Minus 41 proc. Katastrofa na motoryzacyjnym rynku

Minus 41 proc. Katastrofa na motoryzacyjnym rynku

Toyota Yaris 4. generacji
Toyota Yaris 4. generacji Źródło: Toyota
Dane nie pozostawiają wątpliwości – marzec był pierwszym z naprawdę fatalnych miesięcy, jeśli chodzi o sprzedaż nowych aut w Polsce. Osobówek sprzedało się o niemal 41 proc. mniej, a aut dostawczych o 32 proc. mniej.

Dokonujący analiz Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar przewiduje – to zupełnie nowe prognozy, zweryfikowane po wybuchu epidemii koronawirusa – że w tym roku rynek może spaść o 24 proc. Taka wiadomość dla dealerów i importerów oznacza najtrudniejszy rok od dekad.

Pandemia koronawirusa boleśnie uderzyła w branżę motoryzacyjną. Spadki sprzedaży, spowodowane strachem klientów przed odwiedzaniem salonów, zamknięciem lub ograniczeniem działalności wielu punktów sprzedaży, zawieszeniem produkcji fabryk samochodów, a także obawami przed kryzysem gospodarczym, któremu towarzyszy nagły wzrost bezrobocia, będziemy obserwować również w kolejnych miesiącach – przewidują eksperci. Nikt nie jest w stanie obecnie przewidzieć, jak długo potrwa epidemia, która praktycznie zatrzymała branżę motoryzacyjną.

W marcu 2020 r. zarejestrowano w Polsce 33 985 samochodów osobowych oraz dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, czyli o 39,90 proc. mniej niż rok wcześniej oraz o 21,25 proc. mniej niż w lutym 2020 roku. Dane skumulowane (styczeń-marzec) wykazują spadek sprzedaży w 2020 roku o 22,83 proc. Tylko dwie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Najwyższy wzrost zanotowała Toyota – o 13,13 proc.

Samochodów osobowych w marcu 2020 r. zarejestrowano w Polsce o 40,83 proc. mniej niż rok wcześniej i o 22,99 proc. mniej niż w lutym 2020 r. Udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 27,9 proc. Udział firm osiągnął poziom 72,1 proc.

Wśród piętnastu pierwszych marek klasyfikowanych na liście rankingowej, dwanaście (Skoda, Volkswagen, KIA, Hyundai, Renault, Dacia, BMW, Ford, Opel, Volvo, Peugeot oraz Fiat) zanotowało spadek liczby aut zarejestrowanych w 2020 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Wynik jednej marki wzrósł o więcej niż 10 proc. – Toyoty.

Na pierwszych trzech miejscach jeśli chodzi o marki znalazły się Toyota, Skoda i Volkswagen. Czwarte i piąte miejsce zajęły Kia i Dacia. Biorąc pod uwagę modele numerem 1 została Toyota Corolla, kolejne miejsca zajęły Skoda Octavia, Skoda Fabia, Toyota Yaris i Dacia Duster.

Czytaj też:
Komu nie wolno jeździć samochodem podczas ograniczeń w przemieszczaniu się?