Dokładnie 13 listopada 1953 roku pierwszy Seat zjechał z taśmy produkcyjnej w barcelońskiej fabryce Zona Franca. Model 1400 po wprowadzeniu na rynek zachwycił klientów swoim stylowym wyglądem nawiązującym do samochodów amerykańskich. Był jednym z pierwszych samochodów w Europie, w którym zastosowano samonośne nadwozie, zwane wówczas pontonem.
Seat 1400 – na początku montowany był z włoskich części
Model 1400 był autem klasy średniej (wym. dł./szer./wys. 4305/1655/155 mm, rozstaw osi 2650 mm, masa 1200 kg), a jego konstrukcja wzorowana była na Fiacie 1400. Części do Seata 1400 wytwarzane były we Włoszech, w Hiszpanii odbywał się jedynie montaż.
Seat 1400 – w latach 50. ogrzewanie nie było standardem
W latach 50. królował chrom, duże okrągłe reflektory i dyskretne tylne światła. Wszystkie te elementy posiadał pierwszy model wyprodukowany przez Seata. Tył pojazdu był zaokrąglony i charakteryzował się zwężającymi się tylnymi światłami. Był to również jeden z pierwszych modeli, w których wprowadzono zakrzywione, jednoczęściowe szyby przednie i system ogrzewania. Choć bagażnik modelu 1400 był duży (1750 l), jego znaczną część zajmowało koło zapasowe. Auto wyposażone było 48-litrowy zbiornik paliwa.
Seat 1400 – moc 44 KM i prędkość maksymalna 120 km/h
Seat 1400 wyposażony był w rzędowy czterocylindrowy silnik benzynowy, który przy pojemności skokowej 1395 ccm rozwijał moc 44 KM. Jednostka połączona była z 4-biegową manualną skrzynią biegów, a napęd trafiał na tylne koła. Średnio zużywał 10,5 l/100 km, a jego prędkość maksymalna wynosiła 120 km/h.
Seat 1400 – kombi, furgon i pikap
W linii 1400 znalazły się także modele: 1400 A w 1954 roku, 1400 B w 1956 roku i 1400 C w 1960 roku. Oprócz sedana produkowano także pięciodrzwiowe kombi, dwudrzwiowego furgona oraz pikapa. Z hiszpańskich zakładów wyjechał także sześciomiejscowy sedan. Z każdą kolejną wersją modelu wprowadzano ulepszenia w zakresie osiągów i konstrukcji.
Seat 1400 – produkowano go przez 11 lat
Chociaż początkowa produkcja modelu 1400 była niewielka, do końca 1954 r. dostarczono 959 sztuk. Rok później zbudowano niemal 3 tys. aut, które w znacznej większości powstały z hiszpańskich części. W 1956 r. zbudowano 7 tys. modeli 1400, a rok później aż 10 tys. aut. Produkcję Seata 1400 (modelu C) zakończono w 1964 roku. Łącznie wyprodukowano 98 978 egzemplarzy. Jego następcą został model 1500.
Czytaj też:
Duży fiat z 1988 roku trafił na aukcje. Wygląda jak nowyCzytaj też:
Był mały i „zły”. Miał tylko 27 KM, ale uznawano go za sportowy model