Coraz mniejszy import, coraz starsze gruchoty. Polska złomowiskiem Zachodu?

Coraz mniejszy import, coraz starsze gruchoty. Polska złomowiskiem Zachodu?

Samochody używane
Samochody używane Źródło: Santander
Kolejny miesiąc z rzędu spadła liczba importowanych do Polski samochodów używanych. Po raz kolejny został też pobity niechlubny rekord wieku wwożonych aut.

W listopadzie 2022 roku zarejestrowano w Polsce zaledwie 59 586 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 18,7 proc.

Jak pisze Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, pomijając pandemiczne miesiące (luty, marzec, kwiecień 2020 roku), ostatnio tak niski wynik z cyfrą 5 na początku odnotowano w grudniu 2015 roku. Biorąc pod uwagę wyniki wyłącznie listopadowe, mniejszy import notowano tylko w 2014 roku.

Wyniki tego segmentu są coraz słabsze

Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 54 471 sztuk – stanowiły samochody osobowe, których rejestracje wykazały drastyczny spadek w tym roku – o 18,7 proc. Widać, że kryzys rozlewa się również na mały biznes. Import samochodów użytkowych – 5 115 sztuk wykazał spadek o 19,0 proc.

Łącznie import w okresie 11 miesięcy wyniósł 717 425 aut i jest o 17,5 proc. mniejszy niż rok wcześniej. Wiele wskazuje na to, że na koniec roku skumulowany wynik importu nie przekroczy 800 tys. sztuk. Mniejszy roczny notowano ostatnio w 2013 roku. Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych spadła na przestrzeni roku również o 17,5 proc., a samochodów dostawczych – o 17,8 proc.

Niechlubny rekord pobity

Sprowadzamy coraz starsze pojazdy, śrubowanie niechlubnego rekordu trwa. Średni wiek importowanego auta w listopadzie wyniósł 12,93 roku, a średnia po 11 miesiącach przekroczyła poziom 13 lat i osiągnęła dokładnie 13,08 roku. Decydujący wpływ na taki wynik miał rekordowy wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,16), a w przypadku silników benzynowych osiągnął pułap 14 lat (14,00).

Z Niemiec przyjeżdża najwięcej aut

Oto Top 20 krajów, z których w 2022 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

  1. Niemcy – 377 240 szt. (-25,9 proc.)
  2. Francja – 91 746 szt. (1,2 proc.)
  3. Belgia – 47 552 szt. (-16,3 proc.)
  4. Holandia – 38 328 szt. (0,6 proc.)
  5. Stany Zjednoczone – 34 881 szt. (6,1 proc.)
  6. Włochy – 21 213 szt. (-25,8 proc.)
  7. Austria – 20 211 szt. (-11,1 proc.)
  8. Szwajcaria – 18 628 szt. (-18,5 proc.)
  9. Szwecja – 17 881 szt. (10,2 proc.)
  10. Dania – 17 072 szt. (0,0 proc.)
  11. Kanada – 4 679 szt. (-8,5 proc.)
  12. Norwegia – 4 600 szt. (90,5 proc.)
  13. Wielka Brytania – 4 040 szt. (-49,0 proc.)
  14. Czechy – 3 485 szt. (-3,7 proc.)
  15. Luksemburg – 2 777 szt. (-19,1 proc.)
  16. Finlandia – 2 583 szt. (21,4 proc.)
  17. Hiszpania – 2 332 szt. (-4,3 proc.)
  18. Japonia – 1 349 szt. (11,2 proc.)
  19. Litwa – 1 035 szt. (19,5 proc.)
  20. Słowacja – 744 szt. (0,9 proc.)

Czytaj też:
Elektromobilność to nie jest jedyna droga. Te argumenty dają do myślenia
Czytaj też:
1 na 8 samochodów w Polsce ma cofnięty licznik. Jak wygląda nasz kraj na tle Europy?

Źródło: IBRM Samar