Ma silnik V6, uciągnie 3,5 t i nie wstyd nim podjechać pod operę. Jest także dzielny w terenie

Ma silnik V6, uciągnie 3,5 t i nie wstyd nim podjechać pod operę. Jest także dzielny w terenie

Nowy Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6
Nowy Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 Źródło: Volkswagen Samochody Dostawcze
Nowy Amarok jest idealnym połączeniem samochodu wykorzystywanego do pracy i auta klasy premium. Podczas jazd testowych w polskich górach sprawdziliśmy, jak spisuje się na asfalcie i w terenie.

Druga generacja Volkswagena Amaroka jest spokrewniona technicznie z Fordem Rangerem. Obydwa pikapy produkowane są w fabryce Forda w Republice Południowej Afryki. Nowy Amarok urósł do 5350 mm, na wysokość przybyło mu 54 mm i mierzy 1884 mm, a jego rozstaw osi wynosi aż 3270 mm. Jest także autem bezpieczniejszym, co potwierdził 5-gwiazdkowy wynik w testach Euro NCAP.

Nowy Volkswagen Amarok – przestronne i luksusowe wnętrze

Większe rozmiary zewnętrzne przełożyły się na uzyskanie dodatkowego miejsca dla pasażerów oraz wygodniejszą pozycją w drugim rzędzie. W obu rzędach foteli mogą w komfortowych warunkach podróżować cztery dorosłe osoby (Amarok jest autem 5-miejscowym). We wnętrzu drugiej generacji pojawiły się lepsze materiały wykończeniowe (m.in. skórzana tapicerka, drewniane dekory, miękkie wstawki na drzwiach) oraz nowe cyfrowe rozwiązania. Uwagę zwraca zwłaszcza, pionowo zamocowany, 12-calowy ekran multimediów (przejęty od Forda). Za jego pośrednictwem możemy m.in. wybrać gotowe tryby jazdy.

Nowy Volkswagen Amarok – duży zapas mocy

Nowy Amarok występuje wyłącznie z silnikiem wysokoprężnym 3.0 TDI V6 o mocy 240 KM. Jednostka współpracuje z automatyczną, dziesięciobiegową skrzynią biegów i napędem na cztery koła 4Motion z czterema trybami jazdy. Amarok w starcie spod świateł może zawstydzić niejedno auto osobowe. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 8,8 s. Niestety 6-cylindrowa jednostka wysokoprężna potrafi dużo spalić. Podczas spokojnej jazdy między 12 a 15 l, w terenie nawet 20 l/100 km.

Nowy Volkswagen Amarok – idealny na bezdroża

Lepsza geometria nadwozia oraz większy prześwit (237 mm) poprawiają w nowym Amaroku zdolność do pokonywania przeszkód terenowych. Kąty natarcia, rampowy i zejścia wynoszą odpowiednio – 30, 21 i 23 stopnie. Nowy Amarok nie boi się dużych kałuż – głębokość brodzenia wynosi aż 80 cm. Fanów offroadu ucieszy dostępność reduktora oraz blokada tylnego mechanizmu różnicowego. Poza trybami 2H, 4H i 4L jest także 4A, czyli automatycznie dołączany, elektrycznie regulowany napęd 4x4 z przeznaczeniem do jazdy po asfaltowej drodze. W terenie z pomocą przychodzi także system obserwacji otoczenia Area View, czyli obraz z czterech kamer, w tym widok 360 stopni z góry.

Nowy Volkswagen Amarok – nawet sześć trybów jazdy

W testowanym modelu dostępne były tryby: „Normal” i „Eco”, „Śliska nawierzchnia”. Do jazdy w terenie wykorzystywaliśmy z kolei tryb „Głęboki śnieg/piasek”, który oprócz ustawień kontroli trakcji na ten rodzaj nawierzchni automatycznie uruchamiał blokadę tylnego mechanizmu różnicowego. Na bezdrożach możemy także skorzystać z tryby „Muł/Koleiny”, a podczas holowania ciężkiej przyczepy lub jazdy z wypełnioną po brzegi skrzynią ładunkową – tryb „Ładunek/Przyczepa”.

Nowy Volkswagen Amarok – wół roboczy

Amarok może holować przyczepę o masie 3500 kg, a jego ładowność wynosi do 1045 kg. Przestrzeń ładunkowa ma wymiary (dł. x szer. x wys.): 1651 mm x 1584 mm (1227 mm między nadkolami) x 525 mm). W nowym Amaroku między nadkolami zmieści się poprzek europaleta, którą można stabilnie zamocować dzięki umieszczonym tam uchwytom o wytrzymałości 400 kg. Roleta przestrzeni ładunkowej może być otwierana i zamykana elektrycznie (z wnętrza auta, przyciskiem na skrzyni lub kluczykiem). Ciekawostką jest możliwość obciążenia dachu: 85 kg dynamiczne i 350 kg statyczne. Parametry te są zupełnie wystarczające, by zamocować na dachu Amaroka namiot dachowy.

Nowy Volkswagen Amarok – trzy wersje wyposażenia

Klienci mogą wybrać jedną z trzech wersji wyposażeniowych (Style, PanAmericana i Aventura). Wszystkie trzy wersje seryjnie wyposażone są m.in. w dwustrefową klimatyzację Climatronic, w Digital Cockpit, multifunkcyjną ogrzewaną kierownicę, blokadę tylnego mechanizmu różnicowego, matrycowe ledowe reflektory IQ. Lights i hak holowniczy. Posiadają także aktywny tempomat ACC, system rozpoznawania znaków drogowych oraz ograniczeń prędkości, kamerę 360° „Area View” wraz z kamerą cofania, asystenta parkowania z czujnikami z przodu i z tyłu Park Assist (w przypadku wersji Aventura jest to system Park Assist Plus) oraz systemy Lane Assist i Side Assist.

Nowy Volkswagen Amarok – Style do ciężkiej pracy

Wersja Style jest najczęściej wykorzystywana jako samochód czysto użytkowy – np. w gospodarstwach rolnych, czy na placach budów. Dlatego wyposażono ją w łatwą w utrzymaniu tkaninową tapicerkę Art Velour i pozbawiono dodatkowych elementów stylistycznych, takich jak stopnie boczne, dodatkowe orurowanie, czy rolety zamykające przestrzeń ładunkową. Dzięki poszerzonej palecie lakierów od teraz Amarok Style dostępny jest w dwóch kolorach: czarny Midnight metalik i szary ciemny metalik. Bazowa wersja Style, wyposażona jest w aluminiowych felgi „Amadora” o rozmiarze 18 cali i w opony 255/65.

Nowy Volkswagen Amarok – komfortowa PanAmericana

Wersja PanAmericana to idealny towarzysz wypraw w nieznane. Jak sama nazwa wskazuje, stylistyka Amaroka PanAmericana jednoznacznie świadczy o jego terenowym charakterze, który dodatkowo podkreślają specjalne elementy wyposażenia. Wersję tę wyposażono również w 18-calowe felgi „Amadora”, ale lakierowane w kolorze czarnym i z oponami All Terain. Ponadto uwagę zwraca stylistyka jego nadwozia: ciemnoszare, matowe obudowy lusterek i klamki, zderzak przedni stylizowany na kształt litery X, zderzak tylny w kolorze kontrastowym, boczne stopnie i orurowanie przedziału ładunkowego w kolorze czarnym. Jako samochód przeznaczony na dalekie wyprawy, PanAmericana charakteryzuje się również m.in. komfortowym zawieszeniem, elektrycznie regulowaną roletą przestrzeni ładunkowej oraz komfortowym wnętrzem z tapicerką siedzeń ze skóry Cricket i systemem nagłośnienia Harman Kardon z 10 głośnikami. Tutaj również dostępne są dwie wersje kolorystyczne: czerwony Deep metalik i beżowy jasny metalik.

Nowy Volkswagen Amarok – Aventura dla lubiących się wyróżniać

Wersja Aventura jest najbardziej elegancka i przyciągająca wzrok. W jej sylwetce już na pierwszy rzut oka widoczny jest charakterystyczny niebieski lakier nadwozia oraz 21-calowe felgi „Varberg” z oponami o rozmiarze 275/45, przedni zderzak zaprojektowany na kształt litery X, chromowane lusterka zewnętrzne i klamki drzwi, tylny zderzak z chromowanymi aplikacjami, światła tylne LED, sportsbar w kolorze nadwozia oraz stopnie przy drzwiach z chromowanymi wstawkami. We wnętrzu Aventury oprócz bogatego wyposażenia charakteryzującego wszystkie trzy wersje znajdziemy m.in. fotele tapicerowane skórą Savona i dywaniki premium z napisem „Aventura”. Kolory lakierów dostępne dla wersji Aventura to niebieski jasny metalik i dodatkowo czarny Midnight metalik.

Nowy Volkswagen Amarok – cena i finansowanie

Cena Volkswagena Amaroka zaczynają się od 229 000 zł netto (Style). Bogatsza PanAmericana kosztuje 249 000 zł netto, a topowa odmiany Aventura 269 000 zł netto. Podobnie jak pozostałe modele marki Volkswagen Samochody Dostawcze, również nowy Amarok posiada gwarancję na 5 lat lub 150 000 km. Klienci mogą skorzystać z pakietu dodatkowych korzyści., m.in. dokupić pakietu przeglądów w promocyjnej cenie, aby oszczędzać na przeglądach okresowych przez 5 lat. Wśród rozwiązań oferowanych przez Volkswagen Financial Services dostępne są: leasing i kredyt samochodowy dla firm oraz kredyt dla osób fizycznych.

Nowy Volkswagen Amarok – moim zdaniem

Druga generacja pikapa Volkswagena jest autem niezwykle uniwersalnym. Idealnie sprawdzi się do ciężkiej pracy (zmieści dwie palety, uciągnie przyczepę 3,5 t i zabierze ponad tonę ładunku), nie zawiedzie w ciężkim terenie (gotowe tryby jazdy, reduktor, blokada tylnego dyferencjału, duży prześwit), a na asfalcie, dzięki dużemu zapasowi mocy (240 KM) zapewnia świetną dynamikę (0-100 km/h w 8,8 s). Jego wnętrze jest przestronne i luksusem. Zachętę do zakupu stanowi 5-letnia gwarancja, nieco mniej cena modelu (od 291 670 zł z VAT). Teraz jednak Volkswagen Dostawcze oferuje na Amaroka 10-procentowy rabat.

Volkswagen Samochody Dostawcze – nowości

W 2024 roku Volkswagen planuje zakończyć produkcję Transportera T6.1. W drugim kwartale przyszłego roku zadebiutuje nowa, siódma generacja popularnego Volkswagena Buli (T7). W tym samym okresie Volkswagen chce pokazać możliwości jakie będzie oferował ID.Buzz AD, czyli autonomiczny elektryczny bus Volkswagena. Na początku trzeciego kwartału 2024 roku niemiecki producent zaprezentuje ID. Buzza LWB. czyli model w wersji z dłuższym rozstawem osi. W drugiej połowie przyszłego roku zaplanowany jest debiut nowego Volkswagena California. Volkswagen zapowiedział także, że drobne modernizacje przejdzie dostawczy Crafter. Otrzyma cyfrowe zegary i zostanie wyposażony w elektrohydrauliczny hamulec ręczny.

Volkswagen Samochody Dostawcze – ciekawostki

Już w najbliższą sobotę 16 grudnia, główny ośrodek narciarski w Szczyrku (Szczyrk Mountain Resort) organizuje uroczyste otwarcie sezonu. Tego dnia narciarze i turyści liczyć mogą na szereg atrakcji, wśród których będą również te przygotowane przez markę Volkswagen Samochody Dostawcze, m.in. jazdy testowe najnowszymi modelami, m.in. ID. Buzzem i Amarokiem. Z kolei w 2024 roku polscy skoczkowie będą jeździli na treningi i zawody dostawczymi modelami Volkswagena, m.in.: Crafterem Furgonem, Transporterem, Caddy czy Multivanem. To efekt zawartej w sierpniu 2023 roku umowy sponsorskiej pomiędzy Polskim Związkiem Narciarskim i Grupą Krotoski – jednym z największych dealerów w branży motoryzacyjnej.


Czytaj też:
Nowy Volkswagen Transporter. Będzie jak elektryczny ID. Buzz?
Czytaj też:
Wyprzedaż kamperów Volkswagena. Jedna piąta ceny w dół za Grand Californię

Galeria:
Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 4Motion
Źródło: Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl), Volkswagen Samochody Dostawcze