Pełna hybryda czy plug-in? Który napęd jest lepszy?

Pełna hybryda czy plug-in? Który napęd jest lepszy?

Ford Kuga: HEV vs. PHEV – test porównawczy napędów hybrydowych
Ford Kuga: HEV vs. PHEV – test porównawczy napędów hybrydowych Źródło: Ford
Hybrydy z roku na rok zyskują na popularności. Przed 25 laty oferował je jeden producent, dziś są w niemal każdej marki. Wyjaśniamy, jakie są rodzaje hybryd i która z nich jest lepsza.

Kiedyś klienci mieli łatwiej. Idąc do salonu stali przed wyborem kupna auta zasilanego benzyną lub olejem napędowym. Obecnie mogą brać pod uwagę jeszcze napęd elektryczny, silniki benzynowe z fabrycznym LPG oraz aż trzy rodzaje układów hybrydowych: miękki, pełny i plug-in. Na przykładzie Forda Kugi przyjrzymy się dwóm ostatnim typom hybryd. Czym różnią się oraz dla kogo są stworzone?

Ford Kuga: HEV vs. PHEV – test porównawczy napędów hybrydowych

Kuga w dwóch wersjach hybrydowych

Ford Kuga w Polsce oferowany jest w dwóch wersjach hybrydowych: w pełnej hybrydzie (HEV) oraz hybrydzie plug-in (PHEV). Oba te napędy łączą korzyści tradycyjnych silników spalinowych z zaletami silników elektrycznych, co przekłada się na bardziej zrównoważoną i ekonomiczną jazdę. Zarówno pełne hybrydy (HEV), jak i hybrydy ze wtyczką (PHEV) przynoszą bowiem znaczące oszczędności paliwa i redukcję emisji spalin, a jednocześnie oferują niezwykłą wydajność.


Jak działa pełna hybryda?

W pełnej hybrydzie samochód wykorzystuje dwa rodzaje napędów – tradycyjny silnik spalinowy i silnik elektryczny. Ten na prąd doskonale sprawdza się w jeździe po miejskich obszarach, gdzie napędza samochód samodzielnie albo w trybie hybrydowym – razem z silnikiem spalinowym. Podczas hamowania lub zwalniania samochód typu HEV wykorzystuje energię kinetyczną do ładowania akumulatora, co znacząco obniża zużycie benzyny. Ta technologia sprawia, że hybryda HEV jest oszczędna, a zarazem dynamiczna, przy mniejszej emisji CO2.

Ford Kuga: HEV vs. PHEV – test porównawczy napędów hybrydowych

Jak działa hybryda typu plug-in?

Hybryda PHEV pozwala na jeszcze większe oszczędności paliwa i redukcję emisji spalin. W odróżnieniu od hybrydy HEV hybryda plug-in posiada większy akumulator trakcyjny, który można ładować z zewnętrznego źródła prądu, jak np. gniazdka domowego. To daje możliwość jazdy w trybie elektrycznym na znacznie większym dystansie (nawet do 88 km), bez używania silnika spalinowego. Dzięki temu hybryda PHEV jest dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy codziennie poruszają się na krótkich trasach miejskich w trybie w pełni elektrycznym, a jednocześnie mogą pokonywać dłuższe trasy, korzystając z trybu hybrydowego, bez ograniczeń w zasięgu auta. Podobnie jak w HEV-ie akumulator można doładować podczas hamowania, tyle tylko, że do zaledwie kilku procent jego całkowitej pojemności, co wystarcza jedynie na przejazd kilku kilometrów w trybie EV (podobnie jak w pełnej hybrydzie).

Elementy układu hybrydowego HEV

Ford Kuga HEV składa się z wolnossącego silnika benzynowego o pojemności 2,5-litra połączonego z elektryczną jednostką, zapewniając łączną moc systemową 190 KM. Energia elektryczna jest pozyskiwana wyłącznie podczas jazdy, głównie za pomocą zwalniania i hamowania.

