Mają prostszą budowę, ale bardziej skomplikowaną obsługę. Jak wygląda serwisowanie elektryka?

Mają prostszą budowę, ale bardziej skomplikowaną obsługę. Jak wygląda serwisowanie elektryka?

Ładowanie auta elektrycznego
Ładowanie auta elektrycznego Źródło:Ford
Specjalistyczne narzędzia, przeszkoleni mechanicy i odpowiednie procedury obsługowe - serwisowanie auta elektrycznego jest bardziej skomplikowane, niż nam się wydaje. Ford chwali się, że jako jedna z nielicznych marek w Polsce, oferuje wyjątkową czynność warsztatową dla tych aut.

Serwisowanie samochodów elektrycznych znacząco różni się od obsługi aut z silnikami spalinowymi. Dlatego Ford w sieci serwisowej stworzył rozbudowany schemat działalności w przypadku napraw samochodów elektrycznych, począwszy od przeszkolenia pracowników, poprzez wprowadzenie specjalnych procedury, na środkach ochrony kończąc. Poza tym ASO Forda w przypadku naprawy samochodu elektrycznego oferują też unikalne na rynku rozwiązania, które mogą skrócić czas naprawy i obniżyć jej koszty.

Odpowiednie narzędzia i wyspecjalizowani mechanicy

Choć samochody elektryczne zawierają znacznie mniejszą liczbę części mechanicznych niż pojazdy z silnikami spalinowymi to ich obsługa wymaga specjalistycznej wiedzy. Dlatego autoryzowane stacje obsługi są wyposażone w specjalistyczne narzędzia, oprogramowanie diagnostyczne i przeszkolony personel.

Konieczne uprawnienia SEP

Ford wprowadził całą ścieżkę kariery i trzy poziomy zaawansowania dla serwisantów samochodów elektrycznych, a w przypadku każdego z nich konieczne jest zdanie rozbudowanego egzaminu. By w ogóle dany serwisant mógł pojawić się w centrum szkoleniowym Forda, musi spełniać krajowe wymogi, które wiążą się m.in. z uprawnieniami wydawanymi przez Stowarzyszenie Energetyków Polskich. Na każdym poziomie zaawansowania specjaliści przechodzą szereg szkoleń – zarówno wewnętrznych Forda, zewnętrznych, jak i w kwestiach bezpieczeństwa.

Eksperci od trudnych przypadków

Dodatkowo Ford w Polsce wprowadził rozbudowany system pomocy technicznej. W razie problematycznych napraw pomocą służą bowiem eksperci od samochodów elektrycznych, którzy są w stanie wesprzeć pracowników serwisu wiedzą w trudnych do zdiagnozowania oraz bardziej niebezpiecznych przypadkach.

Specjalistyczne narzędzia

Standardy bezpieczeństwa w Fordzie poza trzymaniem się procedur obejmują oczywiście także kwestie specjalistycznego ubioru oraz narzędzi. To m.in. rękawice, przybłbice, osłony przeciwłukowe, haki bezpieczeństwa czy odgrodzenia.

Oddzielne stanowiska naprawcze

Samochody elektryczne są także zawsze serwisowane na osobnym stanowisku naprawczym, które znacząco różni się od tego przygotowanego dla samochodów z silnikami spalinowymi. Jest to oczywiście związane z bezpieczeństwem i higieną pracy z samochodem w technologii wysokonapięciowej. Przy każdym przeglądzie okresowym dokonywana jest inspekcja pod kątem ewentualnych uszkodzeń elementów wysokonapięciowych.

Wyjątkowa usługa podczas naprawy akumulatora

Mechanicy z Forda oferują możliwość napraw wewnątrz akumulatora lokalnie. Innowacyjne rozwiązanie pomaga na szybką i w pełni bezpieczną diagnostykę i ew. wymianę pojedynczych lub wszystkich modułów akumulatora. W przeciwieństwie do innych producentów część ta nie musi być wysyłana do laboratoriów w centrach produkcyjnych marek samochodów, co znacząco wydłuża oczekiwanie na samochód. Dodatkowo w wielu sytuacjach wymiana całego akumulatora może zostać zastąpiona wymianą pojedynczych modułów, co jest niezwykłą oszczędnością pieniędzy.

Czytaj też:
Ładowanie elektryka. Dlaczego to trwa tak długo?
Czytaj też:
„Mój elektryk” działa. Klienci programu ruszyli na zakupy

Opracował:
Źródło: Ford