Wygląda oryginalnie i świetnie się prowadzi. Najbardziej jednak zaskakuje funkcjonalnością

Wygląda oryginalnie i świetnie się prowadzi. Najbardziej jednak zaskakuje funkcjonalnością

Ford Puma 1.0 Ecoboost
Ford Puma 1.0 Ecoboost Źródło:Ford
Ford Puma to miejski crossover zbudowany na Fieście. Ma charakterystyczny design, a jego nadwozie oferuje zaskakujące możliwości transportowe. W dodatku na tle rywali wyróżnia się, dającym dużo frajdy, precyzyjnym prowadzeniem.

Sportowy wygląd towarzyszył Pumie od samego początku, także wówczas, kiedy w latach 1997-2002 była miejskim coupé. Teraz model o tej nazwie jest przedstawicielem crossoverów segmentu B. Nowa Puma, bazuje na płycie podłogowej Fiesty, ma jednak od niej o 9 cm dłuższy rozstaw osi i o 7 cm większy rozstaw kół. Większy od Fiesty rozstaw osi pozwolił wygospodarować względem poprzednika dodatkową przestrzeń w kabinie. Zwiększoną ilość miejsca odczują zwłaszcza pasażerowie tylnej kanapy, którym przybyło miejsca na kolana. Wysokim osobom siedzącym z tyłu może jednak przeszkadzać niewielka przestrzeń nad głową. Puma jest autem pięciomiejscowym, ale trzem dorosłym nie będzie z tyłu wygodnie, gdyż nadwozie jest dość wąskie.

Ciekawe rozwiązanie dla osób wożących dzieci

Z tyłu Pumy będą za to dobrze czuły się dzieci. Podwójny system mocowania fotelików ISOFIX na tylnej kanapie zadba o ich bezpieczną podróż. Osobom, które planują wozić małe dzieci, spodobają się dające się w łatwy sposób zdjąć (dzięki suwakom) i wyprać pokrowce na siedzeniach. Ale nie zapominajmy o dorosłych. O zdrowy kręgosłup i dobre samopoczucie osób siedzących z przodu mogą zadbać fotele z funkcją masażu lędźwiowego odcinka (opcja).

Oryginalny schowek MegaBox

Najbardziej w Pumie zaskakuje jednak bagażnik. Ma 456 litrów pojemności (w wersjach z kołem zapasowym jest pomniejszony o 46 l) i za sprawą podwójnej podłogi oraz oryginalnego schowka MegaBox, jest niezwykle praktyczny. Schowek pod podłogą bagażnika o pojemności 81 litrów i wymiarach 764 x 753 x 306 mm (szer. x dł. x gł.) pozwala nie tylko przewieźć wysokie (do 115 cm), ale także np. zabrudzone przedmioty. Co ciekawe – można go swobodnie umyć, a brudną wodę opróżnić przez specjalny korek odpływowy.

Podwójna podłoga i elastyczna półka kufra

Kolejnym funkcjonalnym rozwiązaniem jest podłoga bagażnika o regulowanej wysokości. W najniższym położeniu pozwala uzyskać największą pojemność kufra. W górnym – po złożeniu oparć tylnych siedzeń ­– tworzy płaską powierzchnię. Dzięki temu rozwiązaniu w bagażniku Pumy możemy przewieźć przedmioty o rozmiarach 112 x 97 x 43 cm (dł. x szer. x wys.).

Innowacyjnym rozwiązaniem jest także półka zakrywająca przestrzeń bagażową. Podnosi się ona wraz z pokrywą bagażnika, a jej miękka struktura, po zamknięciu klapy dopasowuje się do kształtu przewożonych walizek, co zapobiega ich zgnieceniu. Wygodnym, choć rzadko spotykanym w tej klasie elementem wyposażenia jest także opcjonalny system bezdotykowego otwierania klapy bagażnika. Za pomocą prostego ruchu stopy pod tylnym zderzakiem klapa otworzy się bez użycia rąk.

