Niedbalstwo czy oszczędność? Szokujące przykłady usterek technicznych w ciężarówkach

Niedbalstwo czy oszczędność? Szokujące przykłady usterek technicznych w ciężarówkach

Usterki techniczne w ciężarówkach
Usterki techniczne w ciężarówkach Źródło:GITD
Obowiązkowe badania techniczne, częste kontrole ITD oraz wysokie kary finansowe nadal nie odstraszają kierowców i przewoźników, którzy lekceważą stan techniczny ciężarowych pojazdów. Podajemy z jakimi usterkami spotkali się inspektorzy w ostatnich dniach.

Okresowe badanie techniczne samochodu ciężarowego, przyczepy (naczepy) o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony należy przeprowadzać co roku. Pierwsze badanie techniczne samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t jest konieczne przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji.

Koszt badania samochodu ciężarowego i naczepy

Koszt badania technicznego samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) od 3,5 tony do 16 t wynosi 153 zł, a powyżej 16 t – 176 zł. Koszt badania technicznego przyczepy (naczepy) samochodu ciężarowego uzależniony jest również od jej DMC. Dla DMC do 3,5 tony koszt przeglądu naczepy to 79 zł, od 3,5 tony do 16 t DMC – 163 zł, powyżej 16 ton DMC – 177 zł.

Usterka techniczna w ciężarówce

Wysokość kar za brak badania technicznego ciężarówki

Wysokość kary za brak badania technicznego samochodu ciężarowego zależy od roli i odpowiedzialności poszczególnych osób. Dla właściciela pojazdu wynosi 2000 zł, dla osoby zarządzającej transportem – 200 zł, a dla kierowcy od 20 do 5000 zł.

Jak wskazują poniższe przykłady, nie wszyscy kierowcy i właściciele ciężarówek starannie dbają o stan techniczny zestawów. Dodamy jedynie, że niesprawne hamulce czy pęknięta opona mogą spowodować utratę panowania nad ciężarowym zestawem, a w przypadku kolizji lub wypadku samochód osobowy w starciu z nim (ze względu na różnicę wagi) zawsze będzie na straconej pozycji.

Usterki techniczne w ciężarówkach

Uszkodzona opona w woj. lubuskim

W środę (20 września), na drodze krajowej nr 24 koło Wierzbna, funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego z Gorzowa Wielkopolskiego skontrolowali polską ciężarówkę przewożącą 23 tony stali. Jedna z opon naczepy była poważnie uszkodzona, a blaszany element podłogi mógł w każdej chwili odpaść. Dodatkowo na jednym z bębnów hamulcowych brakowało osłony.

Usterki techniczne w ciężarówkach

Niesprawne hamulce i zużyta opona w woj. warmińsko-mazurskim

We wtorek (26 września), na ekspresowej „siódemce” pomiędzy Miłomłynem a Małdytami, iławscy inspektorzy warmińsko-mazurskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali zespół pojazdów ukraińskiego przewoźnika. Oględziny ciężarówki wykazały brak tarczy hamulcowej oraz okładzin i klocków hamulcowych w naczepie na pierwszej osi. Wiele do życzenia pozostawiał też stan opon na tej samej osi naczepy. Stwierdzono ich znaczące uszkodzenie i nadmiernie zużyty bieżnik. Inspektorzy zakazali dalszej jazdy i zatrzymali dowód rejestracyjny pojazdu.

Usterki techniczne w ciężarówkach

Stan opony i brak badań technicznych woj. zachodniopomorskim

We wtorek (26 września) na krajowej „szóstce”, inspektorzy zachodniopomorskiej ITD skontrolowali pojazd ciężarowy, którym przewożony był piach. W tym przypadku zastrzeżenia dotyczyły stanu jednej z opon w naczepie. Kontrola wykazała również brak aktualnych badań technicznych naczepy.

Usterki techniczne w ciężarówkach

W każdym z powyższych przypadków inspektorzy ITD zatrzymali dowód rejestracyjny pojazdu i zakazali jego dalszego używania. Wobec przedsiębiorców i osób zarządzających transportem w przedsiębiorstwie zostaną wszczęte postępowania administracyjne, zagrożone karą pieniężną.

Czytaj też:
O włos od tragedii. Hamulce ciężarówki były w fatalnym stanie
Czytaj też:
O 20 t za dużo, do tego niesprawny ABS. Kierowca dostał mandat, a przewoźnik zapłaci 18 tys. zł