Droga ekspresowa S7 rozciąga się z północy na południe Polski od Gdańska do Rabki Zdrój. Trasa o długości 706 km łączy aglomeracje: trójmiejską, warszawską, kielecką oraz krakowską. Obecnie drogą ekspresową S7 można podróżować nieprzerwanie od Warszawy do granicy Świętokrzyskiego i Małopolski.
Ekspresówka S7 Warszawa-Grójec – trzy odcinki
Budowa fragmentu drogi ekspresowej S7 Warszawa-Grójec, czyli południowej wylotówki ze stolicy, została podzielona na trzy odcinki pomiędzy węzłami:
- Warszawa Lotnisko – Lesznowola (6,6 km) – oddany do użytku 30.08.2022 r.
- Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km) – oddany do użytku 28.04. 2023 r.
- Tarczyn Północ – początek obwodnicy Grójca (7,9 km) – oddany do użytku 2020 r.
Ekspresówka S7 Warszawa-Grójec – ostatni węzeł
Wjazd na fragment ekspresówki S7 od Warszawy do Grójca umożliwiają węzły: Zamienie, Lesznowola, Antoninów, Złotokłos, Tarczyn Północ i Tarczyn Południe. Przekazany kierowcom pod koniec października 2023 roku węzeł Tarczyn Północ jest ostatnim z wybudowanych na tym odcinku ekspresówki. Łączy S7 z drogą wojewódzką nr 876 ułatwiają dojazd do drogi ekspresowej mieszkańcom okolicznych miejscowości powiatu piaseczyńskiego.
Ekspresówka S7 Warszawa-Grójec – prace wykończeniowe
Wykonawca odcinka Lesznowola – Tarczyn Północ kontynuuje budowę dróg serwisowych, lokalnych oraz pary MOP-ów Mieszkowo. Kończy też roboty związane z ogrodzeniem drogi ekspresowej. Zgodnie musi zakończyć prace do I kwartału 2024 r. Po ich zakończeniu i uzyskaniu decyzji pozwolenia na użytkowanie, trasa zyska status drogi ekspresowej z dopuszczalną prędkością do 120 km/h. Obecnie ograniczenie prędkości wynosi do 100 km/h.
Ostatnim etapem będzie remont dotychczasowego przebiegu DK7, 17 km od Sękocina Starego do Rembertowa. Zakończenie tych prac, a tym samym całego kontraktu, zgodnie z podpisaną umową przewidziano na koniec III kwartału 2024 r.
Ekspresówka S7 Warszawa-Kraków – termin zakończenia prac
Drogowcy systematycznie skracają czas podroży z Krakowa do Warszawy. Wraz z oddaniem w 2023 roku odcinków Lesznowola – Tarczyn oraz Moczydło – Miechów kierowcy mają do dyspozycji blisko 250 km dwujezdniowej ekspresówki od węzła Warszawa Lotnisko do Miechowa (woj. małopolskim).
W realizacji są kolejne dwa odcinki, Miechów – Szczepanowice (5,3 km), a także Widoma – Kraków Nowa Huta (18,3 km). Kierowcy korzystają już z położonego pomiędzy nimi 13-kilometrowego odcinka Szczepanowice – Widoma oraz blisko siedmiokilometrowego od Nowej Huty do węzła Kraków Bieżanów na skrzyżowaniu z autostradą A4. W ekspresowym tempie całą blisko 293-kilometrową trasę z Warszawy do Krakowa przejedziemy przed końcem 2024 r.
Ekspresówka S7 od Krakowa do granicy ze Słowacją – stan prac
W drodze na południe od Krakowa kierowcy korzystają już z ponad 31 km drogi ekspresowej od Myślenic do Rabki-Zdroju z tunelem pod górą Luboń Mały. Trwają już prace przy opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla ok. 35 km dwujezdniowej drogi od Rabki-Zdroju do Chyżnego i granicy ze Słowacją.
Czytaj też:
Szybciej z Krakowa do Warszawy. Nowy odcinek drogi ekspresowej S7 jest już niemal gotowyCzytaj też:
Ekspresówka S7 Warszawa-Gdańsk. Ważny krok w sprawie budowy wylotówki ze stolicy