Mimo braku znaku ograniczenia prędkości, można dostać mandat. Co ma zrobić kierowca?

Mimo braku znaku ograniczenia prędkości, można dostać mandat. Co ma zrobić kierowca?

Znak drogowy obszar zabudowany
Znak drogowy obszar zabudowany Źródło: Yanosik
Na polskich drogach kierowcy często mogą się spotkać z brakiem znaku ograniczającego prędkość lub odwołującego to ograniczenie w miejscach, w których powinien się znajdować.

Niestety nie jest to argumentem odwołującym mandat, który można otrzymać za przekroczenie prędkości. Co powinien zrobić kierowca w takiej sytuacji?

O jakich sytuacjach mowa?

Jedną z najczęstszych sytuacji, o których mowa to ta, w której kierowcy wjeżdżają z prędkością powyżej 50 km/h do danej miejscowości i otrzymują mandat za przekroczenie limitu, pomimo braku znaku D-42, który informuje o obszarze zabudowanym.

Analogiczną sytuacją jest ta, w której wyjeżdżając z obszaru zabudowanego widzą za sobą znak D-42 po przeciwnej stronie drogi i śmiało przyspieszają do prędkości powyżej 50 km/h, a paręset metrów dalej już czeka na nich policja.

W obu przypadkach zabrakło znaków informujących o obszarze zabudowanym lub jego końcu. Jednak nie jest to podstawą do odwołania się od mandatu, który można otrzymać od policji. Dlaczego? Znaki zawsze obowiązują kierowców, ale ich brak nie zawsze zwalnia z odpowiedzialności.

Co w takich sytuacjach powinien zrobić kierowca?

Kierowca może nie przyjąć mandatu i tym samym zgodzić się na skierowanie sprawy do sądu, gdzie wyjaśni całą sytuację. Brak znaku może być spowodowany chociażby zaniedbaniem ze strony zarządcy drogi, który nie przypilnował jego przywrócenia po remoncie. Zarządca drogi jest zobowiązany do posiadania w dokumentacji daty montażu i demontażu znaku.

Na pomoc kierowcom – wideorejestrator

Nagranie z wideorejestratora może stanowić bardzo dobry materiał dowodowy do takiej sprawy. Posiadając odpowiednio zabezpieczoną kopię rejestru trasy kierowca może nie przyjmować mandatu i wówczas sądownie wyjaśnić całą sytuację.

– Wideorejestratory to urządzenia, które mają wspierać kierowcę w trasie. Ich zadaniem jest zapis drogi, prędkości oraz warunków i zdarzeń na drodze. Doskonale sprawdzają się w niejasnych sytuacjach, w których doszło do wypadku lub różnych wykroczeń drogowych. Kierowcy, którzy nie mają takiego urządzenia mogą skorzystać również z darmowej funkcji w aplikacji, która umożliwia rejestrowanie przebiegu trasy przy użyciu swojego smartfona – mówi Julia Langa z Yanosika.

Ważne wyjątki

Według prawa obszar zabudowany powinien rozpoczynać się znakiem D-42. Natomiast jego zakończenie powinno być sygnowane znakiem D-43. Niestety nie ma dokładnej zasady co do obecności obu znaków.

Z rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku wiemy, że jeśli w danej miejscowości granica między końcem jednego i początkiem kolejnego obszaru zabudowanego będzie mniejsza niż 300 metrów, to na takim odcinku nie umieszcza się znaków D-42 i D-43. A jeśli obszar zabudowany dotyczy sąsiadujących miejscowości, to na ich granicach nie umieszcza się znaku D-43.

Pamiętajmy o tym, że znak obowiązuje kierowcę każdorazowo, natomiast jego brak niekoniecznie zwalnia z odpowiedzialności. Jeśli nie jesteśmy pewni aktualnego limitu prędkości na danym odcinku trasy, który może być obszarem zabudowanym, to lepiej zdjąć nogę z gazu.

Czytaj też:
Nie ma fotoradaru, ale może być mandat. Jak to możliwe?

Źródło: Yanosik