanie ma same korzyści?

Wydaję się, że zakup SUV-a wyposażonego w napęd na obie osie jest jedynie słusznym rozwiązaniem. Dzięki 4x4 samochód łatwiej rusza na śliskiej nawierzchni, a podczas jazdy na zakrętach jest bezpieczniejszy. To teoria, a jak wygląda praktyka?

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4

Toyota RAV4 – którą wersję warto wybrać?

Zaczniemy od tego, że zakup SUV-a 4x4 nie wiąże się wyłącznie z samymi zaletami. Udowodnimy to, na przykładzie popularnej Toyoty RAV4, porównując koszty zakupu i eksploatacji. Sprawdzimy także, jakie są różnice w osiągach i zużyciu paliwa wersji z napędem na jedną i obie osie. Przedstawimy zalety i wady obydwu rozwiązań.

Toyota RAV4 na polskim rynku występuje wyłącznie w wersji hybrydowej 2.5 Dynamic Force. Przednionapędowa odmiana tego SUV-a dysponuje mocą 218 KM, podczas gdy wariant 4x4 ma o 4 konie mechaniczne więcej. Różnica mocy napędów jest nieduża i jest spowodowana pojawieniem się dodatkowego silnika elektrycznego w odmianie 4x4.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4

Toyota RAV4 – budowa układu hybrydowego

Układ hybrydowy w RAV4 z przednim napędem (FWD – Front Wheel Drive) składa się z wolnossącej 4-cylindrowej jednostki benzynowej o pojemności 2,5 litra i mocy 131 KM oraz połączonego z nią 120-konnego silnika elektrycznego (łączna moc systemu 218 KM). Obie jednostki potrafią pracować niezależnie od siebie lub równolegle razem. Poza miastem można więc jechać wyłącznie na benzyniaku, ale także, przy zachowaniu odpowiednich warunków (duży zapas prądu w akumulatorze, stała prędkość, maks. do 120 km/h) na samym napędzie elektrycznym. W mieście elektryczny silnik zapewnia błyskawiczny start ze świateł, a jego udział w jeździe wówczas może wynosić nawet do 80 proc. W sytuacji, gdy kierowca chce szybko przyspieszyć (podczas wyprzedzania lub włączania się do ruchu) do pracy zabierają się obydwie jednostki.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4

Toyota RAV4 – w wersji 4x4 ma aż trzy silniki

RAV4 4x4 ma pod maską takie same silniki (benzynowy i elektryczny) jak wersja 4x2, ale przy tylnej osi ma dodatkową jednostkę elektryczną o mocy 55 KM. Zasada działania układu hybrydowego w RAV4 4x4 jest zbliżona do wersji przednionapędowej, z tą różnicą, że na śliskiej nawierzchni oraz podczas gwałtownego przyspieszania do pracy zabierają się wszystkie trzy silniki. Co ciekawe, w terenie możliwa jest jazda z użyciem wyłącznie jednostek elektrycznych. Obecność drugiego silnika elektrycznego zamontowanego przy tylnej osi w odmianie 4x4 nie zmienia prześwitu wersji 4x4 – w obydwu wersjach napędowych wynosi od 180 do 190 mm.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4

Toyota RAV4 – zalety wersji AWD

Posiadanie napędu na obie osie docenimy nie tylko podczas ruszania na śniegu i wjeździe pod strome wzniesienia (zimą podczas dojazdu do hoteli w górach), ale także podczas jazdy z kompletem pasażerów i walizek oraz w trakcie holowania przyczep, kiedy to odciążona przednia oś ma gorszą trakcję. W ostatnim z wymienionych przypadków, możliwości uciągu rosną z 800 kg (w wersji FWD) do 1650 kg/w sportowej odmianie GR – 1525 kg (w AWD). Co ważne, dzięki niewielkim rozmiarom elektrycznego silnika bagażniki obydwu wersji mają taką samą pojemność (580/1690 l).

