Stworzone do rajdów i wyścigów. Dostępne także dla zwykłego człowieka

Stworzone do rajdów i wyścigów. Dostępne także dla zwykłego człowieka

Toyoty z linii GR
Toyoty z linii GR Źródło:Toyota
Sportowe Toyoty z linii GR – Supra, Yaris i GR86 – na drogach publicznych i torach dostarczają kierowcom silnych emocji. Prezentujemy modele oraz przedstawiamy relację zdjęciową i filmową z jazd testowych na Autodromie Słomczyn.

Toyota Gazoo Racing (stąd skrót GR) to zespół, który reprezentuje japoński koncern w najbardziej prestiżowych zawodach w motorsporcie. Tytuły mistrzowskie w WRC, pięciokrotnie wygrany 24-godzinny wyścig w Le Mans, tytuły mistrza świata w wyścigach długodystansowych, czy triumfy w morderczym Rajdzie Dakar – lista dokonań jest naprawdę imponująca. Ale na tym działalność Toyota Gazoo Racing się nie kończy. To też potężne zaplecze technologiczne koncernu, które rozwiązania sprawdzone w motorsporcie oraz wiedzę zdobytą w trakcie rywalizacji wykorzystuje się do budowy nowych seryjnie produkowanych samochodów. Na bazie doświadczeń zespołów rajdowych i wyścigowych powstała linia GR. To samochody, które pozwalają poczuć sportowe emocje. Mają dynamiczną stylistykę, zostały dopracowane pod kątem aerodynamiki, osiągów i prowadzenia.

Toyoty z linii GR

Supra przecierała szlaki

Pierwszym autem z linii GR dostępnym na polskim rynku była GR Supra, czyli klasyczne, dwumiejscowe coupe. Auto wyróżnia się świetnymi właściwościami jezdnymi, które są efektem jego atutów konstrukcyjnych – złotych proporcji rozstawu osi i rozstawu kół w stosunku 1,55, idealnego rozłożenia mas między przodem i tyłem oraz tylnego napędu. GR Supra jest oferowana z 3,0-litrowym, turbodoładowanym silnikiem Twin Scroll o mocy 340 KM i maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm lub z silnikiem 2,0 l Twin-Scroll Turbo o mocy 258 KM, którego maksymalny moment obrotowy wynosi 400 Nm. Obie jednostki współpracują z automatyczną skrzynią biegów o 8 przełożeniach, a ponadto większy silnik można skonfigurować z 6-biegową skrzynią manualną z inteligentnym systemem sterowania iMT. W wersji z 3-litrowym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,3 s.

„Linia GR kontynuuje najlepsze tradycje marki. Tempo, w jakim wyprzedają się kolejne partie, to dowód na niesamowity sukces tych modeli i zespołu Toyota Gazoo Racing. Cieszy nas też duże zainteresowanie linią stylistyczną GR Sport. Auta w tych wersjach należą do najpopularniejszych w gamie”– mówi Mateusz Malinowski, Regional Product Manager Toyota Central Europe.

Toyoty z linii GR

Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,2 s – GR Yaris

W 2020 roku zadebiutował GR Yaris, czyli hot hatch o rajdowym rodowodzie. Ten model cieszy się ogromną popularnością na całym świecie i szybko stał się samochodem kultowym. Jego produkcja jest ściśle limitowana w wyspecjalizowanej fabryce GR Factory w Japonii. Auto powstało w architekturze TNGA na unikalnej płycie podłogowej, zbudowanej z przedniej części platformy GA-B Yarisa i tylnej części GA-C Corolli. Taka konstrukcja umożliwiła zastosowanie stałego napędu 4x4 GR-Four, który przekazuje 261 KM mocy generowanej przez trzycylindrowy, turbodoładowany silnik 1.6. Auto ma manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,2 s. Auto zostało dopracowane również pod kątem ograniczenia masy i aerodynamiki – dzięki temu samochód waży tylko 1280 kg, a jego stosunek masy do mocy wynosi 4,9 kg/KM.

Toyoty z linii GR

Następca GT86, także z wolnossącym silnikiem – GR86

W 2022 roku gamę samochodów sportowych Toyoty uzupełnił model GR86. Przeznaczona na polski rynek partia aut rozeszła się w 35 sekund, co czyni z GR86 model unikatowym. Następca kultowego GT86 to czteromiejscowe coupe z napędem na tył. Samochód zachował klasyczny układ jednostki napędowej montowanej z przodu i tylnego napędu oraz wolnossący silnik typu bokser o pojemności 2,4 l, który generuje 234 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego. GR86 z sześciobiegową skrzynią manualną rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,3 sekundy (6,9 s ze skrzynią automatyczną). Maksymalna prędkość auta z manualną skrzynią to 226 km/h, a ze skrzynią automatyczną 216 km/h. Samochód w standardzie ma tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen, w porównaniu z poprzednikiem ma sztywniejszą konstrukcję, niżej położony środek ciężkości i niższą o 20 kg masę, dlatego, tak jak GT86, szybko stał się jednym z ulubionych aut pasjonatów driftingu.

Ze sportową nutą – linia GR Sport dla zwykłych modeli

Najpopularniejsze modele Toyoty dostępne są w wersji GR sport, która detalami stylistycznymi o sportowym charakterze nawiązuje do zespołu Toyota Gazoo Racing. Samochody wyróżniają się specjalnymi wzorami felg, wyjątkowymi lakierami, licznymi emblematami GR, a także wnętrzem pełnym sportowych akcentów. Zazwyczaj wersje GR Sport mają też zmienioną charakterystykę pracy zawieszenia oraz układu kierowniczego. Obecnie wersja GR Sport dostępna jest w modelach Yaris, Yaris Cross, Corolla z nadwoziami hatchback, sedan i TS kombi, Toyota C-HR, RAV4, RAV4 Plug-in Hybrid oraz Hilux. Wariant GR Sport będzie też oferowany w Toyocie C-HR drugiej generacji, której premiera odbyła się pod koniec czerwca.

Czytaj też:
Samochód z LPG. Wiemy, po jakim czasie zwróci się instalacja
Czytaj też:
Top 10: Najtańsze nowe auta w Polsce. Ich ceny nadal rosną

Źródło: Toyota