Kolejny gigant stawia na produkcję baterii pod swoją kontrolą

Kolejny gigant stawia na produkcję baterii pod swoją kontrolą

Produkcja akumulatorów
Produkcja akumulatorów Źródło: Ford
Ford i SK Innovation podpisały porozumienie dotyczące powołania spółki joint venture – nazwanej BlueOvalSK – mającej produkować ogniwa i systemy akumulatorów. Wkrótce może to być jedna z największych zajmujących się tym firm świata.

Do 2030 r. Ford spodziewa się, że roczne zapotrzebowanie na energię dla jego pojazdów wyniesie do 140 GWh rocznie w Ameryce Północnej i do 240 GWh na całym świecie. Firma nie tylko inwestuje, ale i współpracuje z wieloma dostawcami akumulatorów, aby zapewnić nowoczesne rozwiązania dla pojazdów elektrycznych nowej generacji Forda i Lincolna.

Porozumienie BlueOvalSK opiera się na niedawno ogłoszonych inwestycjach marki. Oznacza to przyspieszenie badań, rozwój technologii i produkcję akumulatorów – w tym półprzewodnikowych.

– Niniejsze porozumienie to dopiero początek. To kluczowa część naszego planu wertykalnej integracji najważniejszych rozwiązań, które będą wyróżniać Forda w przyszłości – powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda. – Nie oddamy naszej przyszłości nikomu innemu – dodał.

Zapotrzebowanie na baterie wzrośnie

Utworzona spółka joint venture musi jeszcze zostać zatwierdzona przez odpowiednie urzędy i spełnić wszelkie wymagane regulacje. Ogniwa i macierze nowej generacji zostaną wykorzystane do zasilania kilku przyszłych całkowicie elektrycznych pojazdów Forda.

Globalny plan całkowicie elektrycznych pojazdów Forda przewiduje zapotrzebowanie na ogniwa akumulatorowe o łącznej pojemności co najmniej 240 gigawatogodzin (GWh) do 2030 roku. Na ten cel będzie pracowało około 10 fabryk. Mniej więcej 140 GWh będzie potrzebne w Ameryce Północnej, zaś pozostałe GWh będą przeznaczone dla innych kluczowych regionów, w tym Europy i Chin.

Koreański gigant wiąże się z amerykańskim

SK Innovation to globalny konglomerat energetyczny z siedzibą w Seulu w Korei Południowej. Firma od 1991 roku jest pionierem w rozwoju średnich i dużych akumulatorów do pojazdów elektrycznych, a od 2010 roku rozszerza swoją działalność w zakresie ogniw akumulatorowych na całym świecie. SK uruchomiła już fabrykę w Commerce w stanie Georgia w USA – obsługując dwóch globalnych producentów OEM – i zwiększa swoją produkcję w Unii Europejskiej i Chinach. SK Innovation planuje do 2025 roku stać się jednym z trzech największych na świecie dostawców akumulatorów do pojazdów elektrycznych z ponad 125 GWh globalnej zdolności produkcyjnej.

Czytaj też:
Zużyte baterie będą masowo utylizowane w Polsce?