Systemy asystujące kierowcę. Pomagają czy bardziej przeszkadzają?

Systemy asystujące kierowcę. Pomagają czy bardziej przeszkadzają?

System unikania kolizji
System unikania kolizji Źródło:Ford
Obecnie nowoczesne samochody wyposażone są w licznych „elektronicznych stróżów”. Część z nich oferowana jest seryjnie, za niektóre trzeba dopłacić. Sprawdzamy, co potrafią oraz którego z nich warto mieć w samochodzie?

W ciągu ostatnich dziesięcioleci samochody przeszły ogromną ewolucję. Teraz wyposażone są w nowoczesne technologie, które dbają nie tylko o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, ale również innych uczestników ruchu drogowego. Przyglądamy się ośmiu systemem bezpieczeństwa.

System podwyższają ocenę testu zderzeniowego

Bez dwóch zdań, zaawansowane systemy asystujące skutecznie podnoszą poziom ochrony. Warto dodać, że testy bezpieczeństwa przeprowadzane przez niezależną organizację Euro NCAP biorą pod uwagę ich obecność. Co więcej, auta niewyposażone w odpowiednie systemy wspomagające nie mają obecnie szans na uzyskanie najwyższej noty w testach Euro NCAP.

Nie powierzajmy systemom życia swojego i innych

Ale są też inne organizacje, które sprawdzają bezpieczeństwo użytkowników aut. Ich wyniki badań mówią, że systemy wspomagające kierowcę, zamiast pomagać, mogą również przeszkadzać. Instytut Transportu Samochodowego dzieli się międzynarodowymi analizami, z których wynika, że nowe technologie mogą przynieść efekt odwrotny od zamierzonego. Kierowcy mogą niekiedy mieć trudności z radzeniem sobie w nieoczekiwanych sytuacjach drogowych, zwłaszcza gdy mają wysokie zaufanie do aktywnego systemu wspomagającego jazdę.

Wszystkie pomagają, ale niektóre strasznie drażnią

My też, na podstawie wielu lat pracy w motoryzacji i testowania setek samochodów, mamy własne doświadczenia dotyczące używania systemów wspomagających bezpieczeństwo. Poniżej przedstawiamy opis ich działania, dodając własny komentarz i ocenę (w szkolnej skali od 1 do 6) dotyczącą ich skuteczności. Podkreślamy jednocześnie, że lepiej mieć włączony system bezpieczeństwa, który nas od czasu do czasu drażni, niż go nie mieć wcale lub poruszać się autem z dezaktywowanym układem.

Pre-Collision-Assist

System wspomagający kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji. Układ ten ostrzega kierowcę o potencjalnych zagrożeniach, zapewniając trzy poziomy pomocy: ostrzeżenie, wspomaganie hamowania, automatyczne hamowanie awaryjne. System ten działa w oparciu o informacje z kamery przedniej lub kamery przedniej oraz radaru, monitorując odległość względem poprzedzających pojazdów, pieszych i rowerzystów nawet po zmroku oraz w świetle reflektorów innych pojazdów, a następnie ostrzega przed ryzykiem potencjalnej kolizji.

Nasza opinia: niezwykle skuteczny i ważny system bezpieczeństwa pozwalający uniknąć kolizji zarówno podczas wolnej jazdy w korku, jak i szybkiego przemieszczania się autostradą. Warto go mieć na pokładzie auta. Gdy przed 15-laty zaczął być stosowany, faktycznie potrafił czasem reagować w sytuacjach, który nie zagrażały kierowcy np. podczas dojazdu do szlabanu osiedlowego, ale problem jego nadwrażliwości od wielu lat już nie istnieje.

Ocena: 6 

Emergency Brake Assist

Wspomaganie hamowania – dodatkowa pomoc przy hamowaniu awaryjnym. Układ wspomaga hamowanie awaryjne, pomagając kierowcy w zmniejszeniu prędkości poprzez przygotowanie układu hamulcowego na gwałtowne hamowanie. System EBA rozpoznaje szybkość, z jaką naciskany jest pedał hamulca. Właśnie ten impuls jest sygnałem do uruchomienia procedury hamowania awaryjnego. Po wciśnięciu pedału hamulca układ może zapewnić dodatkową, nawet maksymalną, siłę hamowania, nawet jeśli pedał hamulca zostanie tylko lekko wciśnięty.

Nasza opinia: niezwykle skuteczny i ważny system bezpieczeństwa. Wielu kierowców w nagłych sytuacjach drogowych reaguje zbyt wolno lub wręcz panicznie, przez co wciska pedał hamulca zbyt późno lub zza małą siłą. System EBA zwiększając siłę hamowania, skutecznie skraca drogę hamowania pojazdu.
Ocena: 6 

Lane Keeping Alert

System pomagający utrzymać pojazd na pasie ruchu. Ten system wykorzystuje przednią kamerę i monitoruje drogę przed pojazdem. Pomaga kierowcy utrzymać jazdę środkiem pasa ruchu. Potrafi również rozpoznać, kiedy pojazd zbliża się do krawędzi. Niezamierzone zjechanie z pasa ruchu powoduje, że system ostrzega kierowcę przez wywołanie drgań na kierownicy. W przypadku braku reakcji kierowca odczuje na kierownicy siłę układu kierowniczego – pojazd zostanie skierowany na właściwy pas ruchu.

