Alvin Gajadhur, jeszcze do niedawna szef Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego, 27 listopada 2023 roku został nowym ministrem infrastruktury w rządzie Morawieckiego. Gajadhur w GITD pracował od ponad dwóch dekad. W latach 2002–2016 był rzecznikiem prasowym tej instytucji. Od stycznia 2016 pełnił obowiązki Głównego Inspektora Transportu Drogowego, w kwietniu 2017 r. został Głównym Inspektorem Transportu Drogowego.
Uprawnienia inspektorów ITD – zwiększenie efektywności
Gajadhur po objęciu stanowiska ministra infrastruktury zamierza zmienić przepisy dotyczące Inspekcji Transportu Drogowego. Chce, by funkcjonariusze ITD mieli większe możliwości do kontrolowania kierowców i właścicieli firm transportowych. Planuje przedłożyć Radzie Ministrów dwa projekty nowelizacji ustaw, które wprowadzą zmiany w strukturze organizacji ITD. Zmiany w ustawach mają umożliwić szybką reakcję na lokalnie powstające negatywne zjawiska związane z ruchem samochodów ciężarowych. Mają zapewnić także spójności zadań kontrolnych realizowanych przez poszczególnych wojewódzkich inspektorów.
„Zmiany, które wprowadzamy, doprowadzą do znacznego zwiększenia efektywności kontroli na polskich drogach. Państwo polskie musi nadążać za rzeczywistością, a ta wymaga od nas zdecydowanych działań. Walczymy z nieuczciwą konkurencją w polskim sektorze transportu drogowego i będziemy w tym jeszcze skuteczniejsi” – powiedział minister infrastruktury Alvin Gajadhur.
Nowy minister infrastruktury chce, by inspektorzy transportu drogowego pod względem prawnym zostali zrównani z funkcjonariuszami innych służb kontrolnych. Formacja ITD stałaby się służbą mundurową, zdolną wykonywać swoje obowiązki przez całą dobę, 7 dni w tygodniu.
Uprawnienia inspektorów ITD – czy mogą kontrolować osobówki?
Większości użytkowników dróg pracę inspektorów ITD kojarzy się głównie z kontrolami kierowców ciężarówek, dotyczących przekroczenia czasu pracy lub przewożenia zbyt ciężkich ładunków. Od stycznia 2011 roku inspektorzy ITD mają prawo do kontrolowania wszelkich pojazdów wymienionych w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Poza autobusami i ciężarówkami mogą więc zatrzymywać kierowców samochodów osobowych i motocykli.
Inspektorzy ITD mogą zatrzymać kierowcę osobówki, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że:
- kierujący znajduje się pod wpływem alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu,
- kierujący naruszył przepisy ruchu drogowego, a to naruszenie zostało zarejestrowane za pomocą przyrządów kontrolno-pomiarowych lub urządzenia rejestrującego,
- kierujący rażąco naruszył przepisy ruchu drogowego lub spowodował zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Już dziś uprawnienia inspektorów ITD są zbliżone do tych, jakie mają funkcjonariusze policji. Są oni uprawnieni także do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego.
Inspektorzy ITD mogą ukarać kierowcę osobówki za naruszenie, m.in.:
- zakazu wyprzedzania (mandat do 1000 zł),
- zakazu wjazdu na przejazd kolejowy przy opuszczonych/opuszczających się zaporach (mandat 2000 zł),
- prowadzenie pojazdu innego niż mechaniczny bez wymaganego uprawnienia (mandat do 1500 zł).
Czytaj też:
Przeładowane pojazdy niszczą polskie drogi. Nie tylko ciężarówkiCzytaj też:
O 20 t za dużo, do tego niesprawny ABS. Kierowca dostał mandat, a przewoźnik zapłaci 18 tys. zł