GDDKiA wybrało biuro projektowe, które zajmie się opracowaniem Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla brakującego łącznika nie tylko do S8, ale także do planowanego węzła Kozenin na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S12 i S74. Długość całego nowego odcinka drogi ekspresowej to ok. 60 km, a skrzyżowanie z S8 będzie mniej więcej w jego połowie.
Łatwiejszy dojazd z Dolnego Śląska do stolicy
Nowo wybudowany fragment drogi ekspresowej w głównej mierze poprawi połączenie Dolnego Śląska z Warszawą. Obecnie większość kierowców jadących z Wrocławia, po dotarciu do węzła Łódź Południe wybiera dalszą trasę do stolicy przez autostradę A1 i mocno obciążoną ruchem autostradę A2. Bezpośrednie połączenie S8 do okolic Tomaszowa Mazowieckiego ułatwi podróż, przejmując część ruchu z bardzo zatłoczonej A2 (na odcinku Łódź – Warszawa), a także z A1 między węzłem Łódź Południe i Piotrkowem Trybunalskim.
Szybciej z Wielkopolski do dwóch województw
Nowe rozwiązanie drogowe, umożliwiające połączenie węzła Łódź Południe (A1/S8) z węzłem Kozenin (S12/S74), usprawni także ruch drogowy od strony Wielkopolski w kierunku województw: świętokrzyskiego i podkarpackiego. Wszystko za sprawą 60-kilometrowego łącznika do planowanego węzła Kozenin u zbiegu S12 i S74. Z nowej drogi ucieszą się nie tylko kierowcy jadący tranzytem, ale także mieszkańcy Tomaszowa Mazowieckiego i sąsiednich miejscowości, którzy sprawniej dojadą do Łodzi.
W najwyższym drogowym standardzie
Połączenie od węzła Łódź Południe do węzła Kozenin będzie dwujezdniową ekspresówką o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Droga wyposażona będzie w niezbędne urządzenia, takie jak bezkolizyjne węzły drogowe, nowoczesny system zarządzania ruchem, a także wszelkie instalacje służące ochronie środowiska.
Kto zajmie się opracowaniem dokumentacji?
Opracowaniem Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) zajmie się Transprojekt Gdański. GDDKiA zakłada, że w 2025 r. złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Zakończenie umowy, sfinalizowane uzyskaniem DŚU ma nastąpić około połowy 2029 r. Koszt umowy to około 39,1 mln złotych.
Czytaj też:
Szlak Via Carpatia. Są nowe wiadomości dotyczące budowy S19 w woj. podlaskimCzytaj też:
Szybszy dojazd na Mazury. Wiemy, kiedy powstanie pierwszy odcinek S16 na Podlasiu