Niewielka bateria zamontowana w pełnej hybrydzie ma wiele zalet. Akumulator nie zwiększa także przesadnie masy całkowitej samochodu, nie wpływając również na pojemność bagażnika. Jednocześnie oferuje znaczące korzyści, jeśli chodzi o zużycie paliwa. Kuga HEV jest niezwykle ekonomiczna, bowiem jej zużycie paliwa wynosi ok. 5,4 litra na 100 kilometrów (według WLTP). Dodatkowo przy wyraźnie wyższej mocy emituje znacznie mniej CO2 niż spalinowe wersje samochodu.

Gdzie się sprawdzi pełna hybryda?

Kuga z pełną hybrydą jest dostępna zarówno z napędem na przednie, jak i na wszystkie koła. SUV z napędem HEV jest w stanie na niewielkich dystansach (2-5 km) poruszać się w trybie w pełni elektrycznym, automatycznie przełączając się między pracą silnika elektrycznego i spalinowego lub generując moc z obydwu jednostek na raz. Cały system działa bez ingerencji kierowcy, zawsze dbając o jak najbardziej ekonomiczne w danym momencie rozwiązania. Kuga HEV sprawdza się zarówno w mieście, jak na dłuższych trasach, optymalizując zużycie paliwa.

Ford Kuga: HEV vs. PHEV – test porównawczy napędów hybrydowych

Niskie spalanie hybrydy plug-in. Tak, ale pod pewnymi warunkami...

W Kudze z hybrydą typu plug-in napęd hybrydowy wraz z silnikiem elektrycznym tworzy 2,5-litrowy, oszczędny silnik benzynowy pracujący w cyklu Atkinsona. Hybrydowy układ napędowy plug-in pozwala na naładowanie baterii również z gniazdka elektrycznego, dzięki czemu przy regularnym ładowaniu akumulatora można poruszać się w trybie w pełni elektrycznym przez dużą czasu użytkowania samochodu. Codzienne podróże do pracy czy na zakupy mogą odbywać się więc wyłącznie na prądzie. Jednocześnie samochód nie jest uzależniony wyłącznie od dostępności prądu, bowiem po wyczerpaniu się baterii oferuje większość zalet tradycyjnego samochodu hybrydowego. Niestety ze względu na wysoką masę dużego akumulatora trakcyjnego, Kuga PHEV podczas jazdy w trybie hybrydowym, jest mniej ekonomiczna od modelu zasilanego pełną hybrydą. Uzyskanie dobrej ekonomiki spalania w PHEV-ie uwarunkowane jest regularnym ładowaniem samochodu z gniazdka elektrycznego.

Nawet 88 km w trybie EV. Czysto teoretyczny zasięg na prądzie

Ford Kuga PHEV posiada baterię o pojemności 14,4 kWh, co zapewnia znacznie większy zasięg jazdy w trybie elektrycznym niż w hybrydzie HEV – nawet do 88 km w trybie miejskim (wg WLTP). Co istotne, samochód w trybie elektrycznym może jechać z prędkością aż do 135 km/h. Podczas podróżowania poza miastem z dużą prędkością Kugą PHEV zasięg w trybie EV jednak znacznie się kurczy i może być nawet o połowę mniejszy niż w trybie miejskim.

Ford Kuga: HEV vs. PHEV – test porównawczy napędów hybrydowych

Teoretycznie 1,4 l/100 km i to tylko na pierwszych 100 km

Producent obiecuje, że po naładowaniu akumulatora ze źródła zewnętrznego podczas jazdy na pierwszych 100 km samochód zużyje tylko 1,4 l/100 km (wg WLTP), a średnia emisja CO2 w tym samym trybie to zaledwie 32 g/km. To wartość kilkukrotnie mniejsza niż w samochodach zasilanych wyłącznie z silnikiem spalinowym, dodajmy uzyskana na stanowisku pomiarowym. Realnie na pierwszych 100 km, pokonywanych zwłaszcza w trybie pozamiejskim, trzeba liczyć się z dużo większym zużyciem benzyny. Podczas jazdy w trybie hybrydowym z niskim stanem prądu w akumulatorze trakcyjnym (system nigdy nie pozwala na całkowite jego rozładowanie) mocny rodzinny SUV dysponujący 225 KM powinien spalać ok. 5,5 l/100 km (wg WLTP, w rzeczywistości ok. litr więcej).