Nasza opinia: wielu kierowców nie lubi, gdy podczas zmiany pasa ruchu (lub nawet próby zbliżenia się do jego krawędzi) system uruchamia się i przejmuje kontrolę na kierownicą. Czują się wówczas jak kierowcy podczas pierwszych pokonywanych kilometrów na kursie prawa jazdy, kiedy to zdarza się, że instruktor nauki jazdy chwyta za kierownicę, by uniknąć kolizji. Problem z nadwrażliwym systemem utrzymania w pasie ruchu dotyczy aut, w których układ nie ma dopracowanego oprogramowania. Dzieje się tak zwłaszcza w samochodach tańszych, ale również wśród popularnych marek. W przypadku samochodów modeli premium problem ten występuje sporadycznie lub wcale.
Ocena: 4 

Cross Traffic Alert z systemem aktywnego hamowania

To układ, który poprzez czujniki skanuje lewą i prawą stronę pojazdu podczas wyjeżdżania tyłem z prostopadłego miejsca postojowego. Alarm ruchu poprzecznego Cross Traffic Alert wykrywa pojazdy zbliżające się z prędkością w zakresie 6–60 km/h. Wtedy ostrzega kierowcę, a w ostateczności aktywuje opcję hamowania Active Braking.

Nasza opinia: to kolejny system, który potrafi wystraszyć kierowcę, ale nie podważamy skuteczności jego działania. Choć cofanie odbywa się zawsze przy niewielkiej prędkości to nagłe automatyczne uruchomienia hamulca może zaskoczyć. Gdy jednak podróżujemy sami, nie mamy możliwości bezpiecznego wyjechania tyłem z posesji lub parkingu na drogę, która poruszają się samochody jadące z dużą prędkością. W takich sytuacjach nie pomoże nam ani kamera cofania, ani czujnik parkowania, za to system CTA okazuje wówczas bardzo przydatny.
Ocena: 5 

Evasive Steering Assist

System wspomagający omijanie przeszkód. Technologia ta wykrywa nagły skręt kierownicy i pomaga w wykonaniu manewru omijania przeszkody. System ten jest częścią układu zapobiegania kolizjom, dlatego wykrywa pojazdy, pieszych i inne obiekty na drodze.

Nasza opinia: układ ten jest jeszcze rzadko spotykany w autach, a o jego skuteczności mogliśmy się przekonać jedynie podczas symulacji na zamkniętym obiekcie. Ponieważ jednak ratuje życie pieszym, dostaje od nas awansem najwyższą ocenę.
Ocena: 6 

Blind Spot Information

Dodatkowa para oczu. System ostrzega kierowcę o pojazdach będących w tak zwanym „martwym polu”. Ostrzeżenie pojawia się w postaci diod wbudowanych w lusterka zewnętrzne lub w okolicach przedniej części ramki okna. Układ jest w stanie włączyć lekki opór na kierownicy, gdy prowadzący pojazd zignoruje ostrzeżenia.

Nasza opinia: w starszych, kilkunastoletnich autach czujnik martwego pola działał zaledwie przeciętnie (zdarzało się, że ostrzegał zbyt późno lub nie zauważał innych aut). Obecnie w większości samochodów działa bardzo dobrze. Warto mieć go na pokładzie.
Ocena: 5 

Traffic Sign Recognition

System rozpoznawania znaków drogowych. Ma za zadanie rozpoznanie znaków drogowych, wykryte znaki pojawiają się na wyświetlaczu zestawu wskaźników. Do wykrycia znaków system wykorzystuje kamerę znajdującą się za lusterkiem wewnętrznym. Układ wykrywa rozpoznawalne znaki drogowe, takie jak: znaki ograniczenia prędkości, znaki zakazu wyprzedzania, znaki anulujące ograniczenie prędkości znaki anulujące zakaz wyprzedzania. W niektórych autach system TSR działa we współpracy z fabrycznym systemem nawigacyjnym.

Nasza opinia: w większości testowanych przez nas modeli układ działał poprawnie. Czasem zdarzało się, że informacja o wstępującym znaku pojawiała się z opóźnieniem lub odczyt ograniczenia prędkości był inny od komunikatu wyświetlanego na ekranie nawigacji. Zwłaszcza w drugim przypadku system TSR dezorientował wówczas kierowcę. Podsumowując: im nowocześniejsze (i droższe) auto tym układ rozpoznawania znaków drogowych działał lepiej.
Ocena: 4 

Post Collision Braking

W razie wykrycia kolizji układ automatycznie uruchamia umiarkowaną siłę hamowania. Zmniejszenie prędkości pojazdu daje kierowcy czas na zareagowanie i zmniejszenie ryzyka kolizji wtórnej.

Naszym zdaniem: skoro układ PCP po kolizji potrafi uniknąć niekontrolowanych dalszych zderzeń, a podróżni są narażeni na mniejszą liczbę obrażeń niż pierwszym wypadku, to jesteśmy za. Nie sprawdzaliśmy na własnej skórze – wierzymy na słowo, dlatego najwyższa ocena.
Ocena: 6 

Czytaj też:
Zderzenie dwóch BMW na Podkarpaciu. Zginął młody kierowca, ranne małe dzieci
Czytaj też:
Mają prostszą budowę, ale bardziej skomplikowaną obsługę. Jak wygląda serwisowanie elektryka?

Źródło: Ford, ITS, Euro NCAP