Nowoczesne multimedia

Użytkownicy Pumy zadowoleni będą także z innych rozwiązań wnętrza takich jak bezprzewodowy system ładowania oraz z system łączności i rozrywki SYNC 3. Puma daje także kierowcy możliwość sterowania dźwiękiem, nawigacją i podłączonymi smartfonami za pomocą prostych poleceń głosowych. Obsługiwany przez 8-calowy, kolorowy ekran dotykowy system SYNC 3 jest także kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. Audiofilom polecamy system nagłośnienia audio B&O.

Aplikacja pozwoli zlokalizować pojazd

Fanom elektronicznych gadżetów spodoba się z pewnością aplikacja mobilna Ford Pass. Daje ona wiele ciekawych funkcjonalności. Za jej pośrednictwem możemy m.in. zlokalizować pojazd, sprawdzić poziom paliwa w zbiorniku, stan instalacji alarmowej, możemy także na odległość otworzyć lub zamknąć auto, a w modelach z automatyczną skrzynią zdalnie uruchomić silnik.

Tylko trzycylindrowe benzyniaki

Wśród gamy silnikowej Pumy znajdziemy wyłącznie doładowane trzycylindrowe jednostki mocach 125, 155 KM i 175 KM (wszystkie trzy w wersji 1.0 Ecoboost z miękką hybrydą). Jednostki o mocach 125 i 155 mogą dodatkowo współpracować z automatyczną skrzynią biegów Powershift, która jest standardowym wyposażeniem wersji 170 KM. Dla fanów ostrej jazdy Ford przygotował sportowy wariant ST 1.5 EcoBoost o mocy 200 KM (także trzycylindrowy). Kierowca Pumy ma możliwość wyboru aż 5 trybów jazdy: Normal, Eco, Sport, Droga nieutwardzona i Śliska nawierzchnia.

Podwozie, które daje fun z jazdy

Choć Puma wykorzystuje rozbudowaną platformę Fiesty, to z tyłu otrzymała nowe zawieszenie o nieco twardszych nastawach. Układ kierowniczy Pumy zapewnia świetną precyzję, a nadwozie nie wychyla się na zakrętach. Jej kierowca ma dużo frajdy podczas dynamicznego pokonywania ciasnych łuków. Twardsze zawieszenie sprawia jednak, że Puma bardziej podskakuje na nierównościach niż mniejsza Fiesta.

Szeroka gama wersji wyposażeniowych

Puma ma do zaoferowania aż sześć wersji wyposażenia. Odmiany Titanium, Titanium X, to propozycje dla osób ceniących klasyczny styl. Wersje ST-Line i ST-Line X skierowane są dla klientów lubiący sportowy styl. Dla osób poszukujących prawdziwych sportowych doznań przeznaczone są modele sygnowane logo Ford Performance – czyli wersje ST. Na liście wyposażenia Pumy można znaleźć m.in. adaptacyjny tempomat (ACC) wzbogacony o system Stop & Go, systemy rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i utrzymania na pasie ruchu. Dostępne są także kamera cofania o kącie widzenia 180 stopni oraz aktywny asystent parkowania.

Ford Puma – naszym zdaniem

Puma zaskakuje oryginalnym wzornictwem i funkcjonalnym wnętrzem, zwłaszcza jeżeli chodzi o transport bagaży. Samochód ma nowoczesne multimedia, ciekawą aplikację oraz imponująca listę systemów wspomagających. Pod maską crossovera Forda znajdziemy nowoczesne, żwawe w całym zakresie obrotów, doładowane silniki. Ceny Pumy może nie są okazyjne, ale najtańszy wariant wyposażeniowy z bazowym silnikiem (1.0 Ecoboost Hybrid 125 KM Titanium) możemy nabyć w cenie poniżej 100 tys. zł (95 900 zł).

Czytaj też:
Tego kampera dopieścili eksperci z Westfalii. Zachwyca funkcjonalnością i napędem
Czytaj też:
Pełna hybryda czy plug-in? Który napęd jest lepszy?

Galeria:
Ford Puma 1.0 Ecoboost
Źródło: Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl), Ford