Szybciej z Berlina do Wrocławia. Nowy odcinek autostrady A18 oddany do użytku

Szybciej z Berlina do Wrocławia. Nowy odcinek autostrady A18 oddany do użytku

Autostrada A18
Autostrada A18 Źródło:GDDKiA
Drogowcy przekazali kierowcom nowy fragment A18 w woj. lubuskim. Dzięki niemu jadący od granicy z Niemiec w kierunku Wrocławia mają już do dyspozycji 50 km autostrady.

Autostrada A18 biegnie od granicy polsko-niemieckiej w Olszynie-Forst, gdzie łączy się z niemiecką autostradą A15 prowadzącą do Berlina, przez obszar Borów Dolnośląskich do węzła Krzyżowa koło Bolesławca, gdzie łączy się z autostradą A4. Zapewnia ona najszybsze połączenie drogowe z Berlinem. Trasa przebiega przez województwa dolnośląskie i lubuskie, a jej docelowa długość wyniesie ok. 78 km.

DK18 nazywana „Patatajką” przechodzi do historii

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że zakończyła się właśnie przebudowa drogi DK18 na ponad 16-kilometrowym odcinku od Iłowej do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. Południowa nitka drogi krajowej numer 18, ze względu na zniszczoną nawierzchnię z płyt betonowych, zbudowaną jeszcze w latach 30. ubiegłego wieku (to fragment autostrady Berlin – Wrocław), nazywana była przez kierowców „patatajką” lub „najdłuższymi schodami Europy”. Teraz jej 16-kilometrowy fragment przebudowywano do standardów autostrady (A18).

„Zniknęły słynne „najdłuższe schody Europy”: kierowcy wjeżdżający do Polski musieli borykać się z jazdą drogą złożoną z betonowych przedwojennych płyt. Dzisiaj A18 nabrała nowej jakości i jest już drogą bezpieczną i komfortową” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Autostrada A18

Dzięki nowo oddanemu fragmentowi trasy szybkiego ruchu, kierowcy jadący do Niemiec od granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego mają już do dyspozycji 50 km autostrady A18.

Płyty z „patatajki” posłużyły jako podbudowa autostrady

Podczas przebudowy istniejącej drogi krajowej nr 18 do standardów autostrady wymieniono nawierzchnię. Na ten cel wykorzystano ponad 142 tys. ton betonu. Jak informuje zielonogórski oddział GDDKiA, taka ilość pozwoliłaby na wypełnienie prawie 18 basenów olimpijskich. Co ciekawe, starą betonową nawierzchnię z lat 30. ubiegłego wieku wykorzystano do podbudowy nowej drogi.

Autostrada A18

Już za dwa tygodnie oddany będzie kolejny fragment A18

Ale to nie koniec dobrych wieści dotyczących autostrady A18. W połowie października GDDKiA planuje oddać do użytku ostatni z czterech fragmentów trasy do węzła Golnice (woj. dolnośląskie). Tym samym kierowcy będą mogli korzystać z 70 km autostrady A18.

Przypomnijmy, że przebudowa jezdni południowej DK18 na odcinku 70 km pomiędzy Olszyną i Golnicami, w kierunku Wrocławia, jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady. Pierwszym była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych, w kierunku granicy państwa w Olszynie, w latach 2004-2007.

Czytaj też:
Szybszy dojazd z Wrocławia do granicy z Czechami. Już za kilka dni otwarcie nowego odcinka S3
Czytaj też:
Dziś kierowcy pojadą nowym odcinkiem Zakopianki. Zmiany organizacji ruchu na DK74

Opracował:
Źródło: GDDKiA