Czteronapędowy SUV Toyoty dzięki mocniejszemu układowi hybrydowemu oraz lepszej trakcji przy ruszaniu jest także autem nieco szybszym. Wersja FWD od 0 do 100 km/h przyspiesza w 8,4 s, podczas gdy wariant 4x4 osiąga „setkę” o 0,3 s wcześniej.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4

Osoby, które chcą by ich SUV wyróżniał się wyglądem lub miał bogate wyposażenie nie będą mogły kupić RAV4 FWD w ciekawych wersjach Adventure (dla osób aktywnych) GR Sport (z elementami sportowymi). Obie zarezerwowane są tylko dla RAV4 AWD.

Toyota RAV4 – ile trzeba dopłacić do 4x4?

Tyle z zalet posiadania RAV4 z napędem na cztery koła. Wymieniając mankamenty, zaczniemy od wydatków, a dokładnie kosztów zakupu i eksploatacji. Za przednionapędowego SUV-a Toyoty trzeba zapłacić minimum 175 200 zł (promocyjna cena bazowej wersja Comfort). Za RAV4 z napędem 4x4 w takiej samej specyfikacji trzeba dopłacić 9200 zł. Dopłata niespełna 10 000 zł nie jest duża, biorąc pod uwagę, że kwota ta stanowi mniej niż 5 proc. kwoty wydanej na zakup przednionapędowej odmiany.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4

Toyota RAV4 – o ile więcej pali wersja AWD?

Jeśli chodzi o wydatki na paliwo, to trzeba się liczyć z tym, że obecność dodatkowego silnika elektrycznego w RAV4 AWD przekłada się na wyższą masę całego auta. Sprawdziliśmy, czy tak faktycznie jest i okazało się, że dodatkowe 55 kg nie mają dużego wpływu na spalanie. Wersja przednionapędowa zużyła w teście średnio 6,1 l/100 km, podczas gdy wariant 4x4 spalił więcej tylko o 0,2 l/100 km.

Toyota RAV4 – czy wersja 4x4 lepiej się prowadzi?

Dodatkowy silnik przy tylnej osi nie zwiększa znacząco zużycia paliwa, ale wpływa na prowadzenie. Zmienia się bowiem międzyosiowy rozkład mas, co odczuliśmy podczas dynamicznej jazdy autem na zakrętach. Cięższy RAV4 4x4 nie jest tak zwinny jak odmiana przednionapędowa, a jego nadwozie bardziej wychyla się w zakrętach. Poza tym duże różnice w momencie obrotowym dostarczonym na przednią i tylną oś nie poprawiają odczuwalnie zachowania auta podczas dynamicznej jazdy w łukach. Tak duże dysproporcje w momencie na poszczególnych osiach nie sprawdzają się także podczas jazdy w terenie. Dodatkowy silnik elektryczny załącza się dopiero w przypadku wykrycia poślizgu na kołach przedniej osi. Opóźnienie jest na tyle duże, że stojąc na zewnątrz można zauważyć, że przednie koła buksują, a tylne jeszcze nie kręcą się. Wybierając tryb Trail, można je nieco ograniczyć. Funkcja ta wyrównuje rozkład siły napędowej pomiędzy osie oraz uatywnia kontrolę trakcji do blokowania ślizgających się kół.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4

Toyota RAV4 – moim zdaniem

Z jednej strony różnice w wydatkach związanych z zakupem i eksploatacją RAV4 AWD są na tyle nieduże, że warto się zdecydować na ten wariant. Z drugiej strony nasuwa się pytanie, czy będziemy w stanie wykorzystać zalety napędu 4x4. Jeśli jesteście aktywni, każdej zimy jeździcie na narty, a latem ciągniecie quada na przyczepce, to na pewno warto. Jeśli poruszacie się głównie po mieście i rzadko zjeżdżacie z asfaltu, zakup RAV4 AWD nie ma sensu.

Czytaj też:
Stworzone do rajdów i wyścigów. Dostępne także dla zwykłego człowieka
Czytaj też:
Ma twardy „zawias”, wolnossący silnik i napęd na tylną oś. To niestety wymierający gatunek

Galeria:
Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4