Czwarta najchętniej wybierana marka w zestawieniu liczby zarejestrowanych nowych samochodów osobowych w Polsce, rekordowa wysokość sprzedaży i jej spektakularny wzrost oraz modele, które z powodzeniem rywalizują w najpopularniejszym segmencie, czyli w klasie aut typu SUV – to tylko wybrane sukcesy marki z długiej listy zeszłorocznych osiągnięć. Kia osiągnęła ogromny sukces nie tylko w Polsce, ale i w Europie, w której zwiększyła swój udział w rynku radykalnie.
Rekordowe liczby Kii
W ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce 446 680 nowych samochodów osobowych. To wynik o ponad 18 tys. egzemplarzy (+4,27 proc.) lepszy niż w roku 2020 i jednocześnie o 110 tys. aut gorszy niż w 2019 roku. Wiele marek zanotowało przy tym dwucyfrowy spadek liczby rejestracji. Tylko nielicznym udało się ją zwiększyć.
W Top 10 największe wzrosty są udziałem marek koreańskich – Kia zyskała aż 34 proc. i uplasowała się na 4 miejscu. Modele marki Kia są coraz chętniej wybierane przez klientów, dzięki czemu Kia znacząco zmniejszyła dystans do marki na miejscu nr 3 – Volkswagena. W 2021 roku zabrakło do niego jedynie 2,1 tys. aut. Dwa lata wcześniej różnica wynosiła aż blisko 25 tys. samochodów.
2021 rok Kia zakończyła z udziałem w rynku wynoszącym 7,24 proc. (na koniec 2019 r. było to 5,3 proc.). Co 13 nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce wyjechał z salonu marki Kia.
Drugie miejsce w rankingu marek wśród klientów prywatnych
Ranking najpopularniejszych marek prezentuje się nieco inaczej, gdy podzieli się go na dwie kategorie klientów – flotowych (czyli firmy) oraz indywidualnych. W pierwszym z nich Kia plasuje się na 5 miejscu – w ubiegłym roku do firm i instytucji sprzedała 19 143 samochody, co oznacza wzrost o 31,5 proc. Jeżeli chodzi o popularność wśród klientów prywatnych, Kia znajduje się na drugim miejscu i „urosła” w 2021 r. w porównaniu do wyniku z roku 2020 o 37,9 proc.
Kia mocna w rankingu elektromobilności
W ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce 7 101 samochodów elektrycznych, czyli dwukrotnie więcej niż w 2020 roku. Modeli hybrydowych typu plug-in dostarczono 9 270 egzemplarzy, czyli o prawie 5 tys. więcej niż rok wcześniej.
W gamie modeli marki Kia są trzy samochody elektryczne (e-Niro, e-Soul i EV6) oraz cztery hybrydowe typu plug-in (Ceed kombi, XCeed, Niro i Sorento). Za moment dołączy do nich piąty – nowy Sportage w wersji hybrydowej typu plug-in.
Najpopularniejszy samochód hybrydowy typu plug-in w Polsce w ubiegłym roku to Kia XCeed, która znalazła 455 nabywców. Udział marki Kia w segmencie aut hybrydowych typu plug-in wynosi 11 proc., co zapewnia jej w tym zestawieniu pozycję na najniższym stopniu podium. Wyprzedzają ją jedynie marki premium – Mercedes i BMW. Następna w kolejności marka popularna jest na dopiero 6 miejscu.
Kia marką numer 2 również w segmencie SUV-ów
Najpopularniejsze samochody w Polsce to SUV-y segmentu C, czyli kompaktowe. W 2021 roku zarejestrowano ich 109 tysięcy egzemplarzy, co oznacza, że stanowią aż 25 proc. ogólnej sprzedaży. Dzięki trzem modelom – Sportage, Niro oraz XCeed – udział marki Kia w tym segmencie wynosi 12,1 proc.
Czytaj też:
5 pewnych hitów rynkowych 2022 roku. Te auta wybiorą Polacy