Pod koniec maja 2023 r. posłowie pracowali nad przepisami, mającymi ograniczyć niektóre skutki kradzieży tożsamości. Jak zauważył „portalsamorzadowy.pl”, tuż przed wniesieniem rządowego projektu na obrady Sejmu, wprowadzono w nim autopoprawkę, w której znalazły się zapisy nowelizujące działanie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
Koniec „czarnych blach”
Nowe przepisy, których wejście w życie zaplanowano na 1 stycznia 2024 r., mają w praktyce zakończyć okres ważności czarnych tablic rejestracyjnych. Będą nakładały na nowego właściciela obowiązek przerejestrowania pojazdu po zakupie. Obecnie ma on jedynie obowiązek zgłoszenia zakupu w ciągu 30 dni od dnia podpisania umowy kupna-sprzedaży pojazdu. Kara za niedochowanie tego terminu wynosi od 200 do 1000 zł. Dlatego wielu właścicieli aut (zwłaszcza samochodów klasycznych), dla podkreślenia ich oryginalności, zgłaszało jedynie ich zakup, a nie dokonywało przerejestrowania pojazdu. W ten sposób udało im się zachować czarne tablice, ale proceder ten tworzył bałagan w systemie. „Szacuje się, że na czarnych tablicach rejestracyjnych jeździ w Polsce 860 tys. pojazdów”. – informuje „portalsamorzadowy.pl”.
Przerejestrowanie pojazdu w ciągu 30 dni
Obowiązujące od 31 stycznia 2022 r. przepisy mówią, że przy zakupie pojazdu zarejestrowanego na terytorium Polski nie ma nakazu zmiany tablic rejestracyjnych, ale tyczy się to tylko tablic wyprodukowanych według nowego wzoru. Jak podaje „autokult.pl” nowe przepisy, które mają wejść w życie od początku 2024 roku, sprawią, że właściciele aut z czarnymi tablicami rejestracyjnymi będą musieli udać się do wydziału komunikacji, by przerejestrować samochód i otrzymać tablice o nowym wzorze. Za brak złożenia wniosku o rejestrację w ciągu 30 dni od dnia nabycia pojazdu przewidziano karę 500 zł. Spóźnienie o więcej niż 180 dni skutkować będzie karą w wysokości 1000 zł.
Likwidacja „martwych dusz”
Nowe przepisy mają na celu także usunięcie „martwych dusz”. Ustawa o ochronie tożsamości przewiduje, że pojazdy zarejestrowane przed 14 marca 2005 r., na których nie wykupiono przez 10 lat ubezpieczenia OC oraz nie przeszły badania technicznego, zostaną automatycznie wyrejestrowane i znikną z bazy CEPiK 10 czerwca 2024 roku. Właściciel będzie miał możliwość ponownej rejestracji pojazdu, jeśli wykona w nim badania techniczne i wykupi ubezpieczenie OC. Wprowadzenie tego przepisu sprawi, że liczba pojazdów znajdująca się w bazie CEPiK będzie odzwierciedlała faktyczną liczbę pojazdów na drogach.
Czytaj też:
Trudny QUIZ z polskimi filmami i serialami w tle. Idealny na urlopCzytaj też:
Kobieta z Tesli jednak nie spała? Tłumaczy, co naprawdę się wydarzyło