Liczbę oraz rozmieszczenie stacji elektrycznych wzięli pod lupę eksperci. Chcieli sprawdzić, które miasta i województwa są najbardziej przyjazne właścicielom ekologicznych aut.
Mazowsze liderem? Tylko pozornie
– Nikogo nie powinno dziwić, że liderem w liczbie stacji ładujących jest województwo mazowieckie. Znaleźć tam można aż 131 ładowarek samochodowych. Najmniej jest ich natomiast w województwie świętokrzyskim, tylko 11 – wylicza Magda Zglińska z Yanosika, który opracował raport.
Dane te nie pozwalają jednak na konkretne oszacowanie tego, które województwo jest najbardziej przyjazne właścicielom aut elektrycznych. Duża liczba ładowarek w woj. mazowieckim może wynikać bowiem przede wszystkim z faktu, że region ten ma po prostu zdecydowanie większą powierzchnię niż inne województwa.
Aby przygotowane zestawienia były bardziej miarodajne i jeszcze dokładniej odzwierciedlały liczbę ładowarek, przeliczono je na 100 tys. mieszkańców. Dzięki temu łatwiej jest ocenić, w których województwach ich zagęszczenie jest największe.
Województwa lepsze i gorsze
Po takim przeliczeniu zauważyć można, że najwięcej ładowarek na 100 tys. mieszkańców jest w województwie małopolskim, dolnośląskim, zachodniopomorskim i pomorskim. Mazowieckie uplasowało się w tej klasyfikacji dopiero na 5 pozycji.
Warszawa nie zachwyca
– Dane te prezentują się podobnie dla poszczególnych miast. Pod względem liczby ładowarek przoduje Warszawa, jednak po ich przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców, stolica znajduje się w dolnej części przygotowanego przez nas rankingu – zauważa Zglińska.
Różnice w tych wyliczeniach widać także na przykładzie innych miast. W zestawieniu miejscowości z największą liczbą stacji elektrycznych znalazło się wiele miast wojewódzkich - Kraków, Wrocław, Katowice, Poznań czy Szczecin. Jednak po przeliczeniu ładowarek na 100 tys. mieszkańców do rankingu trafiają inne, zdecydowanie mniejsze miejscowości.
Małe miasta są bardziej przyjazne
– Zestawienie miast z największą liczbą stacji elektrycznych przypadających na 100 tys. mieszkańców może zaskakiwać. Trafiły na nie bowiem takie miejscowości jak Łomża, Siedlce czy Świnoujście – zwraca uwagę Magda Zglińska.
Dane te prezentują więc doskonale, że to wbrew pozorom nie stolica jest najbardziej przyjazna właścicielom aut elektrycznych. Najlepiej elektrykiem jeździ się bowiem po Katowicach, Sopocie i Opolu.
Czytaj też:
Grecja i motoryzacyjny koncern tworzą rajską wyspę. Będzie na niej zerowa emisja