Budowa trasy Via Baltica. Kolejny fragment ekspresówki S61 przekazany kierowcom

Budowa trasy Via Baltica. Kolejny fragment ekspresówki S61 przekazany kierowcom

Droga ekspresowa S61
Droga ekspresowa S61 Źródło:GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrady informuje, że odcinek drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa jest już otwarty dla ruchu. Dzięki niemu kierowcy szybciej dojadą z Warszawy na Mazury.

Droga ekspresowa S61 będzie miała docelowo 220 km i biegnie przez trzy województwa: mazowieckie (19,5 km), podlaskie (ok. 134,3 km) i warmińsko-mazurskie (66,4 km). W okolicach Ostrowi Mazowieckiej łączy się z drogą ekspresową S8 (Wrocław – Warszawa – Białystok) i biegnie przez Łomżę, Ełk, Suwałki, aż do granicy z Litwą, tworząc międzynarodowy szlak transportowy Via Baltica (liczony od Warszawy do Budziska). Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi.

Droga ekspresowa S61

Ekspresówka S61 Ełk Południe – Wysokie

W połowie sierpnia informowaliśmy o otwarciu 23-kilometrowego fragmentu trasy S61 od węzła Ełk Południe do miejscowości Wysokie (węzeł Kalinowo), ostatniego z trzech odcinków ekspresówki realizowanych w woj. warmińsko-mazurskim. Teraz za pośrednictwem GDDKiA przekazujemy kolejną dobrą wiadomość dla kierowców korzystających ze szlaku Via Baltica.

Droga ekspresowa S61

Ekspresówka S61 Ostrów Mazowiecka – Śniadowo

Od piątku 13 października podróżujący S61 mogą już jeździć nowym odcinkiem od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa, fragmentem ekspresówki, który połączył trasę S61 z S8. Otwarcie 19,5-kilometrowej drogi sprawiło, że kierowcy jadący ze stolicy uzyskali jeszcze szybszy dojazd do Łomży, Ełku i Suwałk. Obecnie mogą już korzystać z ponad 200 km drogi ekspresowej S61. Do zakończenia całej trasy S61 została już tylko budowa 13-kilometrowej obwodnicy Łomży, która zostanie otwarta dla ruchu w połowie 2024 roku.

S61 przygotowana do transportu czołgów

Odcinek S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa powstał – licząc od dnia otrzymania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej – w niespełna dwa lata. Wybudowano dwujezdniową drogę ekspresową o nawierzchni bitumicznej przystosowaną do najcięższego ruchu (11,5 t/oś) z dwoma węzłami – Ostrów Mazowiecka Północ na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S61 i S8 oraz Komorowo (połączenie z drogami wojewódzkimi 627 i 677). Na tym fragmencie trasy S61 powstało 26 obiektów inżynierskich, w tym pięć stanowiących przejścia dla zwierząt oraz dodatkowo osiem przepustów ekologicznych dla zwierząt małych.

To nie koniec prac na tym odcinku S61

GDDKiA zapowiedziała, że mimo otwarcia nadal będą kontynuowane prace na tym odcinku. Dodatkowo, na jezdni S8 w kierunku Białegostoku, przez kilka miesięcy potrwa jeszcze przebudowa wiaduktu nad linią kolejową oraz układanie nawierzchni na tejże jezdni. Do tego pozostaje do wykonania budowa łącznika od węzła Komorowo do drogi wojewódzkiej DW627 oraz budowa/przebudowa dodatkowych jezdni tzw. dróg bocznych. Drogowcy planują zakończyć wszystkie prace w przyszłym roku.

Koszt całkowity budowy odcinka S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa to ok. 843 mln zł. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniosło 433,5 mln zł.

Czytaj też:
Z Warszawy szybciej na Mazury. Rusza budowa nowej obwodnicy na Mazowszu
Czytaj też:
A18 już gotowa. Kierowcy mogą już korzystać z 70 km nowej autostrady

Opracował:
Źródło: GDDKiA