Pełna hybryda czy plug-in: który model wybrać?

Wybór między Kugą w wersji hybrydowej a hybrydowej plug-in zależy przede wszystkim od naszych potrzeb. W przypadku poruszania się po mieście obydwa samochody sprawdzą się znakomicie. Jeśli w domu lub w pracy mamy dostęp do taniej energii elektrycznej i będziemy regularnie podłączać auto do sieci, wówczas jazda na krótkich miejskich dystansach będzie bardziej ekonomiczna Kugą PHEV. W przeciwnym razie, podczas jazdy w trybie hybrydowym cięższa hybryda plug-in będzie mniej ekonomiczna od pełnej. Samochód z napędem HEV jest doskonałym kompanem na dłuższych trasach, choć mniejsza moc (190 vs. 225 KM w PHEV) będzie miała wpływ na nieco gorsze osiągi auta (przyspieszenie 0-100 km/h – 9,4 w HEV vs. 9,4 s w PHEV).

Bez dostępu do taniego prądu PHEV nie ma sensu

Hybryda plug-in także jest świetną propozycją do miasta, ale nie jest autem dla każdego. Po pierwsze jej użytkownik musi mieć dostęp do taniego prądu (cena 1 kWh w stacjach szybkiego ładowania może być nawet 3-krotnie wyższa od ceny prądu z domowego gniazdka). Po drugie, użytkownik musi konsekwentnie ładować akumulator trakcyjny. Hybryda PHEV nie jest idealnym wyborem dla osób, które dużo i często użytkują auto w trasie. Po pierwsze zgromadzony w akumulatorze prąd podczas jazdy pozamiejskiej szybko się skończy (na autostradzie nawet już po 40 km), po drugie jego doładowanie w trasie wydłuża czas podróżowania i w stacjach szybkiego ładowania jest kosztowne. Po trzecie samochody z napędem PHEV ze względu na duży akumulator trakcyjny mają zastosowany mniejszy zbiornik paliwa (w Kudze PHEV 45 l vs. 54 w HEV), a to z kolei sprawia, że musimy częściej odwiedzać nim stację paliw. Za to dzięki dwóm źródłom zasilania (benzynowemu i elektrycznemu) Kuga w wersji hybrydowej plug-in nie jest uzależniona od największych bolączek samochodów elektrycznych, do których należy choćby przeciętnie rozwinięta sieć stacji ładowania w Polsce czy ograniczony zasięg.

Naszym zdaniem

Kuga z pełną hybrydą (HEV) jest autem bardziej uniwersalnym, który sprawdzi się zarówno w ruchu miejskim jak i na trasie. Kuga PHEV jest idealnym wyborem dla tych, którzy poruszają się głównie w mieście i mają dostęp do taniego prądu z sieci. Jest jednak autem cięższym, przez co bardziej paliwożernym (czyt. mniej ekonomicznym podczas jazdy z ładowanym akumulatorem trakcyjnym).

Kolejnym czynnikiem decydującym o wyborze rodzaju hybrydy może być koszt jej zakupu. Ceny Kugi 2.5 Hybrid 190 KM rozpoczynają się od 175 290 zł, a Kugi 2.5 Plug-in Hybrid 225 KM od 192 890 zł (drożej o 17 600 zł). W obydwu przypadkach będą to auta z napędem na jedną oś, wyposażone w bezstopniową skrzynię. Obydwa hybrydowe modele Forda dostępne są z pakietem 4 lat ochrony w cenie pojazdu. Zawiera on Ford Protect, naprawy gwarancyjne i przeglądy serwisowe. Dodatkowymi bonusami są roczne ubezpieczenie samochodu w cenie oraz możliwość rozliczenia dotychczasowego samochodu na rabat do 4000 zł.

Czytaj też:
Policjanci kontrolowali emisje spalin. Kilkanaście aut już nie pojedzie
Czytaj też:
Oto Mustang GTD. Najmocniejszy w historii rodziny, 800-konny, na publiczne drogi

Galeria:
Porównanie hybrydowego Forda Kugi w dwóch wersjach hybrydowych
Opracował:
Źródło: Ford