Był mały i „zły”. Miał tylko 27 KM, ale uznawano go za sportowy model

Był mały i „zły”. Miał tylko 27 KM, ale uznawano go za sportowy model

Abarth 595 z 1963 roku
Abarth 595 z 1963 roku Źródło:Abarth
We wrześniu 2023 roku minęło 60 lat od debiutu Abartha 595. Z tej okazji przypominamy historię włoskiej marki oraz sportowego modelu stworzonego przez Carlo Abartha.

Historia Abartha – sportowej marki wywodzącej się z Fiata, obecnie należącej do koncernu Stellantis, rozpoczęła się w 1949 roku, kiedy to po zakończeniu kariery kierowcy wyścigowego, Carlo Abarth wraz z Guido Scagliarinim stworzyli firmę Abarth & C. Pierwszym wyprodukowanym pojazdem był model 204 A Roadster oparty na Fiacie 1100, który wygrał zawody 1100 Sport Championship oraz odniósł sukces w Formule 2. Wygrane w motorsporcie sprawiły, że Abarth zaczął oferować zestawy tuningowe do seryjnych pojazdów. Już w latach 50. i 60. marka Abarth kojarzona była z takim hasłami jak: sport, tuning i osiągi.

Abarth 595 z 1963 roku

Większa moc, głośniejszy wydech i nietuzinkowy wygląd

We wrześniu 1963 roku Carlo Abarth zaprezentował Abartha 595. Pojazd oparty na popularnym Fiacie 500 D, szybko zdobył serca publiczności i prasy. Swoją nazwę wziął od pojemności skokowej, która została zwiększona dzięki przeprojektowaniu cylindrów i tłoków oraz zastosowaniu całkowicie nowych materiałów. Z zewnątrz samochód różnił się od Fiata 500 D za sprawą perforowanej chłodnicy typu 850TC oraz napisom „Fiat Abarth 595” i „World Champion”. Drugi z nich nawiązywał do rekordów ustanowionych przez pojazdy stworzone przez Officine z Corso Marche.

Abarth 595 z 1963 roku

Mały i „zły”, tak jak Skorpion

Ten mały, wyjątkowo agresywny i hałaśliwy samochód miał o 30 proc więcej mocy w porównaniu do oryginalnej wersji. Dysponował 27 KM uzyskiwanymi przy 5000 obr./min i i rozpędzał się do prędkości 120 km/h. Wyścigowy charakter Abartha 595 podkreślała ponadwymiarowa aluminiowa miska olejowa, która wystawała spod tylnego pasa. Obok niej zamocowany był sportowy tłumik z podwójnym wylotem typu „Record Monza”.

Utalentowany inżynier i marketingowiec

Oficjalna premiera modelu 595 odbyła się 31 października 1963 roku, podczas Salonu Motoryzacyjnego w Turynie. Carlo Abarth postanowił wyróżnić się na tle konkurencji, oferując odwiedzającym turyńskie targi kupon na jazdę testową nowym modelem. Inicjatywa okazała się ogromnym sukcesem. Wkrótce wyprodukowano 1000 pierwszych samochodów Abarth 595 z homologacją wyścigową.

Naturalna ewolucja modelu 595

Podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu 1964 roku, Carlo Abarth zaprezentował model Fiata Abarth 695 będący naturalną ewolucją 595. Koncepcja technicznego „upgrade’u” z czasem stała się jednym z najważniejszych filarów tradycji marki Abarth. Później, dzięki udanym zestawom tuningowym można było przenieść najważniejsze ulepszenia Abartha również do seryjnie produkowanych Fiatów, zmieniając je zarówno pod względem mechanicznym, jak i estetycznym.

Abarth jest wierny hasłom sprzed 60-ciu lat

Podstawowe wartości marki, takie jak osiągi i styl, promowane przez pierwsze modele Abartha, są nadal widoczne w gamie Abartha. Wskrzeszona w 2007 roku marka oprócz elektrycznego modelu 500e oferuje obecnie także spalinowe wersje: 595 o mocy 165 KM oraz wyróżniającą się jeszcze lepszymi osiągami odmianę 695 o mocy 180 KM.

Abarth 595 z 1963 roku

Jak podkreślają inżynierowie Abartha, nawet po sześćdziesięciu latach wartości promowane przez Carlo Abartha są nadal niezwykle aktualne oferowanych samochodach spod znaku Skorpiona.

Czytaj też:
Ma centralny silnik i świetną aerodynamikę. Sportowy Mercedes obchodzi okrągły jubileusz
Czytaj też:
Opel Kadett C ma już 50 lat. W PRL-u był marzeniem wielu Polaków