Opel Kadett C ma już 50 lat. W PRL-u był marzeniem wielu Polaków

Opel Kadett C ma już 50 lat. W PRL-u był marzeniem wielu Polaków

Opel Kadett C
Opel Kadett C Źródło: Opel
Latem 1973 roku wprowadzono na rynek trzecią generację Kadetta. Auto miało wiele innowacyjnych rozwiązań, w tym trzypunktowe pasy bezpieczeństwa w standardzie. To nie jedyny element, dzięki któremu Kadett C zdobył uznanie klientów.

Zanim pojawiła się Astra, Kadett dał nazwę serii kompaktowych modeli Opla. Jego historia zaczęła się jeszcze przed II Wojną Światową. Kadett zadebiutował w roku 1936. Miał jedną parę drzwi, dwuczęściową maskę oraz benzynowy silnik 1.1. Auto zostało jednak wycofane z produkcji w 1940 roku, a nazwa Kadett na 22 lata zniknęła z oferty modelowej Opla. Kadett A został oficjalnie zaprezentowany w 1962 w roku. Auto produkowane w Bochum sprzedawane było początkowo jako sedan, nieco później dołączyły dwie wersje nadwoziowe: kombi i coupé. Do jego napędu służył silnik 1.0 o mocy 40 KM (później wzmocniony o 8 KM). Kadetta A wyprodukowano w liczbie 649 512 egzemplarzy.

Opel Kadett B – duża liczba wersji nadwoziowych

Druga generacja Kadetta (B) pojawiła się w 1965 roku. Auto zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Oprócz sedana (2- i 4-drzwiowego), kombi (także w wersji 3d) i coupé (dwa rodzaje) model dostępny był jeszcze jako fastback (3- i 5-drzwiowy). Gama silnikowa obejmowała m.in. silniki 1.1 o mocach od 40 do 60 KM oraz 1.7 w wersji 60 lub 75 KM. Nieco później dołączył wariant 1.9 (90 KM). Na przestrzeni 8 lat produkcji Kadetta B fabrykę w Bochum opuściło 2 691 300 egzemplarzy tego modelu.

Opel Kadett C – nie tylko z Niemiec

Kadett C był trzecią powojenną generacją kompaktowego Opla. Auto zadebiutowało późnym latem 1973 roku i różniło się od prawie wszystkich innych modeli, które wprowadzono wcześniej. Trzecia generacja Kadetta była początkowo dostępna jako dwu- i czterodrzwiowy sedan w wersji normalnej i luksusowej, jako trzy- i pięciodrzwiowe kombi oraz jako coupé. Potem pojawiło się znacznie więcej wariantów, ponieważ Kadett C został zaprojektowany jako „światowy samochód”. Nie tylko zjeżdżał z linii montażowych w Niemczech, ale był również produkowany jako Chevette w Vauxhall w Wielkiej Brytanii. Ponadto był on również produkowany w Azji, Australii oraz Ameryce Północnej i Południowej z nieco zmodyfikowanym nadwoziem i technologią dostosowaną do lokalnych warunków.

„Opla Kadetta C nie tylko prowadzi się niezwykle dobrze, ale jest też on solidnie zbudowany i wykończony. Wymaga niewielkiej obsługi, jest łatwy w naprawie i ekonomiczny w eksploatacji” – napisali eksperci testujący samochody w „Auto motor und sport”.

Benzyniaki o mocy od 52 do 105 KM

Kadett C miał silnik z przodu, a napęd trafiał na tylne koła. Na rynku niemieckim oferowane były silniki o pojemności 1,2 litra i mocy 52 KM i 60 KM. Na początku 1975 roku do gamy jednostek napędowych dołączył ekonomiczny benzyniak 1.0 o mocy 40 KM. Za sprawą modelu GT/E z wtryskiem paliwa o mocy 105 KM, zaprezentowanego na targach IAA w 1975 roku, Opel kontynuował tradycję Rallye Kadett.

Innowacyjne rozwiązania Kadetta C

Kiedy w 1973 roku „generacja C” zaczęła zjeżdżać z linii produkcyjnej, był to pierwszy Kadett wyposażony w trzy punktowe pasy bezpieczeństwa na przednich siedzeniach, przymocowane do słupka B na górze i na dole, a także do zamka pasa. Było to ratujące życie zabezpieczenie, które dzięki prostej obsłudze jedną ręką zyskało akceptację wielu osób, nawet tych, które nie lubiły pasów bezpieczeństwa. Nie było to wówczas oczywiste: wszystkie przyciski i przełączniki były łatwo dostępne, nawet przy zapiętych pasach bezpieczeństwa, a wskaźniki były zawsze czytelne.

Największą innowacją techniczną Kadetta C było dwuwahaczowe zawieszenie przednie ze sprężynami śrubowymi. We wszystkich wersjach standardem był stabilizator poprzeczny. Rozstaw kół był o 20 mm szerszy niż u poprzednika, co jeszcze bardziej poprawiało właściwości jezdne. Udoskonalona oś tylna doskonale współgrała z resztą, przyczyniając się do neutralnego prowadzenia i wysokiego poziomu bezpieczeństwa czynnego. W razie kolizji takie elementy, jak absorbujący energię uderzenia bezpieczny układ kierowniczy, strefy zgniotu z przodu i z tyłu oraz kabina pasażerska pełniąca funkcję klatki bezpieczeństwa, minimalizowały ryzyko obrażeń. By zminimalizować ryzyko wystąpienia pożaru podczas wypadku, zbiornik paliwa w limuzynie i coupe zamocowano nad tylną osią

Kadett C w sportowej wersji – 105 KM i 900 kg

Prezentując po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych IAA w 1975 roku Kadetta GT/E, Opel pokazał, że trzecia generacja Kadetta jest nie tylko bezpieczna, ale także sportowa. 1,9-litrowy silnik z wtryskiem paliwa Bosch L-Jetronic montowany w modelu Kadecie GT/E generował moc 105 KM. Przy masie zaledwie około 900 kilogramów osiągał prędkość maksymalną 184 km/h. GT/E był obiektem marzeń nie tylko młodych kierowców; od 1976 r. w kokpicie zasiadali znani kierowcy Opla, którzy wkrótce weszli do historii sportów motorowych. Walter Röhrl i Rauno Aaltonen odnieśli sukces za kierownicą GT/E o mocy 225 KM w Rajdzie Monte Carlo i Rajdzie Portugalii.

Kadett kabriolet – pałąk typu targa i składany miękki dach

W 1976 roku zaprezentowano Kadeta z nadwoziem bez sztywnego dachu. Kadett Aero, wyprodukowany przez Baur, słynną firmę karoseryjną ze Stuttgartu, był wyposażony w pałąk typu targa i składany miękki dach. Do dziś uważany jest za klasyka motoryzacji. Pojazd wzbudza zawsze ogromne zainteresowanie na zlotach zabytkowych Opli.

Kadett trzeciej generacji był sprzedawany też jako Buick Opel, Chevrolet Chevette, Daewoo Maepsy, Holden Gemini, Opel K-180 i Saehan Gemini. Historia Kadetta C zakończyła się w lipcu roku 1979. Kompaktowego Opla trzeciej generacji wyprodukowano w ilości 1 701 076 sztuk.

Czytaj też:
Pierwsze kombi Opla ma już 70 lat. Historia Olympii Rekord w wersji Caravan
Czytaj też:
Był prekursorem aut terenowych. Powstał w ekspresowym tempie

Galeria:
Opel Kadett C