Ekspresówka S7 Warszawa-Gdańsk. Ważny krok w sprawie budowy wylotówki ze stolicy

Ekspresówka S7 Warszawa-Gdańsk. Ważny krok w sprawie budowy wylotówki ze stolicy

Droga ekspresowa w Warszawie
Droga ekspresowa w Warszawie Źródło:GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
GDDKiA ogłasza przetarg mający wyłonić firmę, która zaprojektuje trasę wylotową z Warszawy w kierunku Gdańska. Nowy odcinek drogi ekspresowej S7 ma powstać pomiędzy Trasą Armii Krajowej (S8) w Warszawie a Kiełpinem. Znamy jej dokładny przebieg.

Północny wylot i wjazd do Warszawy to wąskie gardło, które powoduje wielogodzinne korki niezależnie od tego czy kierowcy poruszają się w dni robocze, w weekendy czy podczas świąt. Przejazd drogą krajową nr 7 na odcinku od trasy S8 przez dzielnice Bielany i Łomianki w kierunku Gdańska (jak i w drugą stronę) jest dużym utrudnieniem, zarówno dla mieszkańców stolicy, jak i podwarszawskich miejscowości, ale również kierowców jeżdżących tym fragmentem tranzytem.

Obwodnica Warszawy

Wylotówka z Warszawy na Gdańsk – odcinek S7 o dł. 12,9 km

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że rozpoczyna poszukiwania wykonawcy, który zaprojektuje 12,9 km odcinek drogi ekspresowej nr 7 pomiędzy Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej (S8) w Warszawie. Ze względu na nowy przebieg tego odcinka zadanie, jakie będzie spoczywało na wykonawcy, będzie niezwykle trudne. Głównie z powodu ruchu, zabudowy oraz wpisania się w istniejący układ Warszawy oraz jej dzielnic.

Wylotówka z Warszawy na Gdańsk – przebieg trasy

Drogowcy chcą by przyszły odcinek drogi ekspresowej S7, pomiędzy Kiełpinem i Trasą Armii Krajowej w Warszawie, miał po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a w niektórych miejscach nawet cztery. Trasa ma przebiegać przez mocno zurbanizowane tereny warszawskich dzielnic (Bemowa i Bielan) dwoma tunelami. Nowy fragment ekspresówki S7 o długości około 12,9 km w początkowej części przebiegać będzie po istniejącym śladzie ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym. Następnie, za węzłem Łomianki w kierunku Kanału Młocińskiego, zaprojektowana będzie na nasypie. Dalej droga będzie biegła wschodnim obrzeżem Kampinoskiego Parku Narodowego, aż do węzła Warszawa Wólka Węglowa. Następnie, za ul. Arkuszową w Warszawie, planowana trasa zejdzie do tuneli – pierwszego o długości około 1000 m i kolejnego o długości około 1100 m. Po wyjściu z tuneli wzniesie się ponad teren nad drogą ekspresową S8.

Pomiędzy tunelami na etapie prac koncepcyjnych przewidziano węzeł Warszawa Chomiczówka, a na przecięciu dróg ekspresowych S8 i S7 zaplanowano węzeł Warszawa Północ.

Wylotówka z Warszawy na Gdańsk – oddzielny przetarg na wykonawcę

Postępowanie będzie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego. Termin składania ofert został wyznaczony na 20 listopada br., a umowę z wykonawcą (przy braku odwołań) drogowcy planują podpisać w pierwszym kwartale 2024 roku. Informują także, że do zadań wykonawcy będzie przygotowanie projektu oraz uzyskanie niezbędnych decyzji dla budowy drogi ekspresowej S7. Po opracowaniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej GDDKiA będzie mogła przystąpić do prac budowlanych, które przeprowadzi wyłoniony w oddzielnym przetargu wykonawca.

Droga ekspresowa S7 Warszawa-Płońsk

S7 Warszawa-Płońsk – stan zaawansowania prac

Kierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej S7 od węzła Gdańsk Południe do Płońska położonego zaledwie 57 km od Warszawy. Obecnie trwa budowa 35-kilometrowego odcinka Płońsk-Czosnów. Kierowcy będą mogli nim przejechać w 2025 roku. Dla odcinka Czosnów – Kiełpin toczy się postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy. Krajowa Izba Odwoławcza wydała wyrok, oddalając odwołanie w całości. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i pozyskaniu gwarancji należytego wykonania od Wykonawcy GDDKiA będzie mogła podpisać umowę.

Czytaj też:
A18 już gotowa. Kierowcy mogą już korzystać z 70 km nowej autostrady
Czytaj też:
Budowa trasy Via Baltica. Kolejny fragment ekspresówki S61 przekazany kierowcom

Opracował:
Źródło: GDDKiA