Mają 136 KM, ale nie pojadą szybciej niż 150 km/h. Straż Graniczna wydała na nie 5,4 mln zł

Mają 136 KM, ale nie pojadą szybciej niż 150 km/h. Straż Graniczna wydała na nie 5,4 mln zł

Straż Graniczna odebrała 27 Citroenów e-C4
Straż Graniczna odebrała 27 Citroenów e-C4 Źródło: Straż Graniczna
Latem 2023 roku Straż Graniczna podpisała umowy na zakup aut patrolowych o napędzie elektrycznym. Niedługo służbę w sześciu oddziałach SG rozpocznie 27 Citroenów e-C4.

Do tej pory Straż Graniczna eksploatowała 6 sztuk samochodów z napędem elektrycznym – 4 szt. marki Renault Zoe,1 szt. marki Nissan Leaf oraz 1 szt. marki Peugeot e-Rifter. Samochody z ekologicznym napędem służyły w lotniczych przejściach granicznych i dużych miastach. W tych miejscach auta musiały być w stałej gotowości do użycia i często pokonywały krótkie odcinki. W tych warunkach nie sprawdzały się auta spalinowe, które w dodatku emitowały szkodliwe substancje oraz były źródłem hałasu.

Straż Graniczna odebrała 27 Citroenów e-C4

Citroeny e-C4 ze 136-konnym silnikiem

Pod koniec listopada Straż Graniczna odebrała 27 samochodów z napędem elektrycznym o łącznej wartości 5,4 mln zł. Do służby trafiły Citroeny e-C4. Pojazdy wyposażone w elektryczny silnik o mocy 136 KM, w połączeniu z akumulatorem 50 kWh oferują zasięg do 360 km (wg WLTP). Rozpędzają się od 0 do 100 km/h w 10 s i uzyskują prędkość maksymalną 150 km/h. W standardzie mają zamontowaną jednofazową ładowarkę o mocy 7,4 kW. Wraz z samochodami elektrycznymi Citroen dostarczył Straży Granicznej także ładowarki typu Wallbox.

Straż Graniczna odebrała 27 Citroenów e-C4

„Zakupione Citroeny e-C4 nie będą pełnić służby wzdłuż wschodniej granicy Polski. Będą poruszały się głównie po większych aglomeracjach miejskich, m.in. w Warszawie, Rzeszowie i Wrocławiu. Obecnie przekazywane są do sześciu oddziałów Straży Granicznej: Bieszczadzkiego, Karpackiego, Śląskiego, Nadodrzańskiego, Morskiego oraz Nadwiślańskiego”– przekazała nam kpt. SG Anna Michalska, rzecznik prasowy Komendanta Głównego Straży Granicznej.

Zakupy sprzętu przez Straż Graniczną wynikają z potrzeb zwiększenia mobilności patroli w lotniczych przejściach granicznych. Poza tym elektryczne Citroeny będą wykorzystywane do wykonywania zadań związanych z zapobieganiem przestępstwom i wykroczeniom przeciwko środowisku.

Do służby trafią terenówki, mikrobusy i quady

Przy okazji odbioru elektrycznych Citroenów Straż Graniczna pochwaliła się, że w listopadzie 2023 r. zawarła już kolejne umowy na zakupy pojazdów. Tym razem do służby trafią terenówki, mikrobusy i quady:

  • 20 szt. Fordów Ranger o wartości (5,6 mln zł),
  • 20 szt. Fordów Tourneo Custom (5,4 mln zł),
  • 40 szt. KL BRUTE FORCE 750 (4,6 mln zł).

Realizację dostaw ww. pojazdów zaplanowano do 20 grudnia br. Przypomnijmy, że zakupy finansowane są głównie z Programu Modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022 – 2025”, ale też współfinansowane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Współfinansowane zakupu pojazdów pochodzi z pobrexitowej rezerwy dostosowawczej (BAR) ustanowionej przez UE.

Czytaj też:
Ma 280 KM, napęd 4x4 i przyspiesza do „setki” w 5,3 s. Nie będzie łatwo przed nim uciec
Czytaj też:
Akcja „Przewozy 2023”. Dziś policjanci skontrolują taksówki na aplikację, m.in. Ubera i Bolta

Opracował:
Źródło: Straż Graniczna