Zachwycał osiągami, dźwiękiem i prowadzeniem. W tym roku zakończy się jego produkcja

Zachwycał osiągami, dźwiękiem i prowadzeniem. W tym roku zakończy się jego produkcja

Audi R8 – historia modelu
Audi R8 – historia modelu Źródło:Audi
Audi R8 to sportowe auto dostępne w dwóch wersjach nadwoziowych: coupé i roadster. W 2023 roku, po 17 latach produkcji, fabrykę opuszczą ostatnie egzemplarze tego legendarnego modelu.

Audi R8 zadebiutowało na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2006 roku. Pomysł na jego produkcję zaczerpnięto z motorsportu, gdzie prototyp o tej samej nazwie w latach 1992-2005 odnosił sukcesy w wyścigach długodystansowych. Na 79 startów, aż 63 razy zdobył on najwyższy stopień podium.

Audi R8 – pierwsza generacja (2006-2015)

Pierwszą generację Audi R8 zaprojektował Waltera de Silvę. Sportowe Audi trafiło do salonów w 2007 roku. Początkowo występowało z silnikiem benzynowym 4.2 V8 FSI dysponującym mocą 420 KM. Nieco później gamę silnikową poszerzyła jednostka V10 FSI o pojemności 5,2 litra o mocy 525 KM. W 2010 roku do sprzedaży trafiła również wersja roadster pod nazwą R8 Spyder i była oferowana, podobnie jak wersja coupé, z silnikami V8 i V10. W tym samym roku oba silniki wzmocniono – wersja V8 zyskała 10 dodatkowych KM, a moc V10 podniesiono do 560 KM. Mocniejszy silnik trafił również do limitowanego modelu GT (powstało 333 wersji coupé oraz 333 roadsterów). R8 GT był lżejszy od standardowej wersji o 100 kilogramów -ważył niewiele ponad 1500 kg.

Audi R8 – face lifting I generacji

W 2012 roku Audi R8 przeszło modernizację. Samochód otrzymał nowy zderzak z przeprojektowanym grillem oraz nowe reflektory do jazdy dziennej wykonane w technologii LED. Podobny zabieg przeszły tylne lampy i zderzak, z którym zintegrowano nowe końcówki wydechów. W tej wersji wykorzystano również nową siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynię biegów S-tronic, która zastąpiła półautomatyczną przekładnię R-tronic. R8 z silnikiem V10 otrzymał nową wersję plus, która standardową moc podnosiła z 525 do 550 koni mechanicznych.

Audi R8 – limitowana edycja LMX

Dwa lata później, przy okazji startu w wyścigu w Le Mans, Audi zaprezentowało R8 LMX. Był to pierwszy na świecie samochód produkcyjny, który wykorzystywał laserową technologię oświetlenia. Zasięg świateł był dwa razy większy niż ten, który generują zwykłe diody LED. Limitowane do 99 szt. R8 LMX napędzane było silnikiem V10 o mocy 570 KM.

Audi R8 – wersja Competition

W 2014 roku podczas w Los Angeles zaprezentowano model Competition, wyposażony również w silnik V10/570 KM. R8 Competition charakteryzował się czarnymi felgami, końcówkami wydechu i elementami aerodynamicznymi z włókna węglowego. Oprócz tego auto standardowo było wyposażone w hamulce węglowo-ceramiczne. Model ten był limitowany do 60 sztuk dostępnych tylko na rynku amerykańskim.

Audi R8 – druga generacja (2015-2023)

Debiut drugiej generacji Audi R8 odbył się w 2015 roku podczas salonu samochodowego w Genewie. Nowe R8 otrzymało spłaszczoną atrapę chłodnicy, deskę rozdzielczą Virtual Cockpit oraz reflektory laserowe w standardzie. Druga generacja R8 była również lżejsza i sztywniejsza niż poprzednia. Została zbudowana na aluminiowej platformie wzmocnionej włóknem węglowym – tej samej, która została wykorzystana w Lamborghini Huracan. Oba samochody dzielą również ten sam silnik, czyli V10 o pojemności 5,2 o mocy 540 KM – jedyny dostępny silnik w R8. Premiera roadstera odbyła się w 2016 roku w Nowym Jorku. Co ciekawe wersja Spyder była tylko 100 kg cięższa od coupé. W obu wersjach pojawiły się wzmocnione do 610 KM odmiany plus.

Audi R8 – face lifting II generacji

Druga generacja Audi R8 doczekała się faceliftingu w 2018 roku. Nadwozie otrzymało po bokach dodatkowe elementy aerodynamiczne i progi z włókna węglowego, powiększono także grill. Przeprojektowano także tylną część nadwozia, zmieniono m.in. dyfuzor, który zintegrowano z okrągłymi końcówkami układu wydechowego. Standardowa wersja V10 zmieniła się na V10 quattro, a V10 plus na V10 performance quattro. Zwiększyła się również moc obu wersji – bazowa miała teraz 570 KM, a performance quattro 620 KM.

Audi R8 – w końcu z napędem na tył

W 2019 roku pojawiło się tylnonapędowe Audi R8 V10 RWS. Początkowo jako limitowana wersja (999 szt.), ale duże zainteresowanie tym modelem sprawiło, że Audi na stale włączyło ją do oferty pod nazwą R8 RWD. Auto miało silnik V10 o mocy 540 KM. W 2021 roku zaprezentowano tylnonapędową wersję performance o mocy 570 KM, którą wyposażono w ceramiczne tarcze hamulcowe. Najmocniejsza odmiana R8 z napędem na tylną oś została zaprezentowana w 2022 roku, jako R8 Coupé V10 GT RWD. Ta limitowana do 333 sztuk odmiana otrzymała silnik V10 o mocy 620 KM i wyposażona była w tryb służący do bezpiecznej jazdy poślizgiem Torque Rear.

Audi R8 – wersje koncepcyjne

Pod koniec 2012 roku Audi zaprezentowało koncepcyjne R8 e-tron wyposażone w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 380 KM. Dwa lata później, już w modelu drugiej generacji, pojawił się także wariant elektryczny (456 KM). Tym razem auto zostało wprowadzone do oferty w Europie, ale sprzedano poniżej 100 szt. tego wariantu. Audi zaprezentowało także koncepcyjny model R8 z jednostką V12 TDI (2008 r). Podwójnie doładowany silnik diesla o poj. 5,9 litra generował 500 KM oraz 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Czytaj też:
Koniec auta, które zmieniło motoryzację. Produkcja Mercedesa CLS zakończy się w sierpniu
Czytaj też:
Do jego prowadzenia nie jest potrzebny kierowca. Wyjątkowe Audi do zobaczenia w Warszawie

Galeria:
Audi R8 – historia modelu
Opracował:
Źródło: Audi