Na każdych 100 km oszczędzisz litr paliwa. Popularny mieszczuch otrzymał dwa nowe silniki

Na każdych 100 km oszczędzisz litr paliwa. Popularny mieszczuch otrzymał dwa nowe silniki

Silniki z miękką hybrydą w nowym Oplu Corsie
Silniki z miękką hybrydą w nowym Oplu Corsie Źródło:Opel
Już niebawem klienci zainteresowani zakupem Opla Corsy będą mogli kupić ten model po raz pierwszy z układem miękkiej hybrydy. Dwie benzynowe jednostki o mocach 100 i 136 KM będą połączone z dwusprzęgłową, zelektryfikowaną skrzynią biegów.

Obecnie w salonach Opla można kupić szóstą generację Corsy, która w tym roku przeszła gruntową modernizację. Niemiecki producent nadal jednak pracuje nad ulepszeniem swojego popularnego modelu i właśnie ogłosił, że niedługo w ofercie dostępne będą dwa nowe silniki z układem hybrydowym 48V.

Silniki z miękką hybrydą w nowym Oplu Corsie

Silniki z miękką hybrydą w Corsie – z seryjnym „automatem”

Układ miękkiej hybrydy w Corsie dostępny będzie w trzycylindrowych benzynowych silnikach o pojemności 1,2 litra: 100- i 136-konnym. Obie jednostki połączone są seryjnie z nową 6-stopniową, dwusprzęgłową, zelektryfikowaną skrzynią biegów (ma wbudowany silnik elektryczny o mocy 28 KM). Motor ten zasilany będzie prądem pochodzącym z akumulatora litowo-jonowego, który ładowany jest automatycznie podczas odzyskiwania energii.

Silniki z miękką hybrydą w nowym Oplu Corsie

Silniki z miękką hybrydą w Corsie – o litr paliwa mniej

Technologia miękkiej hybrydy w Corsie sprawia, że miejskie auto Opla jest bardziej ekonomiczne. W porównaniu z niezelektryfikowaną Corsą 1.2 o podobnych parametrach wyposażoną w ośmiobiegowy „automat”, 100-konny hybrydowy wariant z technologią 48V (średnie spalanie wg WLTP1: 4,7-4,6 l/100 km) w cyklu mieszanym spala o prawie litr paliwa mniej (oszczędność ok. 15 procent).

Silniki z miękką hybrydą w nowym Oplu Corsie

Silniki z miękką hybrydą w Corsie – jazda na prądzie do 30 km/h

Silnik elektryczny w układzie miękkiej hybrydy, na odcinku do jednego kilometra, umożliwia jazdę wyłącznie na prądzie. By tak się stało, musi być jednak zostać spełnionych kilka warunków, m.in.: niskie zapotrzebowaniu na moment obrotowy, maksymalna prędkości pojazdu poniżej 30 km/h. W fazach zwalniania silnik benzynowy wyłącza się, a silnik elektryczny pełni rolę generatora prądu. Wówczas w procesie rekuperacji następuje doładowanie akumulatora o napięciu 48V.

Układ miękkiej hybrydy w Oplu Corsie – ciekawostki

  • nowe silniki z układem miękkiej hybrydy pracują w cyklu Millera. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu turbosprężarki o zmiennej geometrii, która zwiększa osiągi przy niskich obrotach oraz systemu zmiennych faz rozrządu,
  • nową zelektryfikowaną, sześciostopniową, dwusprzęgłową skrzynię biegów zaprojektowaną specjalnie do wykorzystania w technologii hybrydowej. Zmiana biegów bez przerywania momentu obrotowego pozwala na szybsze przyspieszenie, zapewniając jednocześnie wyższy komfort jazdy,
  • synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi, połączony ze skrzynią biegów i wytwarzający moc 28 KM i maksymalny moment obrotowy 55 Nm,
  • akumulator litowo-jonowy 48V o pojemności 432 Wh, zamontowano pod lewym przednim fotelem,
  • Corsy z miękką hybrydą mają dwie instalacje elektryczne: 12-voltową zasilającą wyposażenie samochodu oraz instalację o napięciu 48V do zasilania układu hybrydowego,
  • rozrusznik-generator napędzany paskiem, który w połączeniu z silnikiem elektrycznym służy do uruchomienia zimnego silnika spalinowego,
  • od 2025 r. wszystkie nowe modele Opla będą w pełni elektryczne.

Czytaj też:
Popularne auto miejskie w promocyjnej cenie. Kusi niską miesięczną ratą
Czytaj też:
Nowy Opel Astra Electric. W pełni elektryczny napęd w kompaktowym bestsellerze

Opracował:
Źródło: Opel