Drogowcy chwalą się, że w tym roku ułatwili wjazd do Warszawy od południa i dojazd do Krakowa od północy. Ponadto informują, że domknęli obwodnicę Łodzi oraz wydłużyli odcinki drogi ekspresowej, która w przyszłości połączy Koszalin z Katowicami. Do tego jesienią droga krajowa nr 18 stała się na całej długości pełnoprawną autostradą, a na szlaku Via Baltica w realizacji jest ostatni odcinek ekspresówki S61.
267 km nowych dróg w 2023 roku
Od stycznia do października 2023 roku oddano kierowcom do użytku łącznie 266,5 km nowych dróg. Jak twierdzi GDDKiA, to nieco więcej niż planowano pod koniec ubiegłego roku. Poniżej prześledzimy kalendarz przekazanych w tym roku kierowcom dróg ekspresowych i autostrad w Polsce oraz podamy ich długości na poszczególnych odcinkach.
Drogi ekspresowe S7 i S52
GDDKiA podaje, że do połączenia ekspresówką Warszawy z Krakowem brakuje jeszcze tylko dwóch fragmentów S-ki w Małopolsce. Przed długim majowym weekendem udostępniono na zasadzie przejezdności trasę główną drogi ekspresowej S7, pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem, a do końca października oddano do ruchu węzeł Tarczyn Północ. Kierowcy zyskali nowy południowy wlot do Warszawy. Od początku września dwujezdniową drogą ekspresową można dotrzeć z węzła Warszawa Lotnisko do Miechowa (woj. małopolskim). W przyszłym roku zostanie udostępnione kolejne 5 km do węzła Szczepanowice i funkcjonującej już S7 do Widomej. Z końcem roku drogowcy obiecują dojazd nową trasą do Krakowa i północnej obwodnicy miasta w ciągu S52.
Gotowy jest już jej 3-kilometrowy fragment Węgrzce – Batowice, którego oddanie do ruchu zaplanowano w tym roku, jednak po rozmowach z władzami Krakowa odstąpiono od tego zamiaru. Głównym powodem jest wyczerpana przepustowość dróg lokalnych na osiedlu Piastów, które nie przejęłyby dodatkowego ruchu.
Drogi ekspresowe S11 i S14
Drogowcy w tym roku domknęli obwodnicę wokół Łodzi, oddając do ruchu jej drugi, po zachodniej stronie miasta, odcinek w ciągu S14 pomiędzy Aleksandrowem Łódzkim i Słowikiem. Oddali do użytku także dwa długie fragmenty drogi ekspresowej S11, blisko 48 km od Koszalina do Bobolic oraz blisko 25-kilometrową obwodnicę Olesna.
Droga ekspresowa S61
Niedawno informowaliśmy, że do ukończenia Via Baltica, czyli drogi ekspresowej S61 komunikującej Polskę z Litwą, brakuje tylko ok. 12-kilometrowego odcinka na wysokości Łomży. Zostanie on udostępniony na zasadzie przejezdności w przyszłym roku. W tym roku oddano do ruchu blisko 50 km tej trasy. Odcinek na wysokości Ełku połączył się z oddanymi wcześniej sąsiednimi fragmentami, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta. Realizacja łącznic węzła Łomża Zachód umożliwiła udostępnienie kierowcom fragmentu trasy od węzła Łomża Południe, a niedawne oddanie do ruchu odcinka od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa skomunikowała Łomżę z siecią dróg szybkiego ruchu. Jak zapowiadają drogowcy, w przyszłym roku po udostępnieniu zachodniej obwodnicy tego miasta S61 przejmie również ruch samochodów ciężarowych zmierzających szlakiem Via Baltica z Europy do Litwy, Łotwy, Estonii i Finlandii.
Droga ekspresowa S3
Kierowcy mogą już korzystać z przygranicznego odcinka drogi ekspresowej S3 od Kamiennej Góry do Lubawki. Odcinek ma długość 15 km, z czego 3-kilometrowy fragment od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej nastąpi to w 2025 roku.
Autostrada A18
Na zachodzie Polski została zakończona budowa południowej jezdni obecnej DK18. Tym samym trasa o długości ok. 70 km, od granicy z Niemcami w Olszynie do Golnic w woj. dolnośląskim, stała się pełnoprawną autostradą A18.
Ponad 5100 km dróg szybkiego ruchu w Polsce
Obecnie mamy 5115,6 km dróg szybkiego ruchu w Polsce, z czego autostrady mają długość 1849,2 km, a drogi ekspresowe 3266,4 km. Poniżej przedstawiamy listę dróg oddanych do użytku w 2023 roku z podziałem na drogi ekspresowe, autostrady oraz obwodnice powstałe w ciągu dróg krajowych:
Drogi ekspresowe (198,7 km)
- S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (ok. 15,3 km)
- S6 obwodnica Sianowa (ok. 5,5 km)
- S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn)
- S7 Moczydło – Miechów (18,7 km)
- S11 Koszalin Zachód – Zegrze Pomorskie (16,9 km)
- S11 Zegrze Pomorskie – Kłanino (19,3 km)
- S11 Kłanino – Bobolice (11,6 km)
- S11 obwodnica Olesna (24,8 km)
- S14 Aleksandrów Łódzki – Słowik (14,5 km)
- S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego – II jezdnia (5,4 km)
- S61 Ełk Południe – Kalinowo (22,9 km)
- S61 Podborze – Śniadowo (19,5 km)
- S61 Łomża Zachód – Łomża Południe (7,2 km – budowa zakończyła się w 2022 roku, jednak odcinek został dopuszczony do ruchu w 2023 roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód)
Autostrady (49,4 km)
- A18 granica państwa – Żary (11,7 km)
- A18 Iłowa – gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km)
- A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego – Golnice (21,5 km)
Obwodnice (18,4 km)
- DK13 obwodnica Warzymic i Przecławia (4,2 km)
- DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km)
- DK45 obwodnica Praszki (12,8 km)
Czytaj też:
Na Mazurach powstanie kolejna obwodnica. Poznaliśmy szczegóły drogowej inwestycjiCzytaj też:
Ekspresówka S3 na południu Polski już otwarta. Kierowcy nie korzystają jednak z pełnego